Ubuntu till W7 Ändra Filsystem

Permalänk

Ubuntu till W7 Ändra Filsystem

Hej!

Försöker installera W7 på min nya dator som kom med Linux Ubuntu.

Har gjort en boot-bar usb men jag måste ha NTFS för att installera W7.

Hur gör jag för att ändra till det? Gör inget om allt raderas då jag inget har.

Aldrig använt linux förrut!

Tack!

Permalänk
Medlem

Detta får installationsprogrammet för W7 utföra, det har inget med Ubuntu att göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Detta får installationsprogrammet för W7 utföra, det har inget med Ubuntu att göra.

Installationsprogrammet kan inte formatera just den partitionen.

Permalänk
Medlem

Klarar inte W7 av att blåsa disken och skapa en ny NTFS partiton bara? (kunde man i XP) Pinsamt såfall...

Permalänk
Medlem

Har du testat att ta bort partitionen, sedan skapat ny partition och formaterat?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv

Wtf, kan W7 inte ens formatera? Hur fan hade dom tänkt sig en operativsystemsinstallerare som inte har disk/partitionsverktyg?

Edit: Du kan inte formatera en körande partition. Fixa en Ubuntu live-cd så löser det sig.

Permalänk
Medlem

Kan inte windows 7s installationsprogram ta bort partitioner?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Kan inte windows 7s installationsprogram ta bort partitioner?

Jag kan ta bort partitioner. Har dock inte vågat göra det! Sitter nu och försöker installera Gparted som tydligen ska hjälpa mig ändra filsystem. Men bara att få det installerat verkar hopplöst!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PellePer89
Jag kan ta bort partitioner. Har dock inte vågat göra det! Sitter nu och försöker installera Gparted som tydligen ska hjälpa mig ändra filsystem. Men bara att få det installerat verkar hopplöst!

"sudo aptitude install gparted"
"sudo gparted"

Om du sitter i Ubuntu dvs.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
"sudo aptitude install gparted"
"sudo gparted"

Om du sitter i Ubuntu dvs.

Har både windows och linux datorn uppe.

Har testat båda och på den första rabblar den upp en massa:

Ingen kandidatversion hittades för gparted
Inga pake komer att installeras, uppgraderas eller tas bort
......
Färdig

Den andra:

command not found

Permalänk
Permalänk
Vila i frid

Man kan säga åt W7-installationen att formattera/radera/skapa/whatever en partition, men behöver inte dribbla med något tredjepartsprogram.

Permalänk
Medlem

Det går att ta bort och göra en ny partition i Windows 7:s installation har gjort det flera ggr. Annard är det bara att stoppa in en Ubuntu live cd skiva, alltså den du installerat ubuntu från, där finns gparted med direkt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Det är underligt det där.

Hade en opartitionerad disk för lite mer än ett år sen som jag försökte installera Vista på med installationen lagd på bootbar USB-sticka.

Gick inte alls. Den hittade ingen disk.

Löste det hela genom att låna en USB-CD-läsare, boota från en XP-skiva, skapa NTFS-partition och formatera, sen boota från min Vista USB-sticka, som då hittade hårddisken och partitionen...

Besvärligt värre...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det med live-skivor och gparted? Till TS. Tar bort partionen /partitionerna i Win7s installationprogram och skapa sedan en ny NTFS partition av det lediga utrymmet. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Entusiast

Windows kan inte formatera partitioner av typ 83 (Unix/Linux).
Även om det är tekniskt möjligt att lägga ett NTFS-filsystem på en sådan partition, kommer Windows inte att "se" partitionen ifråga.

Partitionen bör ändras till typ 07.
Eller kort och gott:
Ta bort alla gamla partitioner du inte vill ha kvar och skapa nya med Windows installationsprogram.

Edit:
Radera MBR ifrån en Linux-terminal: (I detta exempel /dev/sde, femte hårddisken i ordningen)

# dd count=1 bs=512 if=/dev/zero of=/dev/sde

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PellePer89
Hej!

Försöker installera W7 på min nya dator som kom med Linux Ubuntu.

Har gjort en boot-bar usb men jag måste ha NTFS för att installera W7.

Hur gör jag för att ändra till det? Gör inget om allt raderas då jag inget har.

Aldrig använt linux förrut!

Tack!

Frågan är ju vad för dator som du har köpt?
Är du säker på att alla delar är kompatibla med windows 7 så är det som tidigare sagt bara att ta bort alla partitioner mha windows installationsprogram och därefter skapa nya.