Permalänk
Medlem

AMD Phenom 2 Fråga

Jag ska hjälpa en kompis välja processor fast jag har inte värst stora kunskaper själv, men jag har tillräckligt för att veta vad som ska väljas. Men sen stöter jag på någonting jag inte fattar. Vissa processorer har högre Watt förbrukning, även om de är samma version av Phenom II, först fatta jag inte varför, men jag antar att det har att göra med att det blir lättare att överklocka, men eftersom jag inte är riktigt säker så kom jag till er.
Så, vad är skildnaden?

Permalänk
Hedersmedlem

Skillnaden ligger i hur många kärnor det är på chipet + en en del annat, tex mängd cacheminne och hur många nivåer av detta cacheminne har, i PII:ans fall 3st. Sedan kan det ändra sig iom att tillverkaren finjusterar sin tillverkning och släpper "lättare" varianter i sk steppings, som då kapar en del strömförbrukning, i detta fall C2 - C3 steppingsen.
Hoppas du blev lite klokare?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jao, lite i alla fall.
Min kompis tycker det var lite osammanhängande dock så om du kan komma med en mer utförlig förklaring hade det varit bra

Permalänk
Hedersmedlem

Det som du frågade var citat: "Vissa processorer har högre Watt förbrukning, även om de är samma version av Phenom II, först fatta jag inte varför, men jag antar att det har att göra med att det blir lättare att överklocka"
Enkelt uttryckt så är det stepping (uppdatering av tillverkningstekniken) som gör att det blir/ger lägre strömförbrukning (lägre watt-tal), iom detta blir det lättare att klocka prollarna, lägre watt = mindre värme, som ju alltid är det man vill undvika, värmen alltså Det är detta du ser som olika versioner.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Okej. Men jag tycker fortfarande det är lite konstigt att den som drar mer Watt (Ingen skildnad alls annars). Kostar mer, i detta fallet talar jag Phenom 2 965 Black Edition. Det finns en som har högre förbrukning medans den andra drar mindre, och vad jag förstår av dig så borde ju den som drar mindre kosta mer i och med att det är ny teknik i den...

Permalänk

När tillverkarna förfinar tillverknings tekniken så får dom mer fungerande exemplar av processorerna, detta gör att dom kan sänka priset.

Den lägre strömförbrukningen och värmeutveckling är en bonus.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoiafar
Okej. Men jag tycker fortfarande det är lite konstigt att den som drar mer Watt (Ingen skildnad alls annars). Kostar mer, i detta fallet talar jag Phenom 2 965 Black Edition. Det finns en som har högre förbrukning medans den andra drar mindre, och vad jag förstår av dig så borde ju den som drar mindre kosta mer i och med att det är ny teknik i den...

I detta fall har prisskillnaden väldigt lite att göra med tillverkningen, och mer med priset som ju fluktuerar under tid, så de äldre prollarna (högre Watt) köptes in för högre peng, därav att de måste kosta mer.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)