Permalänk

Heminvasion

Blodsugande grejer som undviker solljus men som kommer fram om natten verkar ha invaderat min studentetta. Alla tecken finns där: jag vaknar med fullt med småsår, det kliar sjukt mycket på all hud som inte är skyddad när inget ljus finns där och så vidare.

I mitt lägenhetsavtal (SSSB) verkar det vara rätt rak på sak: bara att göra en anmälningsblankett så kommer anticimex och hälsar på. Men om det visar sig vara något annat så lär jag väl åka på ordentliga böter, något som jag såklart vill undvika. Finns det något sätt att verkligen bekräfta att det verkligen är vägglöss?

Nån som varit med om en extermination av väglöss någon gång? Kan man vara kvar i... rummet, eller måste det utrymmas? Sitter de fast i kläder/liknande?

Hur klarar jag mig sålänge? Att somna på natten är i princip omöjligt. Vad jag har förstått så gillar de solljus: inkluderar det ljuset från (lågenergi-)lampor? Enligt några sidor så hittar den till offret (mig) genom min kroppsvärme; borde jag kunna förhindra attacker genom att helt enkelt alstra stora mängder värme en bit ifrån sägen, eller är de för smarta för det?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Musikälskare

Lusplanka? Eller vad det heter, skaffa bevis! xD

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

"Vägglöss är ett motbjudande skadedjur och är även ett av de mest svårbekämpade. Hög hygiennivå och noggrann städning hjälper till att kontrollera ett vägglusangrepp, men det krävs professionell behandling för att slå ut angreppet."

~~ http://www.rentokil.se/privatkunder/insekter/vaggloss/index.h...

en ordentlig städning är nog vad man kan göra åt det bäst tills anticimex tar hand om det.
lyft på bordsben/sängben, plocka bort golvlister osv.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet och få reda på om du har vägglös är och klistra dubbelhäftande mattejp runt sängen, på så sätt att inte dem kan klättra upp utan att komma kräla över tejpen.
Tejpen är för starkt för dem att ta sig igenom så dem fastnar.
Om du vill vara på den absolut säkra sidan så tejpa även i taket runt sängen då dem ibland kan gå den vägen.

Jag trodde jag hade fått sådana jävlar i mitt hem efter jag en resa till Thailand, dock så visade det sig vara utslag vid en virusinfektion. Fick utslag som såg ut som myggbett, kliade och irriterade.
Dock så tänkte jag aldrig på att det kunde vara nässelutslag då jag hört hemska historier om vägglös var det de första och enda slutsatsen jag hade.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Re: Heminvasion

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
I mitt lägenhetsavtal (SSSB) verkar det vara rätt rak på sak: bara att göra en anmälningsblankett så kommer anticimex och hälsar på. Men om det visar sig vara något annat så lär jag väl åka på ordentliga böter, något som jag såklart vill undvika. Finns det något sätt att verkligen bekräfta att det verkligen är vägglöss?

Måste du bekräfta att det är vägglöss? Låter ju sjukt att man måste hålla reda på olika skadedjur och veta hur man utreder om det är sån't. Borde inte anticimex kunna säga ganska fort vad det rör sig om? Kan man inte ringa någon slags hotline till anticimex eller något?

Annars säger Anticimex detta om var man ska leta vägglöss(antar att du redan kollat deras hemsida)

"I och kring sängen, under madrassen, i gardinerna, i sänggavlarna, under insydda knapparna i madrassen, vid golvlister, glipande tapeter, i kopplingsdosor, i sängmöbler, bakom tavlor mm. Tänk på att alla lösa föremål kring sängen kan innehålla vägglöss. Fundera också över om det finns omgivande utrymmen som kan härbärgera vägglöss."

Har du hittat avföring? Kännetecken är små svarta prickar.

De säger även detta:

"Misstänker man problem med vägglöss, är det mycket viktigt att man kontaktar Anticimex eller någon annat företag med kompetens på området, så fort som möjligt."

Så att bötfälla dig för att du misstänker vägglöss när dom har en sådan uppmaning tycker jag låter skumt!

Jag är ingen expert men min flickväns mor är väldigt paranoid med skadedjur, så man har väl ett hum om olika äckel!

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2