Stadigt ökande försäljning av SSD-enheter

Permalänk
Melding Plague

Stadigt ökande försäljning av SSD-enheter

Trots den ekonomiska osäkerheten så ökade försäljningen av SSD-enheter under 2009. Hela 11 miljoner enheter såldes, och trenden pekar stadigt uppåt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

om några är lär väl ssd vara standard i de flesta datorer, själv hoppas jag på billigare priser om några månader

Permalänk
Medlem
Citat:

Försäljningen av SSD-enheter pekar ändå stadigt uppåt. Under 2009 såldes hela 11 miljoner enheter, 14 procent mer än året innan. IDC räknar med ännu bättre försäljning 2010 och en ökning med hela 54 procent i perioden 2008 till 2013.

Vadå "hela" 54% då det är en mycket mindre ökning per år än den från 08 till 09?

Permalänk
Avstängd

Det är den genomsnittliga årliga ökningen som ska vara 54%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sipe46
?
54% är en större ökning....

... när högstadiematten möter gymnasiematten sker intressanta fenomen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåmussla
... när högstadiematten möter gymnasiematten sker intressanta fenomen

Haha läste nyheten lite fort.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sipe46
Haha läste nyheten lite fort.

hehe lugnt, händer mig med hela tiden

Permalänk
Medlem

Mjah, det som är intressant på riktigt är ju inte att försäljningen går upp utan att andra tillverkare börjar kunna konkurrera med Intel när det gäller prestanda. När Intel blir pressade på prestandafronten kommer vi nog få se lite fallande priser.

Själv längtar jag till billigare priser och trim till OS X

Om jag inte hinner spara ihop pengar till en speldator innan, då är en SSD redan självskriven.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Musikälskare

Hehe har SSDs nu i både stationära och lappen, helt underbart ^^

Kan förstå att folk köper

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Beställde en 80GB Intel idag. Har en känsla av att jag kommer bli nöjd :D.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Köppte 40gb intel ssd, är väldigt nöjd, Ubuntu startar på c:a 10s.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Hur bra prestandan må vara av en ssd så rättfärdigar det inte priset. Och hur gärna än jag skulle vilja ha en så tar snålheten över varje gång. Mekanisk Raid 0 får duga för mig 3-5 år till...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Hur bra prestandan må vara av en ssd så rättfärdigar det inte priset. Och hur gärna än jag skulle vilja ha en så tar snålheten över varje gång. Mekanisk Raid 0 får duga för mig 3-5 år till...

Om man vill ha en snabb systemdisk så tycker jag det rättfärdigar priset. Skillnaden är ju mer än liten.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Jag trodde faktiskt det gick betydligt bättre för SSD. 14% mer än 2008 låter ju som en väldigt liten ökning, med tanke på att t.ex. Intels diskar släpptes sent 2008. Före det var det ju mest skräp (som inte ens var så _väldigt_ billigt). Nej, jag blev allt besviken. Kanske har de räknat in SSDs som sålts tillsammans med datorer? 2008 såldes ju en hel del EEEs med undermåliga SSDer. Isåfall skulle det vara vettigare.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem

Det är ett par månader kvar innan det gått ett år sedan jag sa att SSD skulle ta över HDD inom 2 år. Vad mycket skäll jag fick för det. Specielt från MBY som var helt övertygad om att SSD tekniken var bristfällig :).

Nåja. Therm's keeping score and it's lookin' good!

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Det är ett par månader kvar innan det gått ett år sedan jag sa att SSD skulle ta över HDD inom 2 år. Vad mycket skäll jag fick för det. Specielt från MBY som var helt övertygad om att SSD tekniken var bristfällig :).

Nåja. Therm's keeping score and it's lookin' good!

MBY ansåg inte att SSD är bristfällig. Hans poäng var och säkerligen är att SSD inte kommer ta över HDD på något sätt förrän SSD är överlägsen HDD på de allra flesta punkter. Som det ser ut idag så är inte SSD överlägsen HDD på de flesta punkterna och det ser inte ut att bli någon snabb förändring av detta under överskådlig framtid.
Dock så kommer SSD vara mer vanlig än HDD så fort vår masslagring får ett nytt ansikte eller avtar i sin utveckling mycket snabbt, som det ser ut nu så sker inte det på överskådlig tid, som skrivet.

Vad vi däremot tror på är hybrider och flera typer av lagringsmedia i samma system. Det är _inte_ att SSD tar över på något sätt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Det är ett par månader kvar innan det gått ett år sedan jag sa att SSD skulle ta över HDD inom 2 år. Vad mycket skäll jag fick för det. Specielt från MBY som var helt övertygad om att SSD tekniken var bristfällig :).

Nåja. Therm's keeping score and it's lookin' good!

Börja inte ens, vill du få dina "argument" söndertrasade en gång till så ta det i en för det avsedd tråd i forumet, inte i en nyhetstråd.

Topic: Sitter själv med en SSD som systemdisk och är helt såld. Inte konstigt att många byter sida, det är min enskilt bästa uppgradering på mååånga år.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Ska köpa en 80gigs Intel (Intel® X25-M SSD 80GB 2,5") nästa månad.
Vet att jag kommer bli nöjd.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

Ägt en 80 gb Intel G2 SSD i ungefär 4 månader och det gav ungefär ett lika stort lyft för datorn (tidigare en 74gb raptor som systemdisk) som att uppgradera sig från en Socket 939 till en Intel i7 för fan. Kanske inte riktigt men ni vet vad jag menar.
Det gör att den nyinköpta i7an kändes som att den uppgraderades till nån ny storebrorsmodell bara månader efteråt.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått hur folk kan stå och flåsa efter dyra data uppgraderingar och annat men så fort det handlar om SSD så är det plötsligt för dyrt!??

Visst folk är vana med billiga och stora standard hårdiskar men kom igen... Hur smalt tänker man då.

Permalänk
Medlem

Jag kör ssd och prestandavinsten är mycket trevlig och stor. Alla väntetider när något laddas är så enormt mycket kortare. Det är så här datorer ska kännas tycker jag.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag ångrar inte mitt SSD-köp en sekund, som natt och dag. Nu när man ska hjälpa kompisar med deras datorer märker man verkligen hur slöa 7200rpm:are är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Kör två st WD Black i raid 0 atm, tycker det fungerar bra. Men jag är ju riktigt sugen på att köpa en 80gigare...hmmm märker jag stor skillnad? tycker spelen laddar jäkligt fort som det är nu

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag väntar tills dom kommer med sata 3 innan jag köper in en ssd.

Så nästa vinter blir det nog köp av 1 eller 2 st , börjar bli dags för ny dator då med så blir nog köp av allt nästa vinter.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Ägt en 80 gb Intel G2 SSD i ungefär 4 månader och det gav ungefär ett lika stort lyft för datorn (tidigare en 74gb raptor som systemdisk) som att uppgradera sig från en Socket 939 till en Intel i7 för fan. Kanske inte riktigt men ni vet vad jag menar.
Det gör att den nyinköpta i7an kändes som att den uppgraderades till nån ny storebrorsmodell bara månader efteråt.

Verkligen skönt och höra att andra är nöjda med resultatet

Själv sitter jag också på en WD 74G Raptor som systemdisk och guess what jag beställde precis en Intel SSD 80 G2 från inet

Längtar nu som *** Lär ju ta en dag tills den når Eskilstuna iaf.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Verkligen skönt och höra att andra är nöjda med resultatet

Själv sitter jag också på en WD 74G Raptor som systemdisk och guess what jag beställde precis en Intel SSD 80 G2 från inet

Längtar nu som *** Lär ju ta en dag tills den når Eskilstuna iaf.

Sitter också på en raptor men är int jättenöjd med den. (Låter jue, NÅGOT!)

Funderar på att köpa mig en ssd också men undrar lite om det kommer ett prisdropp snart eftersom alla priser på hdd sjunker säkert just nu. Någon som har någon info om en prissänkning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Kör två st WD Black i raid 0 atm, tycker det fungerar bra. Men jag är ju riktigt sugen på att köpa en 80gigare...hmmm märker jag stor skillnad? tycker spelen laddar jäkligt fort som det är nu

Om det är laddningstider du är ute efter så är det SSD som är grejen, men skillnaden mellan raid 0 och SSD är kanske inte så _fantastiskt_ stor alla gånger som många rapporterar.
En bra tumregel är att hålla utkik efter SSD först när alldagliga prestandavinsten är motsvarande ens vanliga raid 0 för samma krona.
exempelvis när raid 0 med två diskar kostar ca 2000 och ger en prestandavinst jämfört ingen raid med multipel 1.50 och SSD ger samma förhållande, alltså prestandavinst med multipel 2.00 för ca 2 600.

Vet inte hur det förhåller sig idag..
Req: Någon som kan sammanställa färska siffror?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Kör två st WD Black i raid 0 atm, tycker det fungerar bra. Men jag är ju riktigt sugen på att köpa en 80gigare...hmmm märker jag stor skillnad? tycker spelen laddar jäkligt fort som det är nu

Körde själv en 640 Black tidigare och har nu en Intel 80Gb. Min Black var partionerad så att jag hade 100Gb till win på de yttre delarna av disken och systemet kändes rikigt rappt med den konfigen.
Men!! Sedan jag bytte till SSD blir jämförelsen på gränsen till löjlig, det är verkligen en ny värld att ta steget från gammeldiskarna när vi pratar systemdisk. Allt upplevs som snabbare, det är omdelebar reaktion på allt man gör och inga konstigheter.

Byt om du har råd

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joca2513
Jag har aldrig förstått hur folk kan stå och flåsa efter dyra data uppgraderingar och annat men så fort det handlar om SSD så är det plötsligt för dyrt!??

Visst folk är vana med billiga och stora standard hårdiskar men kom igen... Hur smalt tänker man då.

Att det inte får plats med standardprogram och spel på en SSD.
Det finns många av oss som har mer än ett OS och ett spel installerat.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
MBY ansåg inte att SSD är bristfällig. Hans poäng var och säkerligen är att SSD inte kommer ta över HDD på något sätt förrän SSD är överlägsen HDD på de allra flesta punkter. Som det ser ut idag så är inte SSD överlägsen HDD på de flesta punkterna och det ser inte ut att bli någon snabb förändring av detta under överskådlig framtid.
Dock så kommer SSD vara mer vanlig än HDD så fort vår masslagring får ett nytt ansikte eller avtar i sin utveckling mycket snabbt, som det ser ut nu så sker inte det på överskådlig tid, som skrivet.

Vad vi däremot tror på är hybrider och flera typer av lagringsmedia i samma system. Det är _inte_ att SSD tar över på något sätt.

Man skulle ju faktiskt kunna säga att SSDs tar över HDDns roll som systemdisk, i alla fall i en entusiast eller semi-entiusiast (läs: sweclockare). HDDs får göra det som HDDs gör bäst, lagra mängder med data medan SSDs får hantera applikationerna och operativsystemet.

SSD som masslagring kommer nog dröja ett bra tag tror jag.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?