Tankeställare...om man tar bort alla skärmar...then what?

Permalänk
Medlem

Tankeställare...om man tar bort alla skärmar...then what?

Hej

Jag började fundera i helgen...vad jag egentligen gör om dagarna. Jag har alltid sett mig själv som en sådan som inte lägger ner all tid på att titta på tv eller spela dator/tvspel. Jag har många aktiviteter jag följer och tycker jag inte har ett speciellt passivt liv...men...

Jag satte mig ner på sängen i söndags och tänkte...om jag inte få lov att titta på någon typ av skärm, dvs ingen telefon, ingen tv, ingen datorskärm under en dag...vad skulle jag göra då istället?

Jag kom fram till att hela mitt liv kretsar runt dessa... jag brukar alltid käka en croissant på helgmorgonen, kaffe och nått sjysst morgon program på tv.. Så tyst och tråkigt utan den...? Men visst, det hade väl gått att ersätta med någon typ av tidning.

Under dagen så kollar man saker på nätet hela tiden, saker man undrar över slår man upp...man har många kompisar lättast konkaktbara på nätet... Jag upptäckte att jag har väldigt mkt film och serier på datorn som jag kopplar upp till tvn...och där går en hel del tid faktiskt.

Kalender, jobb, hobbyprojekt (naturligtvis certifieringar, webbsidebyggen, redigera film osv..allt på datorer), leta lägenheter, hitta danskurser..allting sker verkligen på datorn..

Jag märkte också hur beroende jag är i den mån att mina projekt eller i detta fall certifiering för jobbet inte skulle fortgå, inte heller skulle jag kunna hjälpa alla släktingar som ringer ang. datorfel osv..

Så dår är stora frågan...Vad skulle man göra? Vad gjorde folk på 80talet, vad gör man på en dag? Visst, jag går och tränar...men det är bara 2 timmar..resten då?

Vad skulle ni göra? Om ni under en eller flera dagar inte får lov att titta på någon form av skärm?

Visa signatur

// Yonder

Permalänk
Medlem

OMG! Dagens ungdom! Ut med er! Ut och lek i den friska luften!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad herrn gör när han är ute och leker i den friska luften hela dagen?

Visa signatur

// Yonder

Permalänk
Medlem

På 80-talet red jag på dinosaurier och uppfann elden, förutom då jag satt inne framför min "hemdator". Det finns faktiskt fortfarande förströelser som inte behöver en skärm. Man kan läsa böcker, spela musik, paddla kanot, hålla en konversation (IRL!!1!) samt mycket mer.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Nu på vintern skulle man ta pulkan/snowracern med polare till någon backe och byggt ett gupp (fortfarande kul även fast man är 20+), eller åka iväg till en större backe och åka snowboard. Något yngre barn har ett ypperligt tillfälle att busa under vintern då det är mörkt.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yonder
Får man fråga vad herrn gör när han är ute och leker i den friska luften hela dagen?

Tittar in genom fönster hos folk och smårunkar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Re: Tankeställare...om man tar bort alla skärmar...then what?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yonder
Vad skulle ni göra? Om ni under en eller flera dagar inte får lov att titta på någon form av skärm?

Vinter:

Läsa en god bok, göra en brasa i köket & mysa vid den, lyssna på musik,
hälsa på kompisar & snacka skit, lägga pussel, skotta snö, hämta ved.

Sommar:

Åka motorcykel, tälta, festa utomhus, fiska, sola & bada, plocka svamp & bär.

Förstår hur du tänker, men själv tycker jag att det finns gott om aktiviteter
som varken kräver displayer & som är både roligare & hälsosammare att idka.

Mvh

Permalänk
Medlem

När jag inte har någon form av skärm så går jag antingen in i hibernate mode eller så slår jag i manuella skärmen.

Är vi inte beroende av mat också?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Re: Tankeställare...om man tar bort alla skärmar...then what?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yonder
Vad skulle man göra? Vad gjorde folk på 80talet, vad gör man på en dag?

Vi spelade tv-spel och glodde på tv. Ungefär som nu med andra ord. Men nog verkar det som att kojbyggandet är en försvinnande konst nu för tiden..

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag spenderade hela helgen utan att titta på en skärm.. Däremot tittade jag ner i oändligt många ölburkar.

Nej jag bara skämtar, oändligt många var det inte. För tydligen så tog de slut

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Tankeställare...om man tar bort alla skärmar...then what?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Vi spelade tv-spel och glodde på tv. Ungefär som nu med andra ord. Men nog verkar det som att kojbyggandet är en försvinnande konst nu för tiden..

Det dog med orginal-Björne helt enkelt... resten av kidsen är en förtappad generation.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Jag är god gammal björnefan (fast jag gillade psykedeliska bamse og kylling bättre)... var ute och lekte konstant och hittade på en massa när jag var liten, god och glad på 80 talet

Oavsett den tiden så är man ju så fast nagelbiten i tangentborden eller fjärrkontrollerna.

Har många tips på ingång här, vill ha fler!

Visa signatur

// Yonder

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
På 80-talet red jag på dinosaurier och uppfann elden, förutom då jag satt inne framför min "hemdator". Det finns faktiskt fortfarande förströelser som inte behöver en skärm. Man kan läsa böcker, spela musik, paddla kanot, hålla en konversation (IRL!!1!) samt mycket mer.

Det här IRL du talar om, vad är det? :I

*joke*

Nej men ska köpa mig en gitarr å börja spela xD

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Det här IRL du talar om, vad är det? :I

*joke*

Nej men ska köpa mig en gitarr å börja spela xD

Har både inhandlat mig en Banjo och Gitarr för att slita mig från datorn, men nu hittar jag ju tabs på datorn, så då sitter man här ändå men bara att man har händerna på guran istället för tangenbordet

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagert
Har både inhandlat mig en Banjo och Gitarr för att slita mig från datorn, men nu hittar jag ju tabs på datorn, så då sitter man här ändå men bara att man har händerna på guran istället för tangenbordet

+1, men nog känns det helt klart bättre att sitta och lira gura framför datorn 3-9h/dag än att bara sitta och slösa bort tiden på slösurf eller tv

Permalänk
Medlem

Jag hade nog skaffat en prenumeration på Aktuell Rapport..

Sen hade jag väll spenderat mycket mer tid på gitarrspelandet Kanske fixat ett band eller så, I värsta fall så hade alkohol konsumtionen ökat en hel del också.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagert
Har både inhandlat mig en Banjo och Gitarr för att slita mig från datorn, men nu hittar jag ju tabs på datorn, så då sitter man här ändå men bara att man har händerna på guran istället för tangenbordet

Sanning ^^ men kommer ändå bli soft

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Utan datorn skulle inte jag ha något liv

o:

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

köp dig en vinter bil och sladda järnet

gärna på en plogad sjö etc.

http://slutet.se/

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

"Vad gjorde folk på 80-talet?"
Haha.. ja, vad gjorde man.. har för mig att runt 87-88 så läste man sin första p-tidning, diggade bruce springsteen och 1989 spelade jag min första bowlingmatch som 10 åring.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Re: Re: Tankeställare...om man tar bort alla skärmar...then what?

http://www.slutet.se

Finns bara det att säga egentligen.
Jag personligen skulle nog spendera en hel del tid på cykeln, med ett piano eller med ett ritblock och penna. Att måla warhammer eller spela Dungeons & dragons (penna, papper + tärnings-varianten) skulle också vara högt upp på listan.

Edit: Fan Fullmoon, du hann först

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Vi spelade tv-spel och glodde på tv. Ungefär som nu med andra ord. Men nog verkar det som att kojbyggandet är en försvinnande konst nu för tiden..

Det vet jag inte.
http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/article2746323.ab

Ber om ursäkt för aftonblaskan-länk men det känns ändå lite fint att veta att någon håller liv vid detta ärofyllda historiska nöje. Det är så att man saknar sin egen till och med

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Nu på vintern skulle man ta pulkan/snowracern med polare till någon backe och byggt ett gupp (fortfarande kul även fast man är 20+), eller åka iväg till en större backe och åka snowboard. Något yngre barn har ett ypperligt tillfälle att busa under vintern då det är mörkt.

Pulka... jag tänker inte sluta åka för ens jag är så gammal att jag riskerar lårbenshalsen eller nåt liknande

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″