OCZ lanserar 30 GB SSD med Indilinx

Permalänk
Melding Plague

OCZ lanserar 30 GB SSD med Indilinx

En ny SSD-enhet från OCZ lovar litet utrymme, men också lågt pris.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Är denna enhet inte snabbare än Intels 40GB, så får man 10GB mindre för ungefär samma pris.

Permalänk
Musikälskare

Jaha varför köper man inte bara en Intel V 40GB?

Hmm Hmm

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Dyrare och mindre. Jo konkurrens blir det nog...

Permalänk
Medlem

Sånt här suger

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

vad ska man ha 30gb till? Räcker väl knappast till operativsystem

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk

Otroligt att priserna har gått upp så mycket så att en ny, så kallat "prissänkt" disk, kostar lika mycket som de gamla kostade när de kom. Dessa diskar borde ha legat på 700-800kr. Absolut inte över 1000kr. Till och med intels nya diskar som skulle ha varit så billiga lanserades med en ganska så rejäl prislapp. Antagligen så har efterfrågan blivit för stor i jämförelse med tillgången :(.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimbow1234
vad ska man ha 30gb till? Räcker väl knappast till operativsystem

Tar ditt OS 30gb så e någonting _FEL_...
du får lära dej att installera på disk nummer 2 eller 3....

30 GB räcker mer än väl till 2 OS...

Permalänk

w7 med lite små apps tar ca 20g, har man sen virus program o bakup joxet + diverse sleep grejer på så är nog dom 30g snart använda

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rydalarn
Tar ditt OS 30gb så e någonting _FEL_...
du får lära dej att installera på disk nummer 2 eller 3....

30 GB räcker mer än väl till 2 OS...

30 GB är på tok för lite för ett 64 bitars Windows OS. För *nix system är det mer än tillräckligt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rydalarn
Tar ditt OS 30gb så e någonting _FEL_...
du får lära dej att installera på disk nummer 2 eller 3....

30 GB räcker mer än väl till 2 OS...

Det känns ju om inte annat lite handikappat att ha 30GB för systemdisken i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja ha en 10GB eller 20GB. Jag vill inte ha en 30GB som kostar lika mycket som en 40GB Intel eller 64GB Kingston.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
30 GB är på tok för lite för ett 64 bitars Windows OS. För *nix system är det mer än tillräckligt.

Kör win 7 ultimate x64 på en 30 ssd-disk.

Då har jag också alla Adobe cs3-program på den.
5 GB ledigt utrymme - win!

... Allting handlar om att kunna dela upp vart allting ska hamna - typ spotify/voddler streaming är ju onödigt att ha på en ssd.

Likaså icke-krävande program såsom vlc, itunes och sånt - det sparar man ganska mycket plats på.

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Fel konkurrent

Disken på bilden skall konkurrera med Intel X25-V som är deras lågpris modell (Value Solid State Drives). Intel X25-M är ju mainstream och inte direkt jämförbar tycker jag - men rätta mig gärna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det känns ju om inte annat lite handikappat att ha 30GB för systemdisken i vilket fall som helst.

För det första vet jag inget OS som tar mer än 15-20Gb, utan att ha trimmats någonting alls, nertrimmat har jag för mig att man kan få XP på under 1Gb, 7an vet jag inte riktigt, men det bör gå att få ner en bra bit under 15Gb.
För det andra undrar jag om du någonsin hört talat om begreppet RAID? Om inte, kolla upp det på wikipedia eller valfri sökmotor..

Permalänk
Medlem

Jag har Windows 7 x86 samt office 2003 och alla andra program jag använder på en intel x25-v 40GB. över 20GB ledigt, så nog får det plats på en 30 gig.

Och som de andra säger längre upp, 30GB för högre pris än intels 40GB är ju ingen bra start för ocz. Den måste prestera bra mycket bättre för att vara värd det.
Jag skulle bli förvånad om den ens presterar lika bra som intels.

Permalänk
Medlem

Hur kan man ha svårt att få plats med OS på en 30GB-disk?
Jag är rätt säker på att det i så gott som samtliga programvaror idag går att välja någonting annat än "C:\..." som installations-mapp.
Ska man ha det som en OS-disk så ska man ju ha det som det, inte som OS+"annat smått och gott"-disk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
För det första vet jag inget OS som tar mer än 15-20Gb, utan att ha trimmats någonting alls, nertrimmat har jag för mig att man kan få XP på under 1Gb, 7an vet jag inte riktigt, men det bör gå att få ner en bra bit under 15Gb.
För det andra undrar jag om du någonsin hört talat om begreppet RAID? Om inte, kolla upp det på wikipedia eller valfri sökmotor..

Har en XP-installation på min netbook som installerad och klar tar ca 450MB i anspråk (varierande lite beroende på cache och temp-storlekar). Och då har jag ändå inte rensat bort allt utan har kvar en hel del saker av rena bekvämlighetsskäl. Mitt Win7 ligger på en 160GB-disk, som nu med alla program m.m. installerat och klart har strax över 140GB ledigt.

Så vad folk som tycker att 30GB OS-disk inte räcker till gör med sina OS-diskar förstår jag inte heller. Jag skulle ha svårt att fylla upp det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

räcker ju knappt till os install högt pris också imo.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Hur kan man ha svårt att få plats med OS på en 30GB-disk?
Jag är rätt säker på att det i så gott som samtliga programvaror idag går att välja någonting annat än "C:\..." som installations-mapp.
Ska man ha det som en OS-disk så ska man ju ha det som det, inte som OS+"annat smått och gott"-disk.

Ska man köpa disken för att Windows ska starta snabbare är ju prestandavinsten poänglös för min del. Man vill ju att spel och program ska starta snabbt också.

De gånger jag suttit och tittat på skärmen när datorn startas är väldigt få med undantag av några uppdateringar som kräver omstart.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
räcker ju knappt till os install högt pris också imo.

Jisses... Läs tråden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Otroligt att priserna har gått upp så mycket så att en ny, så kallat "prissänkt" disk, kostar lika mycket som de gamla kostade när de kom. Dessa diskar borde ha legat på 700-800kr. Absolut inte över 1000kr. Till och med intels nya diskar som skulle ha varit så billiga lanserades med en ganska så rejäl prislapp. Antagligen så har efterfrågan blivit för stor i jämförelse med tillgången :(.

håller med dig, ett pris på 7-800 hade varit ett mer skäligt pris. Men å andra sidan så får vi tänka på att när produktena förhoppningsvis snart inte är bristvaror så kommer priset med all sannolikhet att sjunka. Priserna hålls uppe pga brist i tillgången.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

30g system, Ja de funkar, men inte mer. Skulle kunna gå på en kontorsdator kanske, själv behöver jag minst 100+ gig hellst ~150... Lite surt när man packar upp stora filer och kommit halvvägs sen får man slut på diskutrymme....

Men sen har jag alltid grejjer o stora filer på skrivbordet.
CS4 Installerat, office 07, open office, och en del spel, o dom vill man ju ha på en SSD om man nu ska ha en.

Dock kommer inte jag köpa SSD från priserna är betydligt lägre och tekniken ännu bättre än va den redan är.

Har mer nytta o nöje av 2000 kr till ett bättre grafikkort än en snabbare disk.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Ska man köpa disken för att Windows ska starta snabbare är ju prestandavinsten poänglös för min del. Man vill ju att spel och program ska starta snabbt också.

De gånger jag suttit och tittat på skärmen när datorn startas är väldigt få med undantag av några uppdateringar som kräver omstart.

Håller halvt med dig. Program installeras med fördel på ssd disken. I normalfallet bör 30GB räcka ändå.
Ska du blanda in spel så räcker inte dessa små diskar så långt.
Har 40GB i min 'kontorsdator' och 80GB i min speldator, även 80GB är i minsta laget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nathanael
Kör win 7 ultimate x64 på en 30 ssd-disk.

Då har jag också alla Adobe cs3-program på den.
5 GB ledigt utrymme - win!

... Allting handlar om att kunna dela upp vart allting ska hamna - typ spotify/voddler streaming är ju onödigt att ha på en ssd.

Likaså icke-krävande program såsom vlc, itunes och sånt - det sparar man ganska mycket plats på.

Men det där är ju lagring så bara dumt att lägga på en SSD.

Har själv bara W7 och nyttoprogram på jobbdatorn och den använder 81gb :/

Hemma med spel använder jag omkring 300gb. Går nog att få ner under 200gb om man tar bort rätt mycket och optimerar utrymmet.
Men det ändrar inte det faktum att 30gb SSD är för litet. Kanske 4st i raid hade varit något, då hade man haft en sjuhelvetes hastighet!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Min Win7 x64 mapp, hib och page filer är 27gig. Skulle ge mig 3 gig i bästa fall till annat. :S Men visst, man kan väll slå av hibernate och sänka det virtuella minnet.

Permalänk
Avstängd

Jag funderade länge på vilken lösning som va bäst för mig och snubblar över min g2 160g för 3000 kr så det va väl inte så mkt att fundera över

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Mitt Win7 x64 tar knappa 15GB (inklusive Hiberfil)... så 30GB räcker gott till 2 OS

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Ska man köpa disken för att Windows ska starta snabbare är ju prestandavinsten poänglös för min del. Man vill ju att spel och program ska starta snabbt också.

De gånger jag suttit och tittat på skärmen när datorn startas är väldigt få med undantag av några uppdateringar som kräver omstart.

Givetvis installerar man de program man använder absolut mest också, men 15-20GB installationsutrymme har jag svårt att se hur det inte räcker till så länge man inte gett sig på att installera precis allt på OS-disken.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Givetvis installerar man de program man använder absolut mest också, men 15-20GB installationsutrymme har jag svårt att se hur det inte räcker till så länge man inte gett sig på att installera precis allt på OS-disken.

Sitter disken i en laptop har man oftast inte så mycket till val.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Sitter disken i en laptop har man oftast inte så mycket till val.

Nej, men då har man sällan en dedikerad OS-disk också

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.