Nätdel från Cooler Master startar BMW M3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Antar att skeptikerna här har tillgång till 2009-års modeller av bilarna dom visar här..inte? Det är skillnad på era gamla rostiga as till bilar och dessa nya med lättstartade turbomotorer, no offence

räknas 2010 och 2011 modeller?
Det finns en anledning till att den korta kabeln till startmotorn är ca. 50mm2, anledningen är att det går löjligt höga strömmar i den, känn på kabeln efter några startforsök och du känner att den är varm, den tunna sladden från ett dator nätagg klara helt enkelt inte av att leda dom strömmar som krävs för att starta en bil.
Dock kan du använda det som en batteriladdare, det skall fungera fint, i ett nödfall.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Oavsett om det går att starta en bil eller inte med det agget - jag hade ändå inte tänkt ta med mig det nästa gång jag är ute och åker...

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Skulle varit kul att se det testet på en "stor" diesel också.
Typ bmw 530d eller motsvarande.

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
750/12=62,5A men då lämnar vi absolut inget till -12 -5 +2,8 +3 +3,3 +5
Så vi är snäll å säger 60A

Vi börjar med en spekulation, om de stämmer som dom vill yrka på så varför säljs ens batteriladdare? Vanliga modeller ger bara 4-20A å kostar 600-2000:-
En batteriladdare för 60A får du betala minst 4000:-

Så kör vi lite fakta.
Jag äger 2 större billaddare
24A - Finns inte en chans i världen att nån bil vill starta med bara den!
60A - på effektläge 2 Spänning 2 så orkar den vrida igång en bensinmotor (men en klar överspänning 15v) på boost så knäpper den igång en diesel motor med (med överspänning på 18v)
Ett nätagg vikt 1½kg presterar likabra som en batteriladdare vikt 25-30kg?
Finns inte den minsta chans att spolar, dioder,ic-regulatorerna håller för den där belastningen.

Men att använda sina gamla nätagg som strömförsörjning till garage-stereon, långtidsladdare till batteri etc de funkar.

Jag slår i backen att dom har bygglat bort vissa kretsar i nätagg.
För i filmen då dem startar e-penisen så hörs inte den minsta tendens till att startmotorn suckar in vid start/drift...
Innan jag postade inlägg så var jag tvungen å kolla film en gång till, precis, man är blind ibland.
1:52 / 2:31
"Vi börjar med å koppla minus till bilen" men??? en jacka? å vad är det för kraftig röd kabel som går under jackan? Att man inte såg de tidigare. SCAM!!! http://pici.se/thumbs/t_ZbbhBQNTK.gif

Den röda kabeln är matningen till motor och andra förbrukare....

Helt omöjligt är faktiskt inte att få igång en bil med ett stabilt nätagg. Eftersom det är en helt ny bil är den med största sannolikhet lättstartad. Det är ju ingen gamal 740 eller tungstartad diesel.

Sen är det väll ingen som tror något annat än att dom har varmkört den ordentligt innan?

Ett normalt startbatteri tappar även ungefär 1% av sin starteffekt per grad celsius som temperaturen sjunker under 25 grader celsius.

Om man försöker starta en bil med ett dött batteri inkopplat (som man ju gör när man startar med startkablar) går en stor del (ibland nästan all) av den tillförda strömmen till interna förluster i det urladdade batterier.

Alltså:

Jämför INTE din gamla trögstartade och kalla bil med dåligt, urladdat batteri i -10 grader med det dom gör här... Det har inte med saken att göra!

En stor del av strömmen försvinner även i dåliga startkablar och oxiderade kontakter. Kan inte tänka mig något annat än att man i filmen använder kablar av utomordentlig kvalité och dessutom väl rengjorda kontaktytor.

Alltså 2:

Jämför inte det du kopplat i nära nog bäckmörker under din oljiga och sotiga motorhuv användandes billiga kablar från biltema, där finns fruktansvärda förluster på vägen!

Vet inte hur just CoolerMaster räknar, men det borde ju vara kontinuerlig effekt som anges eftersom det anses vara kvalitets prylar. Detta betyder ju att nätagget säkert kan lämna mer än den specade effekten under en kortare period!!!

Sensmoral:

Det är lättare att starta en motor än man tror...!

Permalänk

tss.. bara sätta bilen i rullning och lägga i växel så startar man en bil.. Ojj ajg glömde det är ju så farligt att starta moderna bilar på det sättet bara för att elektronik mm inte är igång när man gör det..

Att en turbobil skulle vara bra mycket mer lätt startad tror jag inte skiljer inte allt för mycket i kompression mellan bilar som finns i både turbo och icke turbomodeller.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Sist jag kollade hade inte M3 e46 nån turbo, utan en 3,2 liters högkompressions sugmotor = ganska tungvevat.

Den är inte särskilt ny heller, byggdes 2001–2006.

Permalänk
Medlem

Funkar det här att starta en 740 i -35C?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Funkar det här att starta en 740 i -35C?

Den informationen hade varit mer aktuell för mig också

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro