Permalänk

projekt bygga filserver

Hej,

Jag planerar att bygga en privat filserver som ska köra Ubuntu Server Edition 64 på. Jag har använt Ubuntu sedan 6.10 så jag har lite koll på kommandon och sådana grejer, men jag har aldrig förr byggt en server. Visst hade jag kunnat komma billigare undan genom att köpa en NAS men jag vill verkligen lära mig hur detta fungerar och det ska bli skitskoj helt enkelt. Specifikation på servern lyder som följer:

BURK - COOLER MASTER MIDITOWER SILEO 500 ATX BLACK
NÄTAGG - CORSAIR VX 550W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V
PROCESSOR - INTEL CORE 2 DUO E7400 2.8GHZ 3MB 1066MHZ S-775
MODERKORT - ASUS P5Q SE 2 P45 775 ATX
MINNE - CORSAIR 2GB DDR2 VS PC5300 667MHZ CL5 (2X1GB)
HÅRDDISK - 2 ST SAMSUNG SPINPOINT F1 1TB SATA/300 7200RPM 32MB
EXTRA ETHERNET - D-LINK DFE-530TX 10/100 FAST ETHERNET PCI
BRÄNNARE - SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVAR

Till router använder jag Linksys WRT54GL som kör Tomato som firmware. Jag har tänkt att köra software RAID 1 med LVM ovanpå så att jag kan utöka med fler hårddiskar vid behov. Jag har tänkt att installera SSH och SAMBA med CUPS printserver. Tanken med projektet är såklart att samla all lagring på ett ställe samt att jag ska kunna komma åt servern via internet antingen genom sftp eller genom vsftp. Och det är här som jag är lite osäker. Frågor:

1. Jag är uppkopplad med ComHem och dom använder ju en DHCP server. Jag är ingen hejare på detta med nätverk men hur ska jag göra för att kunna logga in på min server via internet när jag inte har statisk IP? Vilka inställningar behöver jag göra?

2. Jag har tänkt att använda Putty för remote access och Filezilla för filöverföring. Räcker det med att installera SSH eller behövs även VSFTP eller något liknande?

Grejorna kommer i veckan och jag räknar med att vara färdigbyggd till helgen. Jag kan gärna följa upp med hur det går för den intresserade. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Om du har några andra kommentarer eller tips på vad jag mer kan installera för en mer komplett filserver så skriv en rad. Framtida projekt är att bygga en HTPC som jag ska koppla ihop med denna server samt att bygga en billig backup server för att automatisera backupen.

Som sagt, det här ska bli riktigt trevligt.

Permalänk

om du ska beställa från inet köp ett https://www.inet.se/datorkomponenter/kontrollerkort/st-lab-s-...

stört najs, underbart lätt att configga.

ett tips om du vill kunna komma åt den över internet är teamwiever, då kan du styra servern i realtid (du ser allt som normalt skulle visas på skärmen) direkt i webbläsaren

Permalänk

1. Skaffa en gratis Dynamisk DNS från http://www.dyndns.com/

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Kul projekt, lägg upp en bygglogg med massa bilder och stegvis info! Kan aldrig bli för noggrant!

Angående fråga nr 1;

Läs på om dyndns alt andra liknande metoder, sen installerar du "ddclient" el motsvarande program. och voila, så har du löst ditt dynamiska IP-problem.

Nr 2, där tror jag, utan att vara säker, att det räcker gott med att installera "openssh" samt "vsftp".
Ta en titt på (http://www.howtoforge.com), där kan du hitta lite bra tips också!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
om du ska beställa från inet köp ett https://www.inet.se/datorkomponenter/kontrollerkort/st-lab-s-...

stört najs, underbart lätt att configga.

ett tips om du vill kunna komma åt den över internet är teamwiever, då kan du styra servern i realtid (du ser allt som normalt skulle visas på skärmen) direkt i webbläsaren

Missat forumkategorin lite kan jag tänka mig?

till TS, du behöver, som du förmodligen redan vet, inget raid-/kontrollerkort.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Vive la liberté!

För att kunna ha något som är konstant när ju har dynamisk IP så är det en dynamic DNS-tjänst du ska ha. Då knyts din IP-adress till ett hostname och med hjälp av program så uppdaterar datorn automatiskt när ip-adressen byts. Kolla in till exempel dyndns.org eller no-ip.com
Har också ComHem och har haft samma IP-adress i några månader nu. Så länge man inte stänger av modemet så

2. Tror inte SSH-servern som kommer med Ubuntu har inbyggd SFTP-funktion, men har inte jättebra koll på det. Har den det kan du skippa VSFTP, annars behöver du köra både SSH och VSFTP på servern.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp

Missat forumkategorin lite kan jag tänka mig?

till TS, du behöver, som du förmodligen redan vet, inget raid-/kontrollerkort.

behöver är ett relativt ord. egentligen behöver han inte en filserver alls. dock är det där raidkortet gudomligt när man lätt ska konfigurera en raid.

men men, håller med om att han gärna får lägga upp en bygglogg

Permalänk

Ja, stämmer. Jag har redan provinstallerat servern 2 ggr i VirtualBox och det verkar fungera fint med software RAID 1 och LVM ovanpå. Men tack för tipset ändå alibababert.

Inga problem, jag lägger gärna upp en bygglogg. Det kan man aldrig få nog av...

Finfin respons förresten. Tackar så mycket!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
behöver är ett relativt ord. egentligen behöver han inte en filserver alls. dock är det där raidkortet gudomligt när man lätt ska konfigurera en raid.

men men, håller med om att han gärna får lägga upp en bygglogg

Om du inte förståt det ännu så vill han köra Ubuntu server så nå teamviewer går inte. Sen har det där raidkortet stöd i linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av buntolith
Hej,

Jag planerar att bygga en privat filserver som ska köra Ubuntu Server Edition 64 på. Jag har använt Ubuntu sedan 6.10 så jag har lite koll på kommandon och sådana grejer, men jag har aldrig förr byggt en server. Visst hade jag kunnat komma billigare undan genom att köpa en NAS men jag vill verkligen lära mig hur detta fungerar och det ska bli skitskoj helt enkelt. Specifikation på servern lyder som följer:

BURK - COOLER MASTER MIDITOWER SILEO 500 ATX BLACK
NÄTAGG - CORSAIR VX 550W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V
PROCESSOR - INTEL CORE 2 DUO E7400 2.8GHZ 3MB 1066MHZ S-775
MODERKORT - ASUS P5Q SE 2 P45 775 ATX
MINNE - CORSAIR 2GB DDR2 VS PC5300 667MHZ CL5 (2X1GB)
HÅRDDISK - 2 ST SAMSUNG SPINPOINT F1 1TB SATA/300 7200RPM 32MB
EXTRA ETHERNET - D-LINK DFE-530TX 10/100 FAST ETHERNET PCI
BRÄNNARE - SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVAR

Till router använder jag Linksys WRT54GL som kör Tomato som firmware. Jag har tänkt att köra software RAID 1 med LVM ovanpå så att jag kan utöka med fler hårddiskar vid behov. Jag har tänkt att installera SSH och SAMBA med CUPS printserver. Tanken med projektet är såklart att samla all lagring på ett ställe samt att jag ska kunna komma åt servern via internet antingen genom sftp eller genom vsftp. Och det är här som jag är lite osäker. Frågor:

1. Jag är uppkopplad med ComHem och dom använder ju en DHCP server. Jag är ingen hejare på detta med nätverk men hur ska jag göra för att kunna logga in på min server via internet när jag inte har statisk IP? Vilka inställningar behöver jag göra?

2. Jag har tänkt att använda Putty för remote access och Filezilla för filöverföring. Räcker det med att installera SSH eller behövs även VSFTP eller något liknande?

Grejorna kommer i veckan och jag räknar med att vara färdigbyggd till helgen. Jag kan gärna följa upp med hur det går för den intresserade. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Om du har några andra kommentarer eller tips på vad jag mer kan installera för en mer komplett filserver så skriv en rad. Framtida projekt är att bygga en HTPC som jag ska koppla ihop med denna server samt att bygga en billig backup server för att automatisera backupen.

Som sagt, det här ska bli riktigt trevligt.

1. Ska servern sitta direkt mot internet eller bakom din tomato router? Om den ska vara bakom så borde routern kunna sköta DynamicDNS uppdateringar. Och sen gör du bara Portforward till de saker du vill komma åt utifrån.

2. ssh-servern i ubuntu stödjer sftp som standard men ska du ha bra hastighet lokalt så rekommenderar jag att installera en ftp server också eftersom sftp krypteringen tar väldigt mycket cpu vid höga hastigheter.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_SLain_Man
Om du inte förståt det ännu så vill han köra Ubuntu server så nå teamviewer går inte. Sen har det där raidkortet stöd i linux?

hade för mig att man kunde köra teamwiever på linux. och ja, raidkortet har vad jag vet stöd för linux, då alla inställningar sker i dess bios.

men skit i raidkortet.

Permalänk

Först planerade jag att sätta servern rätt mot internet och det är därför som jag köpte ett extra NIC. Men eftersom jag även vill ha trådlöst nätverk så verkade det så bökigt att även installera ett extra trådlöst kort som det verkade vara svårt att hitta stöd för samt installera router software och ställa in en massa konfigurationsfiler mm. Dessutom när jag läste om projektet här så verkade det som om routern bara skulle klara av att kryptera med WEP och det vill jag ju inte ha. Därför så tänker jag sätta servern bakom tomato routern.

Kan tomato klara av DynamiskDNS uppdateringar? Det ska jag läsa om...

Inga problem att också installera vsftp om sftp tar mycket kraft. Falko Timmo har säkert en bra howto. Jag har också köpt en rejäl bunke med böcker...:p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
hade för mig att man kunde köra teamwiever på linux. och ja, raidkortet har vad jag vet stöd för linux, då alla inställningar sker i dess bios.

men skit i raidkortet.

Har inte kollat om det funkar till linux men ssh är väll ändå bättre om han skriver att han känner sig hemma med terminalen. Om man vill köra grafisk fjärrstyrning är det väll FreeNX/NoMachine eller VNC som gäller.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk

...eller menar du att jag ska köra ren ftp och skippa kryptering när jag kör filetransfer på LAN?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buntolith
...eller menar du att jag ska köra ren ftp och skippa kryptering när jag kör filetransfer på LAN?

Beror på vad du har för hastighets krav och hur mycket cpu du vill slösa, men av egen erfarenhet så är det ganska stor skilnad mellan sftp och ftp. Har alldrig fyllt ut 100 mbit med sftp iaf.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_SLain_Man
Har inte kollat om det funkar till linux men ssh är väll ändå bättre om han skriver att han känner sig hemma med terminalen. Om man vill köra grafisk fjärrstyrning är det väll FreeNX/NoMachine eller VNC som gäller.

är ju iofs sant. men kan man köra dom direkt i webbläsaren? jag tycker iaf det är smidigt att komma åt servern från vilken internetansluten dator som helst utan trassel, men det kanske det blir om man försöker kombinera linux med teamwiever.

Permalänk

Ok, bra tips. Då blir det ftp server installerad också.

Jag hittade det här angående DynamiskDNS uppdateringar och Tomato. Verkar ju fungera fint...

Jag har redan svar på många frågor Hoppas att posten levererar imorgon!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buntolith
...eller menar du att jag ska köra ren ftp och skippa kryptering när jag kör filetransfer på LAN?

Varför ska du kryptera internt? Skulle du inte köra samba lokalt?

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk

Jo, det stämmer. Jag ska köra samba lokalt. Ja jag har inte 100% koll på bästa sätt hur jag ska lägga upp detta så jag sväljer det mesta med hull och hår. Men det är ju klart att jag inte behöver en ftp server lokalt. Igår funderade jag på hur jag skulle hindra ftp servern att vara öppen mot WAN och jag kom fram till att det inte skulle bli några problem så länge jag inte öppnade upp ftp porten på tomato routern. Men utan en ftp server så slipper jag ju att fundera mer på det.

Men jag undrar hur jag ska konfigurera mina hårddiskar med tanke på att jag ska köra software raid. Ska jag sätta "jumpern" på master på båda hårddiskar eller ska jag ha en master och en slave? När man konfigurerar software raid så väljer man ju vilken hårddisk som ska vara bootable...

Permalänk
Vive la liberté!

Du kör ju SATA hårddiskar så det behövs ju ingen direkt konfigurering på själva hårddiskarna. Sen kör du ju RAID1 så du väljer ju innan du börjar installera vilken hårddisk du ska ha som "huvudhårddisk."

Permalänk

Jaha...

Jag byggde en dator för 5 år sedan och då kom jag ihåg att jag pillade med dessa jumprar MEN det var ju IDE-diskar. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

I första anblick känns hårdvaran rätt overkill för en enkel filserver. Men skall man köra eventuell transcoding på en mediaserver krävs det lite CPU-kraft.

Jag kör ett atom-kort i mini-itx format som drar ca 12W för att få ner strömförbrukningen så långt som möjligt då den står på dygnet runt.

Jag valde att köra en Debian-dist på filservern, helt utan grafiskt gränssnitt. Då jag har använt Debian i flera år i detta syfte så ser jag inte behovet av att ha ett grafiskt gränssnitt alls.

Använder SSH för att komma åt och jobba med servern vid behov, Samba för diskdelning till min laptop och apache som webbserver. Har även installerat en UPNP mediespelare för att PS3'an skall kunna komma åt musik bilder och video via nätverket, men har inte använt det så ofta.

Hade FTP-server tidigare som jag även kunde nå via WAN, men då det inte används valde jag bort den när jag byggde om servern sist.

Som backupplösning valde jag en extern HDD och gör manuella backups. Kör inte backup på all data utan bara det viktigaste (bilder m.m).

Hade planer på att bygga en HTPC men nu lutar det åt en färdig mediaextender istället, har kikat lite på Xtreamer som verkar lovande. I så fall så plockar jag nog bort UPNP medieservern eftersom xtreamer kan nå servern via NFS eller Samba.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Avstängd

Rusiak,
Din atom server, vad får du för läs/skriv prestanda, ungefär? Är det typ 5MB/sek eller mycket mera? 12W låter bra, men det brukar kosta i något.

Permalänk
Medlem

Ska sen filservern kryptera, köra seedbox och också hänga med ett par år kan det vara skönt med lite CPU-kraft. Kör själv overkill deluxe på min filserver då den ännu inte kör realtids-kryptering men då ingår elen i avgiften.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk

Ja då har posten levererat och jag har kollat så att allt ser OK ut. Jag borde ha kommit längre på bygget men jag har fått något skitvirus. Hoppas att jag piggnar till ikväll. Det var ett tag sedan som jag byggde en dator men det verkar ju bara vara till att följa alla manualer som har följt med. Däremot funderar jag på vilka kablar det är som jag ska linda runt den lilla metallringen som kom med chassit? Är det smart att koppla in eSATA så att jag kan göra backup som rusiak till en extern SATA disk?

Här är grejerna med vår beiga soffa som backdrop...

Permalänk

...ett par timmar senare. Jag tror inte att det finns så mycket att säga angående själva bygget eftersom dom flesta här är ju fullt kapabla att skruva ihop betydligt mer avancerade lådor men jag ska lägga in ett par bilder ändå.

Här har jag skruvat fast moderkortet innan jag installerade processorn. Inte vidare slugt eftersom man måste trycka h-å-r-t för att få fast CPU fläkten. Jag tog ut kortet och gjorde det i rätt ordning istället.

Här har jag installerat alla komponenter innan kabeldragning...

...och såhär ser det ut efter kabeldragning.

Jag kopplade fläktarna direkt till nätdelen så dom kommer snurra jämt. Kanske inte den bästa lösningen men kabeln från fläkten i fronten nådde inte fram till sin 3-pins power fan koppling på moderkortet. Däremot nådde fläkten där bak fram till sin chassi fan koppling men jag valde ändå att koppla den till nätdelen. Får se om jag får modifiera senare. Vad är skillnaden mellan power fan och chassi fan förresten?

Jag använder 1 SATA koppling till cd/dvd så det finns bara 3 lediga kopplingar kvar. 2 till nya hårddiskar om det skulle behövas och 1 till eSATA kopplingen. eSATA sladden fick jag nalla och sätta in i dvdn istället.

Det pilligaste var nästan att få ordning på plåtblecket på baksidan som täcker moderkortet, men det löste sig tillslut.

Det följde med en liten kabel till ethernet PCI adaptern som jag inte installerade. Är det OK?

Jag lärde mig också att det inte är smart att äta kylpasta. Synd för det såg så gott ut. Hur mycket kylpasta ska man sätta på förresten, jag tog nog ganska mycket...

Nästa steg blir att låna skärm och tangentbord, starta upp datorn och uppgradera BIOS och installera servern. Det kommer att bli desto mer intressant.

Om någon upptäcker något som verkar fel så varna mig gärna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Rusiak,
Din atom server, vad får du för läs/skriv prestanda, ungefär? Är det typ 5MB/sek eller mycket mera? 12W låter bra, men det brukar kosta i något.

Har inte kört några benchmarks men kopiera 70mb data i samma katalog tar ca 2sek. Har aldrig upplevt den som slö när det gäller läs och skrivprestanda varken över nätverket eller internt.

hdparm ger:

/dev/sda:
Timing cached reads: 990 MB in 2.00 seconds = 495.14 MB/sec
Timing buffered disk reads: 282 MB in 3.02 seconds = 93.52 MB/sec

12W är väl vad moderkort med cpu/minne drar, får väl räkna med ca 5-10W för hdd och sen lite i förluster i nätdelen. Jag har inte hunnit mätt upp förbrukningen än, men jag räknar med runt 25-35W totalt.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk

Nu har jag skruvat ihop datorn och den står och surrar så fint bredvid mig. Efter ett snack med en duktig kille på Kjell & Co och någon timme med - gör om, gör rätt - så blev slutresultatet såhär. Jag fick installera ett billigt grafikkort också.

Eftersom jag har postat denna tråden under "Linux och övriga operativsystem" så är det väl dags att börja berätta om installationen av Ubuntu Server 9.10 64-bit.

Jag har konfigurerat min router så att den fungerar som DHCP server men den delar bara ut addresser från 110 till 149 så jag har ett par addresser som jag kan använda statiskt. Jag har också kopplat routern så att den automatiskt uppdaterar DynDNS var 24h. Tack för det tipset.

När jag först installerade servern försökte jag ställa in alla IP addresser till statiskta med det fungerade inte så bra. Jag kunde inte komma ut på nätet och uppgradera. Dessutom krypterade jag /home men det verkade klydda till det med swap som också ligger på RAID1/LVM. Så jag gjorde en ny installation och konfigurerade servern som DHCP. Efter installationen redigerade jag /etc/network/interfaces enligt Falkos guide här.

Jag tog ett par bilder när jag konfigurerade hårddiskarna under installationen. Jag kör som sagt software RAID 1 med LVM ovanpå. Jag har 2 identiska 1TB hårddiskar.

Här har jag lagt in 2 primära partitioner på var och en av hårddiskarna. På den lilla partitionen på 200 MB la jag /boot eftersom Linux inte kan boota från LVM för tillfället. På den andra partitionen la jag LVM.
Jag valde sda #1 som bootable. Jag körde sedan Configure software RAID och resultatet blev såhär...

På RAID 1 device #0 valde jag ext2 och mount point /boot. RAID 1 device #1 använde jag som LVM. Här la jag sedan alla andra partitioner, nämligen /, /home, /srv, /var, och swap.

Här är slutresultatet. Jag skapade en volume group (vg0) på RAID 1 device #1. Sedan skapade jag 5 logical volumes (lvhome, lvroot, lvsrv, lvswap och lvvar). Jag formaterade samtliga med ext4 (förutom swap) och skapade motsvarande mount point på motsvarande logical volume.

Jag hoppas att detta upplägg skall fungera fint och ge mig lite extra säkerhet om en disk skulle krasha. Dessutom är det hyfsat lätt att köpa 2 nya diskar, köra software RAID 1 och utöka vg0 med det nya diskutrymmet efterhand som nuvarande diskar fylls upp.

Under installationen valde jag att endast installera openssh-server eftersom jag vill välja alla andra paket manuellt. Jag konfigurerade Open SSH enligt följande:

1. De flesta inställningar görs på servern på /etc/ssh/sshd_config så jag säkerhetskopierade filen och ändrade permissions enligt följande:

sudo cp /etc/ssh/sshd_config /etc/ssh/sshd_config.original
sudo chmod a-w /etc/ssh/sshd_config.original

2. Jag gjorde följande ändringar i /etc/ssh/sshd_config:
[list="a"]
a. ändrade sshd till att lyssna på en annan port än 22
b. jag la till AllowUsers johan så att bara johan kan logga in
c. jag ändrade PasswordAuthentication till no eftersom jag kör med krypterade nycklar
[/list=a]

3. På min laptop körde jag sudo gedit /etc/ssh/ssh_config och ändrade standardporten 22 till motsvarande på servern så att jag kan logga in på servern även från terminalen. Om det ligger en motsvarande fil på ~/.ssh/ssh_config så kommer denna filen att gälla över den under /etc/ssh/ som är en global inställning.

4. Jag skapade krypterade nycklar på följande vis:
[list="a"]
a. Jag skapade RSA nycklar på min laptop (client) genom att köra ssh-keygen -t rsa
b. På servern skapade jag följande mapp mkdir ~/.ssh
c. och ändrade permissions enligt chmod 700 ~/.ssh
d. Sedan kopierade jag den publika nyckeln från min laptop till servern enligt scp ~/.ssh/id_rsa.pub johan@192.168.1.100:~/.ssh/authorized_keys
e. Tillslut ändrade jag permission på filen på servern enligt följande chmod 600 ~/.ssh/authorized keys
[/list=a]

Det är så långt som jag har kommit till idag. Allt verkar fungera fint, jag kan logga in på servern med PuTTY eller via terminalen och jag slipper att knappa in mitt password varje gång. Dessutom är det ju säkrare att köra med krypterade nycklar. Nästa steg blir att installera samba och cups och det kommer jag att göra från min laptop. Fint som snus.

Om någon har några extra tips så skriv gärna en rad!

Permalänk

Är den fortfarande igång? :')

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
1. Skaffa en gratis Dynamisk DNS från http://www.dyndns.com/

Eller www.no-ip.com

Permalänk
Vila i frid

Hur resonerade du med valet av RAID 1? Hur görs backup?

Permalänk

Jodå,

Servern står fortfarande och surrar. Jag har också installerat NFS filserver med automount i min och frugans /home/BR som är mountpoint för oss båda. Där ligger video, musik och fotoalbum. Övrig data på min och frugans laptop gör jag backup av till servern med LuckyBackup.

Jag valde RAID1 eftersom jag ville ha 100% redundancy av min data eftersom jag inte har någon riktig ordning på backup av servern ännu. Jag har ett gäng externa hårddiskar där jag tar backup då och då men det håller inte i längden. Jag har märkt att jag kommer vilja ha mer plats på servern så småningom så jag har faktiskt beställt en 1TB hårddisk till som jag ska installera snart. Då kommer jag byta till RAID5. Och när jag börjar fylla upp servern med mer än vad som får plats på en stor extern hårddisk så kommer jag förmodligen bygga en server till som backup. Kanske kommer jag att ställa denna server hos mina föräldrar? Jag vet att det börjar bli overkill men jag tycker det är roligt och jag vill automatisera allt så gott det går. Målsättningen är att få allt helt automatiserat men eftersom jag lär mig nya saker hela tiden så kommer det ta tid. Den enda egentliga anledningen till varför jag började fundera på filserver var att jag vill säkra alla bilder som vi tar hela tiden.

Jag håller på att göra en enkel websida om projektet och när den är klar så lägger jag en länk här för den intresserade.

Det enda jag stör mig på är att fläktarna på servern snurrar hela tiden. Det sitter bara en kontakt på moderkortet som styr fläktarna och eftersom jag har två fläktar så kopplade jag dom direkt till nätaggregatet. Är det möjligt att koppla in ett relä från kontakten på moderkortet och låta detta relä styra båda fläktarna? Bara en tanke...