Permalänk
Medlem

Vilken AMD Phenom 2 är prisvärdast?

Hej, jag undrar vilken processor av urvalet Phenom 2 som är prisvärdast, jag kan tänka mig klocka den 04-08Ghz om det ger mycket effekt.

Så jag behöver hjälp med att välja en prisvärd.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Hedersmedlem

Budget?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om du ska klocka ska du kolla efter en phenom II me "c3 stepping". Den klockar lättare samt håller sig svalare. Om du vill ha det lätt för dig, köp en phenom II x4 955 black-edition med c3-stepping. Eller om du vill ha x2 så får du ta en x2 black-edition med c3 stepping, vet dock inte om dessa finns?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Phenom II X2 555 ska vara C3 stepping har jag läst.

Förövrigt så tycker jag X2:an är mest prisvärd till en spel dator, även om du inte lyckas låsa upp kärnor. 955 är också väldigt prisvärd och kanske mer framtidssäker om man inte räknar in upplåsta kärnor.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem

Jag tänker mest så här, 955 har väll varit ute ganska länge nu eller? och jag vill inte köpa en gammal processor om det kommer ut nya snart, min budget är 1600, fast kan jag låsa upp en 550 med mitt moderkort då? detta har jag: http://www.inet.se/artikel/1900988 skulle varit bra om jag kunde det då, jag kan tänka mig att sätta på en Corsair H50 och klocka en del senare.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
Jag tänker mest så här, 955 har väll varit ute ganska länge nu eller? och jag vill inte köpa en gammal processor om det kommer ut nya snart, min budget är 1600, fast kan jag låsa upp en 550 med mitt moderkort då? detta har jag: http://www.inet.se/artikel/1900988 skulle varit bra om jag kunde det då, jag kan tänka mig att sätta på en Corsair H50 och klocka en del senare.

955BE har kommit i nya steppings och det enda som skiljer 955 från kommande varianter av fyrkärniga processorer detta året är klockfrekvensen (möjligtvis kommer även en förfinad stepping senare på året). Eftersom 955 är en BE-variant med upplåst multipel dessutom, så är skillnaden minimal. Däremot kommer det en sexkärnig variant någon gång under året också. Men någon ny processorarkitektur från AMD lär vi inte få se förrän 2011 när Bulldozer kommer.

Som prisvärd spel/allround-processor skulle jag tittat på 955BE eller kanske 720BE.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

När brorsan köpte sin 965 BE c3 125w så kostade den bara 1800:- vilket jag ansert prisvärt då man kan klocka den till 3.8 med standard settings och klocka över 4ghz med bättre kylning och liten vcore ökning..

att köpa en äldre CPU och lägga 700kr på en H50 tycker jag däremot inte är värt isåfall ska det vara om du har extremt snål budget..

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> G-Skill TridentZ NEO 16GB 3600mhz cl16 <> Asus RTX 2070 Super Dual OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

jag har ungefär 5.5k till Processor, Modekort, Minne, Hårddisk, DvD. Grafikkort och nätagg + chassi har jag redan, 5770, 650W HX Corsair, Fractal Design R2

Det jag letar efter är en Phenom som är billig och bra, funderar på 955 och klocka den lite.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

Men till min förra fråga: Kan jag lyckas med att låsa upp en 550 x2 med detta moderkort? http://www.inet.se/artikel/1900988 eller så jag ta ett annat moderkort som funkar? jag vill i alla fall ha crossfire.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
Men till min förra fråga: Kan jag lyckas med att låsa upp en 550 x2 med detta moderkort? http://www.inet.se/artikel/1900988 eller så jag ta ett annat moderkort som funkar? jag vill i alla fall ha crossfire.

Det skall gå, bara att ha lite tur att få en bra processor. Men i värsta fall får du ju två lättöverklockade kärnor.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av golflars
Det skall gå, bara att ha lite tur att få en bra processor. Men i värsta fall får du ju två lättöverklockade kärnor.

Precis och 2 räcker till det jag göra i alla fall. det finns en tråd här på forumet om hur man låser upp kärnorna va?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
Precis och 2 räcker till det jag göra i alla fall. det finns en tråd här på forumet om hur man låser upp kärnorna va?

Bara att sätta acc till auto i bios eller ngt sånt tror jag.

Ska du spela + klocka så är x2 bättre då den klockar högre förmodligen.
Och kan verkligen rekomendera corsairs H50 kylning, köp den!

Btw så finns det inga "gamla" processorer från amd i princip. Alla phenom II samt athlon 2 är PRECIS samma processor. Enda skillnadewn är att man ahr tatt en phenom II x4 och stängt av två kärnor och/eller ständ av ena cache-minnet (som i athlons fall)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Bara att sätta acc till auto i bios eller ngt sånt tror jag.

Ska du spela + klocka så är x2 bättre då den klockar högre förmodligen.
Och kan verkligen rekomendera corsairs H50 kylning, köp den!

Btw så finns det inga "gamla" processorer från amd i princip. Alla phenom II samt athlon 2 är PRECIS samma processor. Enda skillnadewn är att man ahr tatt en phenom II x4 och stängt av två kärnor och/eller ständ av ena cache-minnet (som i athlons fall)

Vad menar du med "acc"? vad gör den etc? skulle vara bra att veta lite om den innan man pillar med det.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

Tror dess igentligentliga syfte är något i stil med att kunna reglera klocken per kärna, istället för attpåverka alla kärnor, men ej säker:P

i vilket fall som helst så ändrar man det till rätt inställning och kollar om det fungerar. Om inte så får man resetta bios (man tar bort och sätter tillbaka ett batteri på moderkortet, då försvinner ens sparade inställningar och acc stängs av och allt fungerar som vanligt)
Testade detta på en dator men det fungerade ej och jag var tvungen till att reseta bios. Dock testade jag ej att höja volten något vilket jag antar att man behöver.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Köp den billigaste phenom II X3 , 3 cores är det som man får ut mest av.

Permalänk
Medlem

skulle rekommendera 550/555 !
kolla sign jag lyckades låsa upp på moderkort med samma kretsar som det du länka och kunde till och med undervolta i 3.2ghz så jag är skit nöjd
om det ej funkar att låsa upp 4 kärnor så kan 3 funka iallafall, och 2 kärnig e pirsvärdast för spel då väldigt få spel utnyttjar 4 kärnor...

det finns en mycket bra guide på forumet för att låsa upp kärnor med phenom II

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

du kan inte räkna kallt med att kärnorna fungerar och att du kan låsa upp en x2 550.

En 4kärnig cpu ger en otrolig boost jämte en dualcore, har själv gått från dual - tri - 4 core.

Märkt bra skillnad på samtliga.

Kör du på en phenom 925 - 965 beroende på budget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mintboll
du kan inte räkna kallt med att kärnorna fungerar och att du kan låsa upp en x2 550.

En 4kärnig cpu ger en otrolig boost jämte en dualcore, har själv gått från dual - tri - 4 core.

Märkt bra skillnad på samtliga.

Kör du på en phenom 925 - 965 beroende på budget.

var det samma processor arkitektur osv då du jämnförde x2-x3-x4?
var märkte du denna "boost"?

jag skulle rekommendera 555 före x4orna...
mer för pengarna helt enkelt, annars kan en x3 vara bra om du känner att 1 kärna till skulle vara fint men mitt råd är betala inte för processor kärnor du inte kommer utnyttja till minst 50%...
tror dessutom 555 kommer vara en mycket potent överklockare och du kan säkert nå 4 ghz med en sådan om du har en bra kylning!

jag skulle köra på 555 och en corsair h50 om jag var du!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Se33
var det samma processor arkitektur osv då du jämnförde x2-x3-x4?
var märkte du denna "boost"?

jag gick från:

intel e2140 @ 3,12ghz
amd phenom x3 720BE
and phenom x4 955be

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle lätt ta en 4x prolle eftersom du inte kommer att får problem att köra dessa idag, och även i spel kommer det att kännas bra. Som någon skrev en C3 steppings PII 955 BE

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Jag skulle lätt ta en 4x prolle eftersom du inte kommer att får problem att köra dessa idag, och även i spel kommer det att kännas bra. Som någon skrev en C3 steppings PII 955 BE

Blir nog en 955 x4 och lite senare Corsair H50, ska försöka klocka den till 3.7-8.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
Blir nog en 955 x4 och lite senare Corsair H50, ska försöka klocka den till 3.7-8.

Låter gött!
Lycka till!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobinCC
Köp den billigaste phenom II X3 , 3 cores är det som man får ut mest av.

+1

Ska man ha en riktigt prisvärd "gaming prolle" till AMD kan jag verkligen rekommendera X3 serien. X2 och X4 får ju stryk av i3/i5/i7

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
Blir nog en 955 x4 och lite senare Corsair H50, ska försöka klocka den till 3.7-8.

satsa på högre, 4 ghz ska inte vara några problem. om du ändå ska förlora garantin, förlora den ordentligt

Permalänk
Medlem

Tror du inte kommer ha några problem att få upp den i en bit över 4ghz med c3-stepping. C2 steppingen prukar väl stoppa vid runt 3.8 ghz, så c3 bör klara en bit till

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Jag håller på 550 / 555, chansen att åtminstonde låsa upp en kärna är faktiskt mycket stor..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
+1

Ska man ha en riktigt prisvärd "gaming prolle" till AMD kan jag verkligen rekommendera X3 serien. X2 och X4 får ju stryk av i3/i5/i7

Jag föraktar Nvidia och Intel vet inte varför men dom har krånglat för mycket för mig, AMD 4 ever <3 vare sig någon annan säger något.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M