Permalänk
Medlem

6GB RAM men bara 2GB användbara?

Hej jag har windows 7 64bitars och jag har 6GB ram men när jag går in och kollar så står det att jag har 6GB (men bara 2GB användbara)

Hur kommer det sig och hur fixar man det? tack på förhand mvh Dekoon!

Permalänk
Medlem

kan det vara så att jag måste sätta minnena på en annan plats? 1 tom plats imellan? tack för svar mvh

Permalänk
Medlem

Var någonstans kollar du detta? Kan du ta en screenshot över det och lägga upp någonstans?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Var någonstans kollar du detta? Kan du ta en screenshot över det och lägga upp någonstans?

Jag kollar det i Kontrollpanelen, system och sen där man kollar systeminfo, står Installed RAM memory: 6.00GB (2GB usable)

Permalänk
Medlem

Det är inte bara så simpelt som att du har 6Gb i datorn, men 4 av dessa används för tillfället?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Det är inte bara så simpelt som att du har 6Gb i datorn, men 4 av dessa används för tillfället?

nej asså de är vad jag kan använda som max som är usable, bara 2GB dessutom, hörde att det var begränsat med 32 bitars versionen men skaffade 64 bitars så har båda 2 nu på olika partitioner, vet inte om det kan göra något men men, har samma problem i 64 bitars att det bara är 2gb usable, mvh Dekoon.

Permalänk
Medlem

aktivera något som heter memory remapping i bios så ska det funka.

Visa signatur

C2D E8400 @ 3.0 | ASRock G41M-GS3 | Corsair 4GB CL9 1333Mhz XMS3 | Intel 320 80gb SSD & Samsung 250Gb | Gigabyte GTX 460 768mb

Permalänk
Medlem

Här är svaret!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

kort svar:

1. Om du har Memory Remapping i bios
2. Montera om CPU'n, kolla böjda pins.

Om det hjälper kan du väl Rita en Paint bild till mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeiQ
aktivera något som heter memory remapping i bios så ska det funka.

Kan bara hitta nån memory DHC eller nått remapping den kan vara unganged eller ganged tror inte det har med det att göra, mvh

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjo1
Har du läst :

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Redan ?

Ja har tittat på den tråden, nu har jag bytat plats på ett ram-minne då fick jag "Installed RAM: 4GB" innan hade jag "Installed RAM: 6GB (2gb usable)

skumt.. har 4GB ram sen har jag 1gig grafikkort, vet inte riktigt var de andra gig kommer ifrån, moderkortet?

Permalänk
Medlem

Start > kör > msconfig
Boot > Advanced options > Klicka ur maximum memory

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Start > kör > msconfig
Boot > Advanced options > Klicka ur maximum memory

den är inte ikryssad tack endå

Hmm...

bytade plats på det ena ramminnet (2x2gb) DDR3

så fick jag Installed ram: 4GB
Har jag båda brevid varandra blir det installed ram: 6gb (2gb usable)

Någon som kan hjälpa mig? mvh