Bästa antivirus och brandvägg?

Permalänk

Bästa antivirus och brandvägg?

Vad är det bästa antivirusprogrammet samt den bästa brandväggen för W7?

Vill helst inte ha såna svar som: "jag kör bla bla och det funkar fint".. såna svar säger inte så mycket..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Just såna svar kan och kommer du få.

Det finns flertal trådar tillgängliga om samma ämne, de som funkar på vista funkar på windows 7 (för det mesta).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Just såna svar kan och kommer du få.

Det finns flertal trådar tillgängliga om samma ämne, de som funkar på vista funkar på windows 7 (för det mesta).

aa var rädd för det..
Vill nog mer se professionella reviews men jag hittar inga på nätet.. =/

Permalänk

Du frågar på ett interforum efter den bästa brandväggen/antivirus och vill inte höra våra egna åsikter, idioti. Hur fan ska vi veta vad bästa brandväggen/antivirus är för dig?

Om du beskriver mer omfattande om vad du vill ha utav din brandvägg och antivirus så är det lättare att hjälpa.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Du frågar på ett interforum efter den bästa brandväggen/antivirus och vill inte höra våra egna åsikter. idiotiskt. Hur fan ska vi veta vad bästa brandväggen/antivirus är för dig?

Om du beskriver mer omfattande om vad du vill ha utav din brandvägg och antivirus så är det lättare att hjälpa.

Sant när jag tänker efter lite..
Visste att jag skulle få skit för det när jag sa så.
Borde inte skapat tråden..

Ser ingen mening med det när folk skriver "jag använder pippi långstrumps antivirus, det funkar skitbra!!11!"
Det säger liksom ingenting, även ett antivirus från 90 talet funkar "bra".

Aja nån moderator får väl låsa denna tråd eller nåt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Sant när jag tänker efter lite..
Visste att jag skulle få skit för det när jag sa så.
Borde inte skapat tråden..

Ser ingen mening med det när folk skriver "jag använder pippi långstrumps antivirus, det funkar skitbra!!11!"
Det säger liksom ingenting, även ett antivirus från 90 talet funkar "bra".

Aja nån moderator får väl låsa denna tråd eller nåt..

Du behöver inte låsa, du behöver bara säga vad du vill ha utav din brandvägg och antivirus så kommer du få bättre svar.

Och angående ditt exempel så är det ett korrekt svar till frågan "vad är det bästa antiviruset?". De som svarar på frågan kan bara utgå från sina egna kriterier och erfarenheter utav vad de vill ha utav ett antivirus. Det är i formuleringen i frågan det falerar och inte i de som svarar som exemplet.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Du behöver inte låsa, du behöver bara säga vad du vill ha utav din brandvägg och antivirus så kommer du få bättre svar.

Och angående ditt exempel så är det ett korrekt svar till frågan "vad är den bästa antiviruset?". De som svarar på frågan kan bara utgå från sina egna kriterier och erfarenheter utav vad de vill ha utav ett antivirus. Det är i formuleringen i frågan det falerar och inte i de som svarar som exemplet beskriver.

Vill förstås ha bästa möjliga skydd..
Men jag har faktiskt redan skaffat ett antivirus-program: Avast
Så bara brandväggen kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Vill förstås ha bästa möjliga skydd..
Men jag har faktiskt redan skaffat ett antivirus-program: Avast
Så bara brandväggen kvar.

Zone Alarm ska vara en bra gratisbrandvägg har jag hört. Har inte testat den själv men kanske värt att kolla lite närmre på det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Vill nog mer se professionella reviews men jag hittar inga på nätet.. =/

Bästa antivirus testerna:
http://www.av-comparatives.org/

Populärt brandväggstest:
http://www.matousec.com/
(har fått kritik för att vara reklamsponsrad. Dock stämmer hans tester väl med åsikter många har om vilka brandväggar som är effektiva, så verkar fortfarande vara korrekt)

Dock är detta inte alltid så enkelt. T.ex. Outpost brandvägg verkligen hatar ESET Nod32. Alla gånger jag testat med den kombinationen så har Outpost låst systemet då och då (vilket sen försvann efter avinstallation).

Det gäller hitta en väl fungerande kombo som man själv är nöjd med. En enklare brandvägg som kan stoppa utgående trafik utan en massa krångel och en effektiv (riktigt bra i testerna alltså) antiviruslösning är något jag skulle vara nöjd med t.ex.

Permalänk

Tror att jag nöjer mig med den inbyggda brandväggen i Windows 7, har läst lite om den och den är inte alls så jättedålig som vissa tror.
Samt Avast antivirus, som skall vara bra enligt många.

Permalänk
Medlem

Ja detta är ju en väldigt induviduell fråga...

Svårt att rekomendera något vi alla har ju "våra" favoriter, förut var mitt antivirus Avira men trötnade på en massa buggig programvara och uppdateringar som ej fungerade.

Sitter numera med Nod32 och är faktiskt riktigt nöjd.

Firewall kör jag ingen "mjukvaru" baserad alls sitter bakom en företags firewall
men iof kvittar det när varje maskin kör både internt och externt nätverk.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Satt själv och letade brandvägg för ett tag sedan och fastnade för PC Tools. http://www.pctools.com/firewall/

Vid installationsprogrammet ville även installera ett anti-spywareprogram (SpywareDoctor) som antagligen inte alls gillade att jag körde NOD32 samtidigt. Efter att ha avinstallerat SD funkade allt fint.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaxWarp
Satt själv och letade brandvägg för ett tag sedan och fastnade för PC Tools. http://www.pctools.com/firewall/

Vid installationsprogrammet ville även installera ett anti-spywareprogram (SpywareDoctor) som antagligen inte alls gillade att jag körde NOD32 samtidigt. Efter att ha avinstallerat SD funkade allt fint.

Hm den där ser ut att vara bra.
Men nu är frågan snarare om den inbyggda brandväggen i W7 räcker eller om man behöver skaffa en bättre(?) brandvägg ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Samt Avast antivirus, som skall vara bra enligt många.

Om du ska köra Avast så rekommenderar jag att vänta till de släppt en uppdaterad v5.0. De har en del buggar i första releasen, och flera användare har haft BSOD problem. Men det kommer förstås fixas.

Eller så kör på 4.8 tills vidare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Om du ska köra Avast så rekommenderar jag att vänta till de släppt en uppdaterad v5.0. De har en del buggar i första releasen, och flera användare har haft BSOD problem. Men det kommer förstås fixas.

Eller så kör på 4.8 tills vidare.

Hm har inte haft några problem med Avast 5.0
Eller en grej: när jag virus-skannade datorn så gick skannings hastigheten ner hela tiden, i början var hastigheten typ 800 mb/s eller nåt sånt men i slutet var det typ 50 mb/s om jag minns rätt, hastigheten gick alltså ner HELA tiden under skanningens förlopp, är det en av buggarna?

Permalänk
Medlem

Möjligt, men om den fungerar bra så kör vidare. Version 5.0 fungerar förstås fint för många (de flesta troligen).