fråga om garanti och reklamationsrätt (Iphone)

Permalänk
Medlem

fråga om garanti och reklamationsrätt (Iphone)

jag har beställt en Iphone 3G från 3, med 2 års bindningstid på abonnemanet, men bara fått utlovat ett års garanti på telefonen. kan jag efter ett och ett halvt år kräva att dom reparerar telefonene eller byter ut den, om den skulle vara felaktig (tex vägrar starta, hänger sig o.sv. ) med hänvisning till konsumentköpslagen på elektronik som är 3 år i Sverige? (tre år sa en polare så vet inte om det stämmer.... )

detta kan säkert varit uppe förut, men jag vill ha ordentliga svar, och av folk som vet säkert. för det vore ju jävla tragiskt om telefonjäveln går sönder efter drygt ett år.... (jag är inte den som byter telefon hela tiden bör tilläggas, utan kommer säkert använda telen hela bindningstiden ut.. kommer använda repskydd både på displayen och baksidan.)

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Du har 3 års reklamationsrätt med konsumentköplagen, men efter 6 månader måste du bevisa att felet är ett ursprungsfel.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

men om tex högtalaren går sönder, eller att operativsystemet kraschar totalt o låser sig.. det borde ju per automatik räknas som ursprungsfel va? eftersom jag inte kan påverka detta uteifrån... vad tror du/ni ?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
men om tex högtalaren går sönder, eller att operativsystemet kraschar totalt o låser sig.. det borde ju per automatik räknas som ursprungsfel va? eftersom jag inte kan påverka detta uteifrån... vad tror du/ni ?

Om det verkligen är urspungsfel så lär det inte bli några större problem.

Vissa kan undersöka enheten och om det visar sig att det är handhavandefel så får du betala för undersökningen och enheten lagas inte.

Permalänk
Medlem

gött att få lite mer kött på benen! jag har faktiskt aldrig (peppar peppar..) behövt skicka in nån endaste pryl på garantin/reklamation.. men det känns ju dumt om den första skulle vara en av dom dyraste prylar jag ägt, och jag får själv stå för kostnaden..

tack för svar! vill ni andra får ni gärna skriva om era erfarenheter med garantiärenden av telefoner hos 3, eller kanske rentav att ni behövt nyttja reklamationsrätten.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Passa dig ordentligt för att få bucklor eller andra blessyrer i telefonen då detta är nog för att Apple skall bedöma vilket fel som helst som "yttre åverkan" allt enligt deras recept för "kundvård".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
gött att få lite mer kött på benen! jag har faktiskt aldrig (peppar peppar..) behövt skicka in nån endaste pryl på garantin/reklamation.. men det känns ju dumt om den första skulle vara en av dom dyraste prylar jag ägt, och jag får själv stå för kostnaden..

tack för svar! vill ni andra får ni gärna skriva om era erfarenheter med garantiärenden av telefoner hos 3, eller kanske rentav att ni behövt nyttja reklamationsrätten.

Om den är i perfekt skick och felet är ett känt fel lär det inte vara något problem. Men om du har märken som kan tyda på att du tappat den eller att felet inte är uppenbart tillverkningsfel lär de inte laga/byta ut den utanför garantin. Om du nu inte bevisar att det är tillverkningsfel.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

jag kommer ha både skyddsfilm på displayen plus skydd på baksidan. jag kommer givetvis vara pedantisk med den då det är den enskilt dyraste pryl jag nånsin köpt bortsett från min bil då.. och såklart sammanlagt värde av min dator..

Ringde förresten nyligen och avbokade min iPhone 3G 8gb från 3 och beställde en iPhone 3GS 16gb från Halebop istället. tyckte det var en bättre deal för mig som inte ringer speciellt mycket och inte har Turbo3G täckning här jag bor, och så fick jag en 3GS istället för vanliga 3Gn..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Som tidigare nämnt i tråden har du reklamationsrätten som gäller i 3 år från köptillfället.
Om telefonen skulle gå sönder efter garantitidens slut kan du lämna in mobilen för reklamationrätt.
Det betyder dock inte per automatik att telefonen kommer att repareras kostnadsfritt utan du måste själv kunna bevisa att telefonen har gått sönder under garantiperioden.
(vilket kan vara svårt om du inte har skickat in telefonen för reparation sedan tidigare för samma fel)
Eller att telefonen i fråga har ett känt tillverkningsfel som oftast bedöms av reparationsfirman.
Om felet du har inte täcker reklamationsrätten kommer du att få ett kostnadsförslag på reparationskostnaden.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"