Hur mycket handlar ni saker för varje månad?

Permalänk
Medlem

Hur mycket handlar ni saker för varje månad?

Är lite allmänt nyfiken bara på hur mycket pengar folk lägger varje månad på kläder och andra utgifter förutom det nödvändiga?

Tittar mycket i senaste inköp tråden och funderar på detta, men ville låta den hålla sig till ämnet så drog upp en ny istället.

Kanske är en svår sak att svara på med, ja vet inte.

Just nu för mig är det runt 1500-2000kr/månad då ja har avbetalning på soffa och tv, annars utöver det 0-500kr.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Ingen aning ärligt talat, ibland ligger jag lågt någon månad för att nästa månad ha utgifter på 5-10 tkr utöver det vanliga.

Permalänk

Beror mycket på, snittar nog ändå 3-5k i månaden på teknik.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jag brukar ha ett par större inköp per år. Förra året var det bil + Macbook Pro. I år har det varit en iPhone. Som student så blir det inga pengar över till shopping direkt. Pengarna går till fasta kostnader + mat och alkohol.

Permalänk

Ingen ting i princip har hårdsparat dem lilla pengarna jag får varje månad [500:-]
Nu i 7 månader (+ alla andra pengar) dock har jag nu nästa 7k.

Permalänk
Medlem

Så jättesvårt! Ibland köper jag inget och ibland blir det jättemycket. Men jag har ingen inkomst så snålar lite, men om jag tänker lite på hur mycket pengar jag har haft och sådär så;
800-1200 kr/månad. Ganska brett spann, tyvärr.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte ett dugg eftersom jag inte just nu har några pengar men när det väl ändras så jävlar:p

Permalänk
Medlem

Hehe, tänkte det skulle vara skitsvårt att svara på.
Dock kan man ju inte låta bli att vara nyfiken.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Skulle nog gissa på minst 5-6000 i månaden.
det är för jag flyttat in i hus och hade inte särligt mycke saker, och det kostar ruggit mycke att "fylla upp" det har jag märkt.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

300 för snus och ca 200 till annat. sparar allt annat nu när man äntligen börjat jobba ca 20 timmar i veckan.
bensinpengar till jobbet och annan körning ä väll 500 i veckan.

ca 1 större köp om året på några tusen.

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem

1000 kr som mest, mer tillåter inte mitt samvete....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

ni som spenderar så lite pengar, sitter ni bara och trycker på hundra tusentals kr som är "bra att ha" ?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
ni som spenderar så lite pengar, sitter ni bara och trycker på hundra tusentals kr som är "bra att ha" ?

Japp, nästan. Snart är jag uppe i 99'. Det ska bli spännande. Jobbat sen jag var 13 när det inte varit skola osv

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

ligger väll på 2-3 k i månaden på saker och ting

Martiis, om du ligger på så mycket...så ska du INTE klaga på att vi ska ut imorgon! haha

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Inaktiv

mitt bensinkonto ligger på lite drygt 5000 i månaden vilket gör att den inte blir så mycket pengar över.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
ni som spenderar så lite pengar, sitter ni bara och trycker på hundra tusentals kr som är "bra att ha" ?

Hellre "bra att ha" än att lägga pengarna på massa prylar som man inte blir lycklig av

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Hellre "bra att ha" än att lägga pengarna på massa prylar som man inte blir lycklig av

Då har man handlat fel saker! PUNKT!

Har jobbat sen jag gick mitten av gymnasiet och för nått år sen köpte jag en S2000 för det. Allt går bara man vill.

Visa signatur

Life begins at 9000rpm. S2000 for life!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
ni som spenderar så lite pengar, sitter ni bara och trycker på hundra tusentals kr som är "bra att ha" ?

Aahh, vad jag hatar sådana människor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Hellre "bra att ha" än att lägga pengarna på massa prylar som man inte blir lycklig av

Blir man lycklig av att ha pengarna på banken? Om man inte sparar till nåt speciellt (resa etc, eller har barn man sparar pengar till) så ser jag ingen anledning till att ha mer än kanske 30 lax på banken, 30 räcker så det blir över "utifall att" nånting händer...

Som någon annan sa, man köper ju prylar man blir lycklig av, annars gör man nåt fel

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
ni som spenderar så lite pengar, sitter ni bara och trycker på hundra tusentals kr som är "bra att ha" ?

Alla har inte jobb och tjänar jättebra med pengar. Vissa måste leva snålt och prioritera annat. Det är väl inte så konstigt?

Permalänk
Avstängd

Jag försöker lägga ca 2000kr på mig själv varje månad, om det så är prylar eller kläder osv. Tyvärr brukar det bli lite mer. Jag har faktiskt satt 100 000kr på ett sparkonto som jag inte rör alls. Det ska vara behovspengar helt enkelt - det kan vara till att dränera om huset eller vid andra lite mer husliga renoveringar i framtiden. Bättre att spara undan det nu när man har jobb än att ångra att man inte gjorde det i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Alla har inte jobb och tjänar jättebra med pengar. Vissa måste leva snålt och prioritera annat. Det är väl inte så konstigt?

självklat förstår jag det, men tänker mest på att när tråden hur mycket tjänar du fanns så låg medel lönen här rätt högt.
och ja menar att jag tjänar inte så värst bra och lägger av ca 50k om året, men folk här kanske sparar mer.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Ja sparar ungefär 5000kr/månad. Vill få upp bufferten igen då ja har bostadsrätt och bil. Sen är det lite av en trygghet att ha säg 30-50k på banken. Då kan ja göra ett storköp nån gång då o då med om så är

Men är inne i en lite seg period, för stressad och annat som snurrar i skallen lite så ja har väldigt svårt att sätta mig ner och spela datorspel eller se på film själv
Och borde köpa mer saker till lägenheten, men rushar tex inte för att få tavlor utan hellre tomt tills ja hittar va ja vill ha och då blir det ju att man sparar lite mer

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Jag lägger kanske som absolut mest 1000kr i månaden på prylar trots att jag har ett hyffsat välbetalt jobb, ska jag köpa något så är det något jag verkligen vill ha. Spar väldigt mycket och ser absolut inga fel att ha en del pengar på kontot, bara gött. Då kan man göra större inköp utan att behöva dras med lån.

Permalänk
Medlem

Precis sunnis

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Denna månaden är rätt lugn faktiskt, men 5000:- kanske, var tvungen att köpa kläder, och sedan alkohol..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som student har jag inte allt för mycket att spendera, men under 2009 blev det hembio (projektor, duk, 2-kanals ljudsystem), ny Mac osv som stora inköp. Så spenderade väll i snitt 3-4k per månad på prylar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Räknar jag på årsbasis så blir det säkert 1000kr månaden med lite heminredning och prylar. Spenderar kanske 500kr på kläder i snitt per månad.

Försöker spara så mycket jag kan varje månad istället, har som mål att sätta undan minst 7000 varje månad, men ibland så blir det 10-12k om jag gjorde mycket övertid. Har sparat ihop ca 340k på 4år nu.

Planen är att spara till framtida husköp så jag kan hålla belåningsgraden nere och ha pengar över för renovering.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

Varierar från 0kr till 2000kr när det gäller kläder/prylar till mig själv.
Blev av med min buffert nu precis innan Jul pga lägenhetsköp och hade 1 månad kvar på gamla hyreslägenheten. Sen Julklappar mm och lite renovering.
Så blir till att spara ihop den igen nu så kommer bli runt 0kr det närmaste halvåret

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Nödvändigaste? Bostad, el, mat, a-kassa, CSN?
Har två bilar inte ett dugg nödvändigt men kul räknar man in dom och allt annat så spenderar jag säkert 10-15k dock så har jag ett fond aktie sparande så jag blir rikare varje månad
Köper dock inte så mycket prylar längre, lägger hellre pengar på gymkort, resor eller en ny soffa fan va vuxen man har blivit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR

Blir man lycklig av att ha pengarna på banken? Om man inte sparar till nåt speciellt (resa etc, eller har barn man sparar pengar till) så ser jag ingen anledning till att ha mer än kanske 30 lax på banken, 30 räcker så det blir över "utifall att" nånting händer...

Som någon annan sa, man köper ju prylar man blir lycklig av, annars gör man nåt fel

Inte banken kanske men att se pengarna växa genom fonder & aktier är en rätt upprymmande upplevelse.

I Stockholm behövs ju rätt mkt till bostadsrätt också, så det spelar ingen roll om man har 30tkr eller 1 mille på kontot, det behövs till framtida bostaden oavsett.

Att lägga pengarna på upplevelser däremot, det gör jag gärna.