Permalänk
Medlem

Fryst pizza blir hård i ugnen

Någon som kan det här med frysta pizzor? Eftersom jag är både kass på att laga mat och har för lite tid över till att göra det själv varje dag brukar jag titt som tätt köpa frysta pizzor i butik. Grejen är den att det är ett fenomen som uppstår ibland och jag kan för allt i världen inte komma underfund med vad problemet är.

Ibland när jag tar ut pizzan ur ugnen är hela pizzan hård och krispig. Kan vara svårt att skära i pizzan överhuvudtaget. Jag gillar INTE pizzor på det här viset. Dock andra gånger (dock allt för sällan) så blir pizzan mjuk rakt igenom och den känns nybakad och god. Saken är den att jag fattar inte vad som orsakar den stora skillnaden eftersom pizzan är i ugnen lika länge och på samma höjdläge. För att undvika ytterligare hårdhet brukar jag ta ut pizzan någon minut tidigare och värma sista biten ett par minuter i mikron. Värmer jag kortare tider smälter inte ens osten.

Stoppar jag möjligen in pizzan för tidigt? För sent kan man väl knappast stoppa in den eftersom ugnen är inställd på den temperatur förpackningen anger.

Spelar det någon roll om man slänger in pizzan på en plåt som blivit uppvärmd med ugnen eller på en kall plåt?

Eller är min ugn för kass helt enkelt? Dock tycker man inte pizzan borde bli ok ibland och ibland inte om det var ugnen som spökade.

Eller kan det vara så att det helt enkelt beror på hur pizzan har hanterats efter den bakats? Kan den ha tinats upp någonstans under leverans till butik etc.? Dock tycker man det borde vara mer ett undantag än en regel i motsats till mina hårda pizzor.

Kom igen nu och fixa till mina pizzor...!

Permalänk
Medlem

Har du varmluftsugn? Isf, stäng av den skiten och kör utan det.
Annars kan man ha i pizzan från dess att ugnen är kall och köra på, gäller dock att hålla koll på pizzan lite mer.

Har ingen riktig aning faktiskt, ställ in ett ugnssäkert fat med vatten, fukten kanske hjälper? Nej, som sagt...

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk

Testa lägre temperatur men lite längre tid istället kanske?

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk

Jag går emot strömen och säger att du ska köra högre temp kortare tid. Då kommer den fortfarande bli varm och osten kommer smälta men den hinner inte bli helt genombakad och torr. Därför borde det även vara bra att inte slänga in pizzan medan ungen fortfarande inte är riktigt varm.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Jag går emot strömen och säger att du ska köra högre temp kortare tid. Då kommer den fortfarande bli varm och osten kommer smälta men den hinner inte bli helt genombakad och torr. Därför borde det även vara bra att inte slänga in pizzan medan ungen fortfarande inte är riktigt varm.

Den blir ju förmodligen hård när yttre lagren blir "övertillagade" innan pizzan är klar. Oftast blir saker mörare/mjukare om du kör det på lägre temp längre tid.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Kör du på galler eller plåt?
Jag kör alltid på galler när jag gör sådana pizzor, blir perfekta.
200 C i ~10 minuter eller tills osten smällt.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

står de inte att de ska vara tinade etc innan man sätter in de?

jag brukar köra i micron de få gånger jag köper sån mat. går snabbt och ungefär lika gott och man vet resultatet. gör inget om man sätter någon minut extra elelr så häller blir bara varm så man få vänta lite

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ringla lite oliv/matolja över den innan du sätter in den, det brukar göra susen.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog micrat först och sen kört det sista i ugnen.
Vet dock inte om det funkar men min gissning är att pizzan torkar när den är länge i ugnen. Högre temperatur och kortare tid kanske skulle kunna hjälpa men det känns som att risken finns att det torkar ändå.

Har upptäckt samma problem men äter så sällan att jag inte har gjort något för att förbättra situationen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

På jobbet käkar jag ibland sån där Dr.Oetker grandiosa pizza eller vad dom heter, men eftersom att vi inte har npn ugn där så kör jag den bara på tre minuter i micron, blir ändå grymt god, trots att det står på paketet att man inte får köra den i Micron. Testa annars att bara tina den och sen köra den i ugnen tills osten smälter, brukar bli bra hursom.

Matlagning är ju ingen direkt exakt vetenskap... Man tar bara lite si och lite så så blir det nog bra tillslut

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Sänkt tempen och låt den ligga inne längre..
Annars lägg en bit folie över pizzan.

Inte rocket science direkt hade samma problem förut för jag var otålig och hungrig som fan men sen när man väll kommer till kritan och ska börja käka smakar det inge vidare,men nu har man lärt sig.

Bäst är ju om den får tina up innan.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

de få gånger man käkar dedär pizzorna ligger de i uppvärmd ugn och kallt galler. de får tina ca 10 min innan man läger in dem. sen brukar jag känna på den efter 7 min och hålla lite extra koll på den sen. "perfekt resultat varje gång"

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk

Denna tråden börjar urata lite..

Koka soppa på en spik..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Du gör såhär. springer ner till elgiganten ellr what ever och köpe rdig en pizza sten.
slänger in den i ungen, och drar på varmluft och max värme.
låt pizzan ligga framme så den tinar lite, och vänta tills ungen är full värme och stenen är riktigt varm.
sen slänger du in pizzan och kollar till den ofta, då det går rätt mycke fortare änn när man använder sig av 200grader ellr va det nu står på paketet.

jag använder mig alltid av det metoden här hemma och funkar hur bra som helst. särsligt med "big one tripple cheese" som har den nya botten, ruggit smarrig.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

200-220°C i vanlig ugn(uppvärmd, viktigt!) på galler, 10~12min brukar jag köra.
Håller man lite uppsikt på pizzan så får man den precis som man vill ha den.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

ner till elgiganten ellr what ever och köpe rdig en pizza sten.
200-220°C i vanlig ugn(uppvärmd, viktigt!) på kallt galler, 10~12min
låt pizzan ligga framme så den tinar lite i ca 10 min, vänta tills ungen är full värme och stenen är riktigt varm. Varmluftsugn? Isf, stäng av den skiten och kör utan det. Ställ in ett ugnssäkert fat med vatten, fukten kanske hjälper?
Ringla lite oliv/matolja över den innan du sätter in den, det brukar göra susen. Micra först och sen kör det sista i ugnen tills osten smälter, brukar bli bra hursom. Lägg en bit folie över pizzan.
Håller man lite uppsikt på pizzan så får man den precis som man vill ha den, känn på den efter 7 min.

Alternativt testa lägre temperatur men lite längre tid istället kanske? Eller kanske gå emot strömen köra högre temp kortare tid?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

På galler brukar det väl bli lite mer knaprig och hård pizza och på plåt lite mjukare. Men det låter ju som att du redan kör med plåt så. Du får köpa ett par stycken och testa olika sätt varje gång för att se vilket som ger bäst resultat. Själv har jag aldrig haft något problem annat än att de kan stå inne lite för länge.

Jag kör på plåt med bakplåtspapper (behöver inte diska lika mycket ) på 250 grader (vilket ger faktisk temperatur på 225 då min spis ljuger). Om jag stoppar in pizzan medans ugnen kommer i temperatur har jag inte märkt någon skillnad på.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.