Programmering, var/hur ska man börja?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Ok! Nice måste ta en ny titt på C#. Jag hade för mig att det endast fanns i MS Visual miljö. Några fördelar/nackdelar med C# mot Java?

Lite förvirring brukar vara inblandat när man pratar om de här två bestarna, för man glömmer ofta bort att skilja på språket (hur man skall skriva sin kod) och plattformen (standardbibliotek, hur koden kompileras och körs, m m).

Det finns en hel uppsjö språk som kan köras på Java-plattformen, i en JVM (Java Virtual Machine). Java är blott ett av dessa språk. Scala, Clojure, Groovy, Jython, ABCL, JRuby, är några andra.

Det finns också en hel klase språk som kan kompileras till samma intermediära format som C# vanligtvis gör. Jag kan inte så många, men känner iaf till F#, Nemerle, IronPython och Visual Basic.NET.

Så vad finns det för för- och nackdelar med språken Java/C#, och vad finns det för för- och nackdelar med plattformarna som programmen körs på?

Jag vill inte göra en detaljerad lista som punktar upp just mitt tyckande. Jag kan dock säga att jag jobbar med javaprogrammering, och har pillat lite med C# och .NET, (en del, men inte i närheten så mycket som med Java). Det finns fördelar och nackdelar med båda valen, men vilket som är det bättre beror på vilket jobb som ska göras, och vad man kan sedan tidigare.

För en nybörjare spelar det däremot ingen som helst roll vilket av dem man riktar in sig på (om det nu bara står mellan dessa två). Välj bara ett av dem, tuta och kör.

Permalänk
Medlem

Finns det något otypat språk liknande java? Jag vet att smalltalk är ett men finns det något annat? Jag jobbade med programmering/utveckling för ca 7 år sedan men har tyvärr inte hängt med sedan dess. Har i stort sett inte skrivit en kod rad på 7 år förrutom ett hack i Perl, en preprocessorer till en assembler som jag slängde ihop för några år sedan. Jobbade då mest i Unix/Linux miljö. Börja r känna mig smått sugen på att börja programmera igen. :S

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
För en nybörjare spelar det däremot ingen som helst roll vilket av dem man riktar in sig på (om det nu bara står mellan dessa två). Välj bara ett av dem, tuta och kör.

...och enklast att komma igång rent praktiskt är nog med Visual Studio.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Visual_Studio

Citat: "Express Editions av Visual Studio 2008 är tänkt för hemanvändare, enskilda utvecklare och studenter etc. som inte behöver de riktigt stora funktionerna som utvecklingsföretag kan ha nytta av. Dessa program tillhandahålls utan kostnad men kräver registrering och tillgång till ett Windows Live-konto."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Finns det något otypat språk liknande java? Jag vet att smalltalk är ett men finns det något annat? Jag jobbade med programmering/utveckling för ca 7 år sedan men har tyvärr inte hängt med sedan dess. Har i stort sett inte skrivit en kod rad på 7 år förrutom ett hack i Perl, en preprocessorer till en assembler som jag slängde ihop för några år sedan. Jobbade då mest i Unix/Linux miljö. Börja r känna mig smått sugen på att börja programmera igen. :S

Aha.

De hetaste (dynamiska med goda OO-möjligheter) språken är idag Python och Ruby. Annars har du Groovy som körs på JVM som en liten bubblare. Jag skulle titta på dem först om jag var du.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
...och enklast att komma igång rent praktiskt är nog med Visual Studio.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Visual_Studio

Vill nog hävda att det är minst lika enkelt att komma igång med NetBeans, som också går att köra på Mac och Linuxburkar utan problem. Så det spelar som sagt ingen som helst roll.

Permalänk
Medlem

Ok tack för infon ska titta närmre på dina förslag

Permalänk
Medlem

JAVA. Det är ett ypperligt språk för att lära sig programmeringslogik eftersom det har en låg svårighetsribba. Det är enkelt att komma igång. Java Direkt av Jan Skansholm är en bra bok med, om än kanske tråkiga, bra övningsuppgifter och tydlig struktur. Rekommenderas framför att stirra i API:n till en början.

Ett bra sätt att lära sig hantera pekare, minneshantering och struct's är att göra en dubbellänkad lista. För detta föreslår jag C. Men en sak i taget, Java kan du göra mycket med och är trots många delade meningar inget dåligt språk, framförallt inte att börja med.

Permalänk
Medlem

Borde vi inte samla ihop från denna tråd samt liknande trådar från det senaste året och typ sätta ihop till en sticky, så slipper vi risken för ev. urspårningar (det har ju hänt ett antal gånger). Tycker detta är en fråga som ställs ofta nog för att en sticky skulle vara vettigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Borde vi inte samla ihop från denna tråd samt liknande trådar från det senaste året och typ sätta ihop till en sticky, så slipper vi risken för ev. urspårningar (det har ju hänt ett antal gånger). Tycker detta är en fråga som ställs ofta nog för att en sticky skulle vara vettigt.

Tänk, det var inte mer än en timme sedan jag lade till den här tråden i samlingstråden. Inte för att jag vet om det är den bästa (jag vill minnas att den spårar ur som vanligt), men den var längst i alla fall.