Hur partitionerar jag en ssd för linux bäst?

Permalänk

Hur partitionerar jag en ssd för linux bäst?

Vilket filsystem? Jag kommer antagligen köra ext3 (lämpar sig ext4 för ssd?).

Har 4gb ram, hur gör jag med swap partitionen? Inte på ssdn antar jag. Har rätt mycket utrymme på övriga hårddiskar så jag funderar på att lägga en 2gb swap på en mekanisk disk.

/home?
på ssdn eftersom många conf ligger där, sen placerar jag inte annan media som filmer, bilder och musik direkt i home utan mountade på andra hårddiskar.

så / direkt på ssdn, ska köpa intel 80gb men undrar om jag verkligen behöver ha så mycket eller om jag klarar mig på en billigare 40gb.

/tmp kör jag som ramdisk, finns det några stora nackdelar med det?

var hamnar gamla program som finns för att kunna nedgradera?

ska köra windows 7 under virtuell maskin. hur gör jag smidigast det? bara förvara vmWare eller virualbox filen i min /home?

ska ta väck skrivning av last access time så det inte blir massa onödiga skrivningar till disken.

vad behöver man mer tänka på?

Permalänk
Medlem

Du bör nog lägga /var på en mekanisk disk också, den skrivs det mycket till också. Loggarna osv ligger där, print spooler etc etc.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

ja /var kan nog också vara bra att lägga på en annan disk.

vill inte ha olika partitioner för allt, det går väl bra att bara partitionera en mekanisk disk som ligger mountad under media och sedan mounta /var under /media/hdd/var/ ?

Permalänk

hur är det med TRIM i linux? kärnan har väl stöd för det nu? måste jag använda ext4 för att få trim?

Permalänk

Skippa swap
Montera /home som vanligt på disken men försök att lägga bildmaterial och så vidare på de andra diskarna.
Montera /tmp och /var/tmp och /var/log på en ramdisk.
Som du nämnde så montera disken med noatime.
Har du senaste kärnan så testa att slå på discard (trim) också.
Använd ext4.
Det skadar inte heller att starta partitionerna med bättre justering än vad som man får som standard om man låter installeraren skapa dem.

Efter en dags användning så har jag just nu uppnått ca 131MiB data skrivit till disken. Detta är enbart för systemet då jag idag inte har använt något krävande program som skriver mycket till disken. (Firefox-profilen har jag flyttat till ramdisk).

Var definitivt inte rädd för att använda disken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arrowroot
hur är det med TRIM i linux? kärnan har väl stöd för det nu? måste jag använda ext4 för att få trim?

Tror att man måste ha ext4 eller btrfs. Det behövs också senaste kärnan (2.6.33-rc4).

Första Ubuntu version som får med detta stöd kommer att vara Ubuntu 10.10.

Permalänk

kommer installera arch 64bit, funderar dock på att köpa en intel-v 40gb istället för intel m 80gb. har ingen användning av 80gb om jag är försiktig med vad som hamnar på disken, sen kan man köpa till 40gb senare och köra raid.

är det verkligen lugnt att lägga /var/tmp på ramdisk? meningen med dom filerna är ju att de ska klara en omstart.

Permalänk

Bara om du verkligen behöver dem.

Har aldrig sett några filer i /var/tmp i Ubuntu så för min del känns det lugnt.

/var/log kan man få lite klagomål på eftersom den monteras så sent i uppstarten men även där har jag inte haft några problem. Så länge systemet är stabilt och forsätter vara det så är det ingen mening med att ha dem kvar.

Har en 30GB disk för Ubuntu och det känns som jag knappt fyller ena hörnet på den.

Virtuella maskiner har jag lagt på en annan disk dels för att jag använder dem så sällan. Jag har 2 virtuella Win 7 maskiner. Den ena är på 13GiB och den andra är på 10GiB. Tror inte att någon av dem har något tungt installerat. Möjligtvis ligger det en Visual studio där.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv

Har du senaste kärnan så testa att slå på discard (trim) också.

Genom att lägga till detta i fstab för varje grej som skall mountas eller?

Eller hur menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Skippa swap
Montera /home som vanligt på disken men försök att lägga bildmaterial och så vidare på de andra diskarna.
Montera /tmp och /var/tmp och /var/log på en ramdisk.
Som du nämnde så montera disken med noatime.
Har du senaste kärnan så testa att slå på discard (trim) också.
Använd ext4.
Det skadar inte heller att starta partitionerna med bättre justering än vad som man får som standard om man låter installeraren skapa dem.

Efter en dags användning så har jag just nu uppnått ca 131MiB data skrivit till disken. Detta är enbart för systemet då jag idag inte har använt något krävande program som skriver mycket till disken. (Firefox-profilen har jag flyttat till ramdisk).

Var definitivt inte rädd för att använda disken.

Varför lägga "bildmaterial" på andra diskar? Och är inte paranoian över att faktiskt skriva till en SSD lite överdriven?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Genom att lägga till detta i fstab för varje grej som skall mountas eller?

Eller hur menar du?

Ja, precis så. Har inte testat själv än då jag använder Ubuntus vanliga kärna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Varför lägga "bildmaterial" på andra diskar? Och är inte paranoian över att faktiskt skriva till en SSD lite överdriven?

Därför att de har en tendens att lätt dra iväg på ett tiotal GiB. Semesterbilder osv tittar man inte så ofta på heller. Men har man utrymme för det så ska man så klart inte tveka.

Paranoian är förstås överdriven men den är också försenad. Man skulle för flera år sedan satsat på att minimera antalet läsningar och skrivningar till och från mekaniska diskar. SSD klarar belastning mycket bättre men för tillfället så är ju utrymmet begränsat. Därför är det bäst att först och främst ha dem som systemdisk. Desto större SSD man har desto mer ska man förstås utnyttja den. Jag hade inte tvekat att ha min som lagring men tyvärr räcker inte 30GB till att lagra allt material som jag sparar på.