Barnvänliga hörlurar från Logitech

Permalänk
Melding Plague

Barnvänliga hörlurar från Logitech

Tillbehörsjätten Logitech lanserar extra isolerade hörlurar som ska skydda barn mot hörselskador.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, men in-ear funkar inte så bra för mina barn i alla fall (och inte för mig heller). Hellre ett par bekväma "hörselkåpor" men med samma ljudbegränsande funktion.

Permalänk

30% är ju typ 2 decibel...

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är speciellt bekvämt att sitta och använda in-ear-lurar när jag sitter vid datorn, så jag vet inte riktigt... Dessutom lyssnar olika personer med ganska olika volym, jag själv föredrar ganska låg-mellan-volym, istället för att spränga öronen av mig.

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Hedersmedlem

In-ear är ju inte bra för hörseln eftersom öronen tar mer skada p.g.a. att ljudet blir mer koncentrerat än om man hade använt lurar istället.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
30% är ju typ 2 decibel...

Hur tänkte du nu?

Ytterliggare en fråga i artikeln är 30% av vad? Det framgår inte direkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
In-ear är ju inte bra för hörseln eftersom öronen tar mer skada p.g.a. att ljudet blir mer koncentrerat än om man hade använt lurar istället.

Mer koncentrerat? va? om du lyssnar med in-ear på 90dBA och ett par kåpor i 90 dBA, hur och varför skulle in-ear vara MER skadligt? ljudtrycket är det som skadar och i det här fallet är det exakt lika högt.

Däremot så gjorde vi en undersökning på Universitetet för några år sen där vi jämförde hur kraftiga ljudnivåer folk lyssnar med då man använder ett par hörlurar som följer med en Ipod respektive ett par Hörlurar med dämpande kåpor från Ultrasone. Generellt sett så lyssnade folk 3-4 dBA högre med hörselsnäckorna från Apple, de var dock inte av in-ear-modell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vegetal
Öhhh va hur tänkte du nu?

Ytterliggare en fråga i artikeln är 30% av vad? Det framgår inte direkt

Med hjälp av SkunkFunks siffror vet vi att det handlar om ca 6 och 2/3 decibel

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Är väl pga att de läcker så mycket, och låter förjävligt, som folk drar på mer volym på apples hörlurar. Skulle aldrig använda dem. Lyssnar hellre på högtalaren på min ipod touch än stoppar in apples lurar i öronen. Får skavsår efter 3 sek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Är väl pga att de läcker så mycket, och låter förjävligt, som folk drar på mer volym på apples hörlurar. Skulle aldrig använda dem. Lyssnar hellre på högtalaren på min ipod touch än stoppar in apples lurar i öronen. Får skavsår efter 3 sek.

Det var den slutsatsen vi drog när vi sammanställde vår mätdata, pga läckaget av framförallt bas samt att man får in mycket ljud utifrån så drar man per automatik upp volymen för att känna "trycket" från musiken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vegetal
Hur tänkte du nu?

Ytterliggare en fråga i artikeln är 30% av vad? Det framgår inte direkt

Reducera volymen med 30%, förmodligen ljudnivån alltså, dvs sänks den med ca 2 dB.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vegetal
Hur tänkte du nu?

Ytterliggare en fråga i artikeln är 30% av vad? Det framgår inte direkt

Tja, räknar man lite snabbt i huvudet hamnar vi ju kring 2 dB någonstans. 30% är inte mycket i ljudsammanhang. Men vad de menar med 30% är ju väldigt flummigt och förmodligen handlar det om en uppskattning enligt tumregeln att 10 dB uppfattas som en fördubbling, då hamnar vi väl kring 7 dB med ännu snabbare huvudräkning. Procent är ju en enhet som väldigt sällan används inom ljudvärlden, eftersom det inte framgår om man avser spänning eller effekt och därmed ger olika resultat beroende på hur man tolkar mätningen. Sen så är ju procentskalan väldigt olämpad på grund av sin linjäritet, så varför de överhuvudtaget använder den här kan jag inte begripa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
In-ear är ju inte bra för hörseln eftersom öronen tar mer skada p.g.a. att ljudet blir mer koncentrerat än om man hade använt lurar istället.

Nej. Det är nivån som avgör, skillnaden är att vi blir isolerade från omgivningen och inte har något att jämföra med, därmed upptäcker man inte att man spelar för stark förrän man tar av sig lurarna. Sen så ger in-ear-lurar inte det ljud man känner via skallbenet, som man får vid andra lyssningssätt, därför kan ljudet upplevas svagare, främst i basen, vilket också resulterar i att man gärna krämar på lite extra.

Permalänk
Medlem

3 dB brukar väl uppfattas som en fördubbling av volymen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
3 dB brukar väl uppfattas som en fördubbling av volymen.

Efter du nått en viss volym tror jag det är, kanske är 90 db eller så

Jag kommer inte ihåg, var längesedan, någon som kan bekräfta?

Visa signatur

MSI K9N Diamons - 2x Corsair TWIN2X 6400 - ATI Radeon HD 4850 - 2x Western Digital Caviar 500gb - Chieftech 400w PSU - AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2

Permalänk
Medlem

En fördubbling av den upplevda ljudstyrkan är en ökning med 10dB

Om man däremot har 1 högtalare som spelar med t.ex. 70dB och man sätter på en till som spelar samma sak med samma volym så kommer det att upplevas som en ökning med 3dB alltså: 70+70=73dB

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

3dB är en fördubbling av effekt och är inget man bråkar om. Okej, kanske att det är 3.01 om man ska vara exakt. 10dB är tio gånger så hög effekt och det är ett exakt värde.

10 dB brukar också sägas vara vad man uppfattar som en fördubblad volym, men alltifrån 6-10 dB kan stämma beroende på tillfället.

Permalänk

skadar öronen? ;P tränar man öronen i tidig ålder så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
skadar öronen? ;P tränar man öronen i tidig ålder så

Hörselskador har inget med träning att göra, sen är dom nog vanligare än vad du tror, jag brukar lyssna med hörlurar på mycket låg volym, nästintill det lägsta som går på många enheter men ibland högre för att överrösta skitljud & snackande tjejer... ändå fick jag tinnitus på ena örat i juni och på andra i december så inte värst svårt att dra på sig hörselskador..

Permalänk
Medlem

Finns även lurar som reducerar störande ljud digitalt. Att sätta på effekten utan musik är likt upplevelsen att gå omkring med öronproppar. http://www.sony.se/hub/headphones/4

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Hörselskador har inget med träning att göra, sen är dom nog vanligare än vad du tror, jag brukar lyssna med hörlurar på mycket låg volym, nästintill det lägsta som går på många enheter men ibland högre för att överrösta skitljud & snackande tjejer... ändå fick jag tinnitus på ena örat i juni och på andra i december så inte värst svårt att dra på sig hörselskador..

Tänkte mer skämtsamt på detta:

Ett barn som använder öronskydden eller vad vi ska kalla dem för, löper väll ändå större risk att få allvarliga tinnitusattacker av minsta lilla fallande nål när skydden inte är på senare i vuxen ålder?

Ett barn som får höra ljud, låt säga tv på normal volym, ständigt, utan skydd, bör väll få en slags tålighet mot skador av högre volymer. Eller tänker jag helt fel?

Har för mig jag hört det att hörseln påverkas på olika sätt, beroende på vad man utsätter sig för...

Själv hör jag, enligt ett dussintal olika onlinetest (där man mäter olika frekvensomfång), väldigt dåligt vid 17kHz upp mot 22 kHz. Andra frekvensområden hörs hur bra som helst.

Ursäkta för eventuella stavfel eller om ni lyckas läsa texten så ni uppfattar den på ett oförståeligt sätt, men får skylla på trötta ögon