Permalänk

Datorn går inte igång? Svart skärm

Jag har ett MS-7225 moderkort och ett nvidia graffekort, till detta har jag en AMD Athlon x2 2.6 GHz processor och 1 GB minne.

När jag var inne i Windows 7 hängde hela systemet upp sig. Fick inte upp någonting, kunde varken röra musen, eller få upp aktivitetshanteraren. Allt var dött. Jag höll då inne ström knappen 5 sek så den stängdes av. Sen när jag skulle starta den igen, fick jag bara upp en svart skärm. Ingen bild eller någonting. Den låter som det hänger sig i uppstarten också. Fläktarna blåser på högvarv. När den fungerade gick fläktarna upp i varv i ca 2 sek sen ner igen, men nu är de uppe i varv hela tiden.

Någon som vet vad detta problem kan bero på?

MVH

Permalänk
Medlem

kolla så inte datorn e full med damm + att fläktar snurrar?

de andra jag kan tänka mig e att minnet strular.

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av SvinVild
kolla så inte datorn e full med damm + att fläktar snurrar?

de andra jag kan tänka mig e att minnet strular.

[/QUUOTE]

Inget damm och fläktarna snurrar för fullt. Hur testar man om det är minnena så strular då? Ny inom detta.

Permalänk

Här är en video på mitt problem, om det skulle hjälpa?

http://www.youtube.com/watch?v=FFiF0MAC03o

Permalänk

ta ut batteriet och vänta 2minuter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punchline82
ta ut batteriet och vänta 2minuter.

Samma sak igen

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan vara ramminnet hade samma problem när mitt ramminne strulade, pröva att byta ut minnet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krongo
Jag tror det kan vara ramminnet hade samma problem när mitt ramminne strulade, pröva att byta ut minnet.

okej, tack Har inga ddr2 minnen så jag får väl se om jag kan låna av någon.

Permalänk
Medlem

Har du bara en sticka på 1Gb då? Annars, om du har 2st 512Mb kan du ju testa att ta ut den ena och se om det funkar - om inte ta ut den andra och sätt i den första igen och se om det funkar då. Sannolikheten att båda stickorna skulle gå sönder exakt samtidigt är ju inte så stor.

Edit: För övrigt: är inte en X2 på 2.6GHz och 1 GB minne på tok för lite för W7?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

sätt i pc-speakern se om den säger nåt till dig när du startar datorn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Har du bara en sticka på 1Gb då? Annars, om du har 2st 512Mb kan du ju testa att ta ut den ena och se om det funkar - om inte ta ut den andra och sätt i den första igen och se om det funkar då. Sannolikheten att båda stickorna skulle gå sönder exakt samtidigt är ju inte så stor.

Edit: För övrigt: är inte en X2 på 2.6GHz och 1 GB minne på tok för lite för W7?

Ska testa det när jag kommer hem

Trodde det med från början, men ringde till HP Och frågade vad de tyckte, och de sa att det skulle funka bra. Men det var efterjag hade installerat W7 som den började hålla på, först hängde hela datorn sig en dag. Då stängde jag ner den, sen nästa dag gick det bra att starta igen.

Det låter som att den har överhettat eller något. Den blir för varm sen hänger den upp sig så att den inte behöver arbeta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miragen
sätt i pc-speakern se om den säger nåt till dig när du startar datorn

Òch vad är det`? ^^

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg? kan vara så att ditt nätagg skickar ur för hög rippel och den inte klarar av att starta med det den får.

Permalänk
Medlem

har du kopplat in alla kablar till moderkortet alltså då menar jag PWR SW Reset SW HDD led osv. Där ibland dessa brukar det finnas en som heter SPKR (eller något liknande) och det är PC-speakern. Pc speakern brukar pipa en pipa när man bootar upp datorn och om allt är ok. om det inte skulle vara nåt som står rätt till brukar den ge ifrån sig en felkod, den koden kan man säkerligen kolla upp vad den betyder för just ditt moderkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miragen
har du kopplat in alla kablar till moderkortet alltså då menar jag PWR SW Reset SW HDD led osv. Där ibland dessa brukar det finnas en som heter SPKR (eller något liknande) och det är PC-speakern. Pc speakern brukar pipa en pipa när man bootar upp datorn och om allt är ok. om det inte skulle vara nåt som står rätt till brukar den ge ifrån sig en felkod, den koden kan man säkerligen kolla upp vad den betyder för just ditt moderkort.

Har alla inkopplade, för innan när den funkade så pep den alltid en gång, men nu har den slutat med det.

Permalänk

Har nu testat alla ram-minnen på olika platser, funkar portfarande inte.

Permalänk
Medlem

Moderkort eller nätagg kan vara sönder. Plocka ut grafikkortet och se om den kommer igång normalt dvs fläktarna anpassar hastigheten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Moderkort eller nätagg kan vara sönder. Plocka ut grafikkortet och se om den kommer igång normalt dvs fläktarna anpassar hastigheten.

Har testat detta, fläktarna går som innnan, likadant som när graffekortet sitter i.

Permalänk
Medlem

Testa med ett annat nätaggregat. För enkelhetens skulle behöver du bara koppla in atx-24pinnskontakten och 4-pins till processorn. Ev. en i grafik-kortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Testa med ett annat nätaggregat. För enkelhetens skulle behöver du bara koppla in atx-24pinnskontakten och 4-pins till processorn. Ev. en i grafik-kortet.

Okej, tack Ska testa detta också