Moderkort och chassi. Problem med distanser

Permalänk
Medlem

Moderkort och chassi. Problem med distanser

Hjälpte en vän att montera hans nya dator men alla distanserna verkade inte passa med hålen i chassit även fast både moderkort och chassi "är" ATX. Alla distanser passar perfekt utom de till höger på moderkortet där hålen i chassit är förskjutna med ca 1-3 cm och går därmed inte skruva på. Brydde mig inte om de så startade datorn ändå och den har gått fint hittills.

Men till frågan/orna
Varför är det så när det står på båda produkterna att de följer ATX-standarden, och är det någon fara att jag hoppat över de 2st distanserna?

Chassit är: Cm Scout
Moderkortet är: GA-MA790XT-UD4P

Har själv ett CM Sniper och ett 790FXT-UD5P och där var det inga problem.

P.S Jag är säker på att jag har satt ut distanserna enligt ATX-standarden eftersom det följde med ett påtejpat papper som visade de rätta hålen.

Permalänk
Medlem

De flesta chassin har väl hål för andra standarder än ATX (som microATX till exempel). Kan inte de hålen varit avsedda för ett sådant?
Du har väl inte satt i distanser på de platser som inte matchade hålen i moderkortet? Då är det nog lugnt, men det vore att föredra att ha distanser och skruvar i alla hålen på moderkortet. Det är rätt lätt att man knäcker moderkortet när man monterar minnen eller instickskort annars.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
De flesta chassin har väl hål för andra standarder än ATX (som microATX till exempel). Kan inte de hålen varit avsedda för ett sådant?
Du har väl inte satt i distanser på de platser som inte matchade hålen i moderkortet? Då är det nog lugnt, men det vore att föredra att ha distanser och skruvar i alla hålen på moderkortet. Det är rätt lätt att man knäcker moderkortet när man monterar minnen eller instickskort annars.

Alltså jag har bara satt ut distanser där det finns ett passande hål i moderkortet med de två distanserna längst åt höger finns det inga passande hål i chassit för :/
Det kändes lite vingligt när jag monterade grafikkort men knäckte inget. Lite skumt/synd bara att det inte passar när det ska passa.

Som jag skrev ovan följde jag ett förtejpat papper som följde med i chassit som beskrev vilka hål som var för ATX respektive Micro-ATX. Så det tror jag inte är kan vara felet då det även passar perfekt med bakplåten på baksidan av datorn.