Vad är standard CPU volt på en AMD Phenom II X2 550BE?

Permalänk
Medlem

Vad är standard CPU volt på en AMD Phenom II X2 550BE?

Sitter och funderar på en sak ang AMD Phenom II X2 550BE.

Hur kommer det sig att olika 550BE har olika CPU standard volt.

Har haft 2 550BE tidigare, då låg standard volten på 1.28v, När jag hade CPU volten på auto.

Nu sitter jag med en annan 550BE, då är standard volten på 1.34v, när jag har CPU volten på auto.

Vad är det som gör att dom ligger på olika standard CPU volt?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Sätts inte standardspänningen individuellt för varje CPU nu för tiden? Dvs den spänning där CPUn är stabil vid sin angivna klockfrekvens är den spänningen som CPUn "får".

(varje gång jag ser någon kalla spänning för volt så får jag lust att bita ihjäl en hundvalp, så snälla, för alla söta hundvalpars skull, kan vi inte försöka kalla äpple för äpple och inte plutonium i framtiden?)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

(varje gång jag ser någon kalla spänning för volt så får jag lust att bita ihjäl en hundvalp, så snälla, för alla söta hundvalpars skull, kan vi inte försöka kalla äpple för äpple och inte plutonium i framtiden?) [/B]

Då kanske du kan förklara för oss andra vad spänning är då??
jag är ganska säker på att jag på min el utbildning fick lära mig att spänning är just volt.

och därav skulle jag nog kunna påstå att den beteckningen "vcore" som då matningen till en CPU kallas för, skulle inte den kunna betyda något liknande med "volt core" typ den för tillfället givna VOLTEN till processorns kärna/kärnor

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
Då kanske du kan förklara för oss andra vad spänning är då??
jag är ganska säker på att jag på min el utbildning fick lära mig att spänning är just volt.

och därav skulle jag nog kunna påstå att den beteckningen "vcore" som då matningen till en CPU kallas för, skulle inte den kunna betyda något liknande med "volt core" typ den för tillfället givna VOLTEN till processorns kärna/kärnor

Storheten spännings mäts i enheten volt, precis som storheten hastighet mäts i enheten meter per sekund eller kilometer per timme.

Din ellärare var katastrofalt dålig om han lärde ut ellära på sådan låg nivå. Inget illa om dig om du blivit lärd på fel sätt, men synd att den svenska lärarkåren inte kan utbilda sina elever på korrekt sätt.

Storheten ström mäts i enheten ampere, storheten effekt mäts i enheten watt... är du med nu?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
Då kanske du kan förklara för oss andra vad spänning är då??
jag är ganska säker på att jag på min el utbildning fick lära mig att spänning är just volt.

Knappast. Volt är enheten som storheten spänning mäts i, men det är inte samma sak. Ungefär som grader celsius inte är samma sak som temperatur eller km/h inte är samma sak som fart. (se min sign)
Du säger ju inte att "centimetrarna på din penis är [Insert appropriate number here]", du säger att "LÄNGDEN på din penis är [Insert appropriate number here] cm".
Längd är alltså en storhet som kan mätas i enheten (centi)meter, så samma sätt som spänning mäts i enheten volt.

Att folk kallar det volt kommer väl antagligen av att det heter Voltage på engelska, men det heter fortfarande spänning och inget annat på svenska.

Edit: Okej, mitt exempel kanske var lite löjligt, men det var med glimten i ögat så jag hoppas inte du tar illa upp över det.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Storheten spännings mäts i enheten volt, precis som storheten hastighet mäts i enheten meter per sekund eller kilometer per timme.

Din ellärare var katastrofalt dålig om han lärde ut ellära på sådan låg nivå. Inget illa om dig om du blivit lärd på fel sätt, men synd att den svenska lärarkåren inte kan utbilda sina elever på korrekt sätt.

Storheten ström mäts i enheten ampere, storheten effekt mäts i enheten watt... är du med nu?

Men det var ju det jag ville komma fram till!!!!

Spänning mäts i volt!!!! jaaaa just det
jag tror jag vet vad alla betekningar är..... JAG JOBBAR JU MED DET. för den delen så håller jag verkligen inte med om att det är FEL att säga volt.....

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
Men det var ju det jag ville komma fram till!!!!

Spänning mäts i volt!!!! jaaaa just det
jag tror jag vet vad alla betekningar är..... JAG JOBBAR JU MED DET. för den delen så håller jag verkligen inte med om att det är FEL att säga volt.....

Faktum kvarstår att det är jättefel att säga att "jag vill öka volten till min processor". Det borde du veta om du jobbar med det. Om du säger "jag behöver öka amperen" ska du få sparken, punkt slut. Att gemene man inte kan skilja på storheter och enheter är väl en sak, men att du som jobbar som elektriker inte kan skilja på det är bara skamligt.

/Martin, f.d. elektriker, började som lysmask för 7 år sen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag ska mäta spänning i ett uttag tex, och nån frågar mig - "Vad har du för spänning" då svarar jag tex, "230 volt" jag säger ju inte att jag har 230 spänning.. eller!!

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
Om jag ska mäta spänning i ett uttag tex, och nån frågar mig - "Vad har du för spänning" då svarar jag tex, "230 volt" jag säger ju inte att jag har 230 spänning.. eller!!

Ursäkta men du får nog gå till din arbetsgivare på måndag och be att få bli uppsagd. Du har 230 volt i uttagen, således är spänningen i uttagen 230 volt. Herregud, fick du ens slutbetyg?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
Om jag ska mäta spänning i ett uttag tex, och nån frågar mig - "Vad har du för spänning" då svarar jag tex, "230 volt" jag säger ju inte att jag har 230 spänning.. eller!!

Nä, det är ju precis det vi säger. Han frågar vilken SPÄNNING du har och du svarar hur många VOLT. Helt riktigt.
Men att säga att "volten är 230" är helt fel.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

och jag står för att jag inte tycker det är JÄTTE fel att säga att nån vill öka volten..

om du jobbat som elektriker så vet du också att det finns en massa folk omkring dig som jobbar med diverse annat också, folk som inte vet exakt vad som är vad.

om nån snubbe som jobbar som rörmokare skulle fråga dig om inte "amperen är för hög" skulle du skälla ut han då???

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Nä, men jag skulle nog upplysa honom om att det heter ström och inte ampere, precis som jag försökte göra i mitt första inlägg i den här tråden.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Nä, det är ju precis det vi säger. Han frågar vilken SPÄNNING du har och du svarar hur många VOLT. Helt riktigt.
Men att säga att "volten är 230" är helt fel.

hmmm, ja givetvis. jag kanske missuppfattade från början, det är ju precis det här jag menar. just att man använder benämingen "volt" jag fattade det som du/ni tyckte att man inte skulle använda sig av benämningen överhuvudetaget. så fattade jag det från början..

Aja detta var ju en betydelsefull disskusion som tillförde en del till forumet.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

jag har ingen aning, men..... ta detta någon annans stans.. gör en tråd kanske..

TS har en fråga som han/hon vill ha besvarad.. så har ni inget annat att skriva så ta det någon annan stans.

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem

haha.. okej. Då ska jag bara sätta ner hundvalpen jag har i knäet och fälla in mina huggtänder igen..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

ja gör det, jag är övertygad om det inte skulle smaka speciellt bra..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Den mest OT tråden jag sett under min tid på swec iaf.

OnT: Men brukar inte stock-spänning stå på amds hemsida?

EDIT: Nu kan ni inte klaga på mig också.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
hmmm, ja givetvis. jag kanske missuppfattade från början, det är ju precis det här jag menar. just att man använder benämingen "volt" jag fattade det som du/ni tyckte att man inte skulle använda sig av benämningen överhuvudetaget. så fattade jag det från början..

Aja detta var ju en betydelsefull disskusion som tillförde en del till forumet.

Hehe vi skiter i stridsyxan, ha en trevlig kväll

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
jag har ingen aning, men..... ta detta någon annans stans.. gör en tråd kanske..

TS har en fråga som han/hon vill ha besvarad.. så har ni inget annat att skriva så ta det någon annan stans.

Så sant som det är sagt, ber om ursäkt till TS...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
Den mest OT tråden jag sett under min tid på swec iaf.

OnT: Men brukar inte stockvolt stå på amds hemsida?

Args! Det heter Spänning

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Hehe vi skiter i stridsyxan, ha en trevlig kväll

Så sant som det är sagt, ber om ursäkt till TS...

Args! Det heter Spänning

Jo det blev en del OT.. jag har både grävt ner yxan och rökt fredspipan så det är lugnt..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Sitter och funderar på en sak ang AMD Phenom II X2 550BE.

Hur kommer det sig att olika 550BE har olika CPU standard volt.

Har haft 2 550BE tidigare, då låg standard volten på 1.28v, När jag hade CPU volten på auto.

Nu sitter jag med en annan 550BE, då är standard volten på 1.34v, när jag har CPU volten på auto.

Vad är det som gör att dom ligger på olika standard CPU volt?

du kanske vill ha ett svar på din fråga också..

detta var vad jag hittade på AMD:s hemsida angående din Cpu: standard SPÄNNING, 0.850-1.425V, det verkar alltså vara så som "scanian" skrev i andra inlägget i denna tråd, att man inte kan säga vilken spänning som CPU:n ska ha exakt.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
och jag står för att jag inte tycker det är JÄTTE fel att säga att nån vill öka volten..

om du jobbat som elektriker så vet du också att det finns en massa folk omkring dig som jobbar med diverse annat också, folk som inte vet exakt vad som är vad.

om nån snubbe som jobbar som rörmokare skulle fråga dig om inte "amperen är för hög" skulle du skälla ut han då???

Nej men påpeka att amperen är en fastslagen enhet för att mäta elektrisk ström, och således inte kan vara vare sig hög eller låg.

Till TS: båda mina PH2 har väl legat på 1.350V stock, coch många andra verkar också vara inställda så stock, men det kan helt enkelt variera som några andra vänliga själar skrivit. oftast handlar det om små avvikelser.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Min PH2 ligger på 1.360V stock, dock så är det en 955, men det verkar som att alla PH2 ska vara på samma. Vad det är som gör att de ligger på olika som standard vet jag inte, men så länge de inte är för varma, och fungerar som de skall så ser jag inget problem med det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Faktum kvarstår att det är jättefel att säga att "jag vill öka volten till min processor". Det borde du veta om du jobbar med det. Om du säger "jag behöver öka amperen" ska du få sparken, punkt slut. Att gemene man inte kan skilja på storheter och enheter är väl en sak, men att du som jobbar som elektriker inte kan skilja på det är bara skamligt.

/Martin, f.d. elektriker, började som lysmask för 7 år sen

Varför står det då Volt i bios?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Varför står det då Volt i bios?

Kort för voltage, spänning på engelska? Eller har du ett svenskt BIOS?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
varje gång jag ser någon kalla spänning för volt så får jag lust att bita ihjäl en hundvalp, så snälla, för alla söta hundvalpars skull, kan vi inte försöka kalla äpple för äpple och inte plutonium i framtiden?

Lycka till att lära ut detta. Standardsweclockaren är totalt obildbar på denna punkten. Ge upp för din egen hälsas skull.

Antar att de även tycker att en trehjuling har mindre krona än en motorcykel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
du kanske vill ha ett svar på din fråga också..

detta var vad jag hittade på AMD:s hemsida angående din Cpu: standard SPÄNNING, 0.850-1.425V, det verkar alltså vara så som "scanian" skrev i andra inlägget i denna tråd, att man inte kan säga vilken spänning som CPU:n ska ha exakt.

Tack för svaret

Men det verkade spåra ur lite, tycket det är lite tråkigt.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Sätts inte standardspänningen individuellt för varje CPU nu för tiden? Dvs den spänning där CPUn är stabil vid sin angivna klockfrekvens är den spänningen som CPUn "får".

(varje gång jag ser någon kalla spänning för volt så får jag lust att bita ihjäl en hundvalp, så snälla, för alla söta hundvalpars skull, kan vi inte försöka kalla äpple för äpple och inte plutonium i framtiden?)

Tack för svaret.

Men jag frågade ju iofs inte något om vad det kallas.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Tack för svaret.

Men jag frågade ju iofs inte något om vad det kallas.

Nä.. det fick du på köpet

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Nä.. det fick du på köpet

Okej, tackar

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

Min har 1.4V som standardspänning vad jag vet! Dock tror jag att en BIOS-uppgradering skulle få ner spänningen på rimliga nivåer!

edit: "skrev volten av gammal ful ovana"