Eizo lanserar 30"-skärm med IPS-panel

Permalänk
Melding Plague

Eizo lanserar 30"-skärm med IPS-panel

Japanska Eizo släpper en ny skärm i storleken 30 tum som bland annat innehåller en högkvalitativ IPS-panel.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Där ja, prisvärda skärmar till folket!

Permalänk
Medlem

Skapar ju en del habegär en sådan skärm.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Fick 2x wow upplevelse nyss, första var när jag såg skärmen sen när jag såg prislappen.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, runt 32000 för 30"... Nöjer man sig med 27" kan man få en motsvarande från Apple för 16495kr, men då ingår en dator med C2D 3.06GHz, 4GB RAM, 1TB HDD och HD4670 inbyggt på baksidan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

IPS-panel

Förlåt en yngling, men vad är en IPS-panel?

Permalänk
Medlem

Inget slår Eizos proffsskärmar... Hade jag haft pengar så...

Om min fotobudget var 30k skulle jag dock ha investerat 16-17k på ett Nikon 70-200 f/2,8 VR2 objektiv och sen 13k på en mindre IPS-skärm...

Permalänk
Medlem

Re: IPS-panel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacSwede
Förlåt en yngling, men vad är en IPS-panel?

Google, Wikipedia?

Att inte själv söka svar på sina frågor innan man ber nån annan göra det åt en rättfärdigas inte av att man titulerar sig som yngling...

http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#In-plane_switching_.28IP...

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag 32k är mycket pengar, men i det "stora hela" så är 32k väldigt lite pengar när man ser på livslängden. Monitorer överlever alltid annan hårdvara.

Jag har lagt ut 45k på 3 monitorer sen 2003. Jag använder alla monitorer fortfarande o de håller fortfarande rätt hög kvalité. Kommer nog ha dom tills dom dör. Skulle vara extremt kul om man kunde säga samma sak om datorer... en dator från 2003 är inte mycket att hänga i granen..

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk

Den där blir man rätt så sugen på när man nu har vant sig med sin 24" Eizo CG241W som är det mindre syskonet till denna skärm, jag gav väl bit över 20.000:- på ScandinavianPhoto när den var ny.

Så nu har jag förlängt min e-penis lite också...

Visa signatur

M.v.h. Jonathan Johansson

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som att en 30" med UTAN ips hade varit en större nyhet

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Känns som att en 30" med UTAN ips hade varit en större nyhet

Kanske för folk som INTE vet vad kvalité är.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Känns som att en 30" med UTAN ips hade varit en större nyhet

Eizos 30" har alltid varit S-PVA, det här är den första som är IPS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Kanske för folk som INTE vet vad kvalité är.

Kanske för folk som har andra krav än vad du har? Kvalitet mäts efter dom krav man har vet du.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Känns som att en 30" med UTAN ips hade varit en större nyhet

Vad menar du med det?

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt om det kunde komma en test eller liknande på de nya lite större skärmarna 24" - 27" som håller sig inom en mer vanlig prisrymd.

Permalänk
Hedersmedlem

Redzo: Exakt vad har kvalitet med mitt inlägg att göra? Ser fram mot ditt svar

Vad jag menar är att det hittils inte finns så mycket mer än PVA och IPS att välja på.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s48744606&o=eg_1705

Så en större nyhet för min del hade varit en 30" med lite billigare panel

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CGD
Skulle vara trevligt om det kunde komma en test eller liknande på de nya lite större skärmarna 24" - 27" som håller sig inom en mer vanlig prisrymd.

Här har du 17 tester på de mest prisvärda skärmarna i klassen 23/24 tum. Större storlekar är betydligt dyrare om du nu vill ha hög bildkvalité och inställningsmöjligheter. Dessutom har de ju inte inneburit någon högre upplösning! Ja, fram tills nu då, har lanserats en ny iMac och det kommer vanliga skärmar baserade på samma panel snart. Men räkna med att de skärmarna kommer passera 10 000-kronorsstrecket.
http://www.konsumentguiden.se/dator/bildskarm/lcd_monitorer/d...
http://www.konsumentguiden.se/dator/bildskarm/lcd_monitorer/n...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Hehe, runt 32000 för 30"... Nöjer man sig med 27" kan man få en motsvarande från Apple för 16495kr, men då ingår en dator med C2D 3.06GHz, 4GB RAM, 1TB HDD och HD4670 inbyggt på baksidan.

Den kan ju inte vridas till porträttläge!
I och för sig inte säkert att den här kan det heller, det är ovanligt att det går på 30-tummarna. Man kommer långt med 1600 pixlar i höjdled ändå kan man tycka men 1600*2560 vore en enorm wow-faktor för vissa bilder. Blir jobbigt i längden dock om man inte är lång.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Wow. Fin men otroligt dyr.
Men är verkligen 30 tum så ergonomiskt? Inte bättre med kanske en 27 med tätare pixlar? Gärna vridbart. Håller med om at 1600 x 2560 vore riktigt häftigt.

Jämn bakgrundbelysning måste vara lite av en utmaning till så stor skärm, kanske därav det lite låga maxstyrkan och höga prislappen?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Wow. Fin men otroligt dyr.
Men är verkligen 30 tum så ergonomiskt? Inte bättre med kanske en 27 med tätare pixlar? Gärna vridbart. Håller med om at 1600 x 2560 vore riktigt häftigt.

Jämn bakgrundbelysning måste vara lite av en utmaning till så stor skärm, kanske därav det lite låga maxstyrkan och höga prislappen?

Absolut, jämn bakgrundsbelysning är ett väldigt stort problem för 30"-skärmarna. Men det finns betydligt billigare och ljusstarkare skärmar (11 000 kr för LGs 30" skärm som har 370 cd/m^2). Eizos high-end skärmar är alltid riktigt dyra så det är inget unikt för den här skärmen.

Ett stort problem med dagens skärmar (alla storlekar) är att de är alldeles för ljusstarka, att sänka ljusstyrkan på ett ljusstark skärm leder till försämrad kvalité och eftersom Eizo inte riktar sig till den dumma konsumenten som bara tittar på pappret så behöver de inte bry sig om att deras siffror ser sämre ut, de behöver främst bry sig om att göra en bra skärm.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Inget slår Eizos proffsskärmar... Hade jag haft pengar så...

Om min fotobudget var 30k skulle jag dock ha investerat 16-17k på ett Nikon 70-200 f/2,8 VR2 objektiv och sen 13k på en mindre IPS-skärm...

Typ inget speciellt med Eizos skärmar. De har sagt i flera år att PVA är så bra och att IPS är så dåligt sen råkade de ändra sig... finns många märken i highend klassen som slår Eizos skärmar

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Typ inget speciellt med Eizos skärmar. De har sagt i flera år att PVA är så bra och att IPS är så dåligt sen råkade de ändra sig... finns många märken i highend klassen som slår Eizos skärmar

Även sett till prislappen?

Ge gärna exempel.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas Hehe, runt 32000 för 30"... Nöjer man sig med 27" kan man få en motsvarande från Apple för 16495kr, men då ingår en dator med C2D 3.06GHz, 4GB RAM, 1TB HDD och HD4670 inbyggt på baksidan.

Jo, men man får också nöja sig med att de flesta skärmarna har problem med gul ton och andra fel som man knappast kan acceptera på en proffsskärm (knappast på någon skärm t.o.m.).

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Typ inget speciellt med Eizos skärmar. De har sagt i flera år att PVA är så bra och att IPS är så dåligt sen råkade de ändra sig... finns många märken i highend klassen som slår Eizos skärmar

Grejen är bara den att IPSerna faktiskt blivit lite sämre sen nåt år tillbaka då LG la ner produktionen av ett speciellt filter som hjälpte till att bibehålla svart och andra mörka färger från vinkel. =/ Något som IPS-tekniken alltid haft problem med, även om det visat sig på olika sätt och i lite olika stor utsträckning.

Exempel
http://www.toastyx.net/nec-planar-earth.sm.jpg
ttp://img26.imageshack.us/img26/2593/2690wuxi2vs2690wuxi.jpg

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Typ inget speciellt med Eizos skärmar. De har sagt i flera år att PVA är så bra och att IPS är så dåligt sen råkade de ändra sig... finns många märken i highend klassen som slår Eizos skärmar

Med varning för fanboybeteende skulle jag nog säga att folk med rätt fina S-IPS skärmer varit hemma hos mig och tittat på bilder på min skärm som varit lite småimponerande. Jag har en EIZO S1921 S-PVA eller MVA skärm.
Jag pratade med en tekniker hos svenska EIZO och fråga om det där med olika paneler i olika skärmar. Enligt dem så testar man olika batchar av paneler och beroende på hur bra de är så köper de inte dessa.
Ibland råkar en IPS vara bättre, ibland är den sämre än andra paneler, det beror liksom på. Det verkar vara lite som olika CPU's klockar olika bra med olika kisel.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Re: Re: IPS-panel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Google, Wikipedia?

Att inte själv söka svar på sina frågor innan man ber nån annan göra det åt en rättfärdigas inte av att man titulerar sig som yngling...

http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#In-plane_switching_.28IP...

Är väl egentligen ingen yngling, det är ett citat av Albert Engström.
Frågan var mer avsedd som mild kritik av artikeln, som utgick från att läsarna hade kunskaper som måhända omfattas av allmänbildningen, men som vissa (åtminstone en) läsare hade behövt få förklarade.
Tack för länken och det snorkiga svaret.

Permalänk
Medlem

Okej jag VILL HA DEN ! Men blir den aktuell, NÄ inte så länge priset befinner sig på den nivån... finns nog en marknad, men det är nog inte ens många proffs som tycker den är prisvärd men den är ju grymt atraktiv ändå !

Permalänk
Avstängd

Hur kommer LED in i bilden? Är det en konkurrent till IPS, eller kan en IPS skärm använda sig av LED?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Hur kommer LED in i bilden? Är det en konkurrent till IPS, eller kan en IPS skärm använda sig av LED?

LED är endast tekniken för bakgrundsbelysningen.

Så en skärm kan ha LED som bakgrundsbelysningsteknik (långt ord? ) men IPS-teknik som panel.

Hoppas du förstod.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

2560x1600 skärmar har ståt stil
Det är ingen vidare utveckling på dessa
Pris konkurrensen verkar upphört
från ca 11000-13000kr de senaste 2,5-3 åren

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=304396,138061,138062,278...

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel