Permalänk
Medlem

Byta drev/kedja på Cykel

Finns det några cykeltokiga datanördar där ute ?

Min kedja har börjat hoppa på min hybridcykel som den brukar efter kanske 1,5 års nötning.
Cykelreparatören sa att det skulle kosta 1600-1700 att byta drev bak, fram och kedja.
Nu funderar jag på att köpa delar någonstans och göra det själv.
Det är 24 växlar på hojen.

Fråga1: Var köper jag delar? Fungerar de på biltema el är kvaliteten för kass?
Fråga2: Är det svårt att byta själv?
Fråga3: Behöver jag några fler specialverktyg än kedjebrytare och kassetavdragare?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så de cykelprylar som säljs av Biltema är tillverkade av Shimano, så det är ju ingen skit direkt...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Finns det några cykeltokiga datanördar där ute ?

Min kedja har börjat hoppa på min hybridcykel som den brukar efter kanske 1,5 års nötning.
Cykelreparatören sa att det skulle kosta 1600-1700 att byta drev bak, fram och kedja.
Nu funderar jag på att köpa delar någonstans och göra det själv.
Det är 24 växlar på hojen.

Fråga1: Var köper jag delar? Fungerar de på biltema el är kvaliteten för kass?
Fråga2: Är det svårt att byta själv?
Fråga3: Behöver jag några fler specialverktyg än kedjebrytare och kassetavdragare?

Tacksam för hjälp

Mer info om komponenterna, är det "dyrare" Shimano som LX eller XT så kan jag väl förstå priset, men annars har jag lite problem.

1. Biltema, chainreactioncycles etc?
2. Nja, kan vara.
3. Ett verktyg för att byta vevlager etc?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Om jag inte minns fel så de cykelprylar som säljs av Biltema är tillverkade av Shimano, så det är ju ingen skit direkt...

Nu är det ju så att det finns betydligt bättre och sämre komponenter tillverkade av Shimano. Jämför Celeron med Quadcores

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem för några år sen. Kedjan fastnade ibland men brukade alltid hoppa rätt om man tog i lite. En dag gjorde den inte det så jag vrängde och splittrade bakre drevet i 100 delar. Då skulle reperatören ha 2500 för jobbet. Jag försökte mig på att byta själv men det gick inget vidare direkt, fick inte drevet att sitta som det skulle, men det kan ha berott på att mer saker va trasiga på gamlingen.

Problemet är nog att få drevet bak att ligga i perfekt vinkel till framdrevet, något som inte alltid är det lättaste, samt att få fast växlingsapparaturen på rätt sätt.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Chain Reaction Cycles rekommenderas! annars finns Rite.se eller Cyclecomponents om man vill handla verktyg/cykeldelar i Sverige. Finns även en del svenska cykelforum där man kan få mer hjälp/stöd/tips och råd. Två av dem är Swebikers och HappyMTB

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Vänta nu, kedjan hoppar och cykelreparatören ville byta samtliga drev + kedja?
Jag har väldigt svårt att tro på att samtliga drev och kedjan skulle ta slut samtidigt. Då är det någonting som är väldigt fel eller så har någon monterat saker väldigt fel.

Först hade jag kollat så att det inte bara är någonting litet som att bakaxeln flyttat sig, vilket kan hända efter ett tags körning om man har horisontella spår för monteringen av bakhjulet. Sen hade jag försökt ta reda på vad det är som faktiskt är slut och sen beställt hem nytt från http://www.chainreactioncycles.com/ .

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Du kommer antagligen undan med byta av kedja och kassett, inte svårt alls att göra själv, bra instruktioner finns på Park Tools hemsida. Byt sen kedja en gång i året så håller kassetten mycket längre, minst 3 kedjebyten brukar dom tåla för mej sålänge man håller kedjan ren och smord.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Bakdrev och kedja byter man alltid samtidigt då dom slits tillsammans. Framdrev är inte lika noga.

Kolla efter om dreven börjar bli taggiga, det är ett tecken på att det är dags att byta.

Se till att kedjan är ordentligt ren och smord. En kärvande kedja kan också få kedjan att hoppa. Dessutom slits grejerna mer om man har skitig kedja.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svaren.

Även om det var många olika svar har bestämt mig för att försöka fixa cykeln själv.
Jag gick in på cyclecomponents.se för att handla men det var ju inte helt enkelt med alla storlekar.
Bakdrevet finns i 1-28, 11-30 och 11-32.
Framdrevet finns i 4-arm och 5-arm och i herrans massa storlekar.
Hur vet jag vilken storlek jag behöver på komponenterna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Tusen tack för svaren.

Även om det var många olika svar har bestämt mig för att försöka fixa cykeln själv.
Jag gick in på cyclecomponents.se för att handla men det var ju inte helt enkelt med alla storlekar.
Bakdrevet finns i 1-28, 11-30 och 11-32.
Framdrevet finns i 4-arm och 5-arm och i herrans massa storlekar.
Hur vet jag vilken storlek jag behöver på komponenterna?

Räkna antalet kuggar på minsta och största kugghjulet bak - då vet du vilken storlek du har på kassetten idag. Eftersom du har 24 växlar har du s.k. 8-delad kasset (dvs 8 kugghjul bak). Kolla så att den kassett du köper också har det, annars passar det inte.

Kugghjulen fram kallas för klingor och precis som där bak så är det bara att räkna kuggar för att få fram storlekarna. Antalet armar bestäms av antalet fästpunkter till vevarmarna.

Notera att kassetten kan sitta rätt hårt på bakhjulet. Du behöver även kolla upp exakt vilket kassettverktyg du behöver - det finns många olika former och storlekar. Clas Ohlson har de vanligaste (deras röda kedjebrytare är också att rekommendera). Beroende på vilken typ av kassett du har kan du även behöva en s.k. kedjepiska.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Hijackar lite här; Min flickvän har en äldre damtralla, den börjar bli rejält sliten i speciellt bakre drevet. Det som jag vill göra är att beställa lite delar och meka sönder cykeln och fixa det (det är tillochmed farligt att köra cykeln då man knappt kan bromsa med den). Jag antar då att man borde byta drev fram och bak samt kedja?

Vad bör man ha koll på?

Info:
3-växlad Monarc av modell äldre. Växlarna fungerar inte nu, är det troligen bara vajern som ska bytas? Jag har inte kikat så mycket på detta då det inte är så viktigt.

Hur gör jag för att avgöra vilka drev som jag ska ha? Räknar kuggar? Andra storlekar man ska hålla koll på? Vilka special-verktyg behöver jag troligen? Någon som har en bra hemsida/affär att besöka för inhandlandet av allt.

Mvh Nesvop

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Du kommer antagligen undan med byta av kedja och kassett, inte svårt alls att göra själv, bra instruktioner finns på Park Tools hemsida. Byt sen kedja en gång i året så håller kassetten mycket längre, minst 3 kedjebyten brukar dom tåla för mej sålänge man håller kedjan ren och smord.

va e de för skit du köper om du måste byta varje år? och drev var 3e?

min cyckel har rullat i 15 år för mig med samma kedja och drev och var säkert 10 år innan jag köpte den.

brukar räcka me en skvätt gammal motorolja på kedjan om året för min del så den inte rostar allt för djävligt inga bekymmer med hoppande kedjor eller speciellt nötta kuggar på dreven för den delen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

va e de för skit du köper om du måste byta varje år? och drev var 3e?

min cyckel har rullat i 15 år för mig med samma kedja och drev och var säkert 10 år innan jag köpte den.

brukar räcka me en skvätt gammal motorolja på kedjan om året för min del så den inte rostar allt för djävligt inga bekymmer med hoppande kedjor eller speciellt nötta kuggar på dreven för den delen.

Och hur många mil har du rullat på de 15 åren?

Det är skillnad på kedja och kedja, grova standardkedjor håller naturligtvis längre än de tunna kedjor som används på landsvägscyklar. Att byta kedja på en landsvägshoj någon gång per år är inget konstigt, snarare normalt underhåll om man cyklar för motion och nöje. En vanlig lvg-kedja håller iaf tre-fyrahundra mil vilket är vad en ambitiös lvg-motionär kör på en säsong men slitaget beror på många faktorer, bla hur tung man är och hur hårt man belastar kedjan (t.ex. mycket backträning). Sköter man om cykeln (och kedjan) kan man ofta få ut den dubbla sträckan ur en kedja men med risken att man då får byta även kassetten bak, genom att byta kedja lite tidigare kan man köra längre utan att behöva byta kassetten.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

1) Biltema fungerar, köper mina kedjor därifrån. Kassetter och dyl köper jag från bikester.se
2) Nej. Häng upp cykeln i exempelvis spännband så att du kommer åt överallt, sen är det bara att knäppa av kedjan, byta kassett (även bakväxlare om denne är sönder), knäppa på den nya kassetten - se till att den hamnar åt rätt håll bara - på med ny bakväxlare om det är behövligt, fixa ny växelvajer när du ändå håller på - finns universal på biltema som funkar på de flesta modellerna, kostar 20kr - på med den nya kedjan och kalibrera växlarna utav bara helvete.
3) Polygrip/skiftnyckel, insexnyckel och liten skruvmejsel för att kalibrera bakväxeln är väl det enda utöver kedjebrytare och kassettavdragare jag kan tänka mig.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Inaktiv

Hade detta problem ett tag och funderade på nötning och att hjulet låg i linje osv. Visade sig vara en länk som kärvade. Har man använt fel smörjmedel och sedan låtit kedjan bli för torr så kan detta hända. Gick tillbaka till vanlig tunn motorolja igen och problemet försvann.

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Jo, fast alla kör inte med kronans cyklar som väger 25 kg och som bara behövs en per århundrade.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nesvop:

Hijackar lite här; Min flickvän har en äldre damtralla, den börjar bli rejält sliten i speciellt bakre drevet. Det som jag vill göra är att beställa lite delar och meka sönder cykeln och fixa det (det är tillochmed farligt att köra cykeln då man knappt kan bromsa med den). Jag antar då att man borde byta drev fram och bak samt kedja?

Vad bör man ha koll på?

Info:
3-växlad Monarc av modell äldre. Växlarna fungerar inte nu, är det troligen bara vajern som ska bytas? Jag har inte kikat så mycket på detta då det inte är så viktigt.

Hur gör jag för att avgöra vilka drev som jag ska ha? Räknar kuggar? Andra storlekar man ska hålla koll på? Vilka special-verktyg behöver jag troligen? Någon som har en bra hemsida/affär att besöka för inhandlandet av allt.

Mvh Nesvop

Ta först reda på vad det är för fabrikat på nav/växelsystem om du inte tänkt byta hela hjulet eftersom drevet kan se lite olika ut i fästet beroende på fabrikat. även "växelvajern" kan se olika ut beroende på fabrikat, det är inte alltid en vanlig vajer.
Om bromsen inte fungerar och det inte beror på att kedjan kuggar över så behöver du troligen nya bromsbelägg också, dvs navet måste tas isär.

Skrivet av zarkov:

Och hur många mil har du rullat på de 15 åren?

Det är skillnad på kedja och kedja, grova standardkedjor håller naturligtvis längre än de tunna kedjor som används på landsvägscyklar. Att byta kedja på en landsvägshoj någon gång per år är inget konstigt, snarare normalt underhåll om man cyklar för motion och nöje. En vanlig lvg-kedja håller iaf tre-fyrahundra mil vilket är vad en ambitiös lvg-motionär kör på en säsong men slitaget beror på många faktorer, bla hur tung man är och hur hårt man belastar kedjan (t.ex. mycket backträning). Sköter man om cykeln (och kedjan) kan man ofta få ut den dubbla sträckan ur en kedja men med risken att man då får byta även kassetten bak, genom att byta kedja lite tidigare kan man köra längre utan att behöva byta kassetten.

Jag cykelpendlar kring 12000-15000 km om året utan att ens ta motionsturer med cykeln och hoppas verkligen att kedjorna håller längre än 3-400 mil, man har inte tid att byta kedjor hela tiden
Så dålig livslängd kanske gäller för de klenaste tävlingsdelarna men om man inte köper det som är allra lättast och klenast så håller det ofta bättre.

Till vissa andra så... läs datumen på det ni kommenterar, tråden i övrigt är inte helt färsk

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

va e de för skit du köper om du måste byta varje år? och drev var 3e?

min cyckel har rullat i 15 år för mig med samma kedja och drev och var säkert 10 år innan jag köpte den.

brukar räcka me en skvätt gammal motorolja på kedjan om året för min del så den inte rostar allt för djävligt inga bekymmer med hoppande kedjor eller speciellt nötta kuggar på dreven för den delen.

50-tals Nav håller flera decenier av daglig användning med rätt service, sen kan de hållas i liv betydligt längre med lite översyn och rep.

kring 1970 känns det som att det finns en tydlig brytpunkt då man gick mot billigare, lättare och mindre gedigna cykeldelar. Har pratat med flera cykelmekaniker som pratar om livslängd på 30 år på 50-60 tals nav och 3 år på 70-tals och senare.

Man får ta det med en nypa salt men det är tydligt om man skruvat i en mängd cyklar att det generellt var mkt bättre förr med kvalitén.

Det går inte att jämföra en fotbromsad cykel med en cykel med utanpåliggande växlar.
Sen finns det extrema skillnader i kvalitet på komponenter.

Vissa av kedjorna tex. som sitter monterade på de billigaste cyklarna på marknaden (Biltema, Coop, Jula mfl.) Håller inte ens en sommar utan att fysiskt gå sönder om man inte smörjer dem regelbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ta först reda på vad det är för fabrikat på nav/växelsystem om du inte tänkt byta hela hjulet eftersom drevet kan se lite olika ut i fästet beroende på fabrikat. även "växelvajern" kan se olika ut beroende på fabrikat, det är inte alltid en vanlig vajer.
Om bromsen inte fungerar och det inte beror på att kedjan kuggar över så behöver du troligen nya bromsbelägg också, dvs navet måste tas isär.
Jag cykelpendlar kring 12000-15000 km om året utan att ens ta motionsturer med cykeln och hoppas verkligen att kedjorna håller längre än 3-400 mil, man har inte tid att byta kedjor hela tiden
Så dålig livslängd kanske gäller för de klenaste tävlingsdelarna men om man inte köper det som är allra lättast och klenast så håller det ofta bättre.

Till vissa andra så... läs datumen på det ni kommenterar, tråden i övrigt är inte helt färsk

Tack så mycket för informationen :-).
Jag ska kika lite på fabrikat, angående bromsen så är jag rätt säker på att det enkom har att göra med att kedjan kuggar över.

Eftersom att jag ska byta i vart fall bakdrev så kommer jag att byta kedja också.

//återigen tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Tack så mycket för informationen :-).
Jag ska kika lite på fabrikat, angående bromsen så är jag rätt säker på att det enkom har att göra med att kedjan kuggar över.

Eftersom att jag ska byta i vart fall bakdrev så kommer jag att byta kedja också.

//återigen tack för hjälpen

Hoppas du slipper byta bromsbeläggen, att mecka inuti cykelnav kräver en hel del tålamod. Är det ett torpedo-nav finns rätt bra sprängskisser att söka fram.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av willienelpson:

50-tals Nav håller flera decenier av daglig användning med rätt service, sen kan de hållas i liv betydligt längre med lite översyn och rep.

kring 1970 känns det som att det finns en tydlig brytpunkt då man gick mot billigare, lättare och mindre gedigna cykeldelar. Har pratat med flera cykelmekaniker som pratar om livslängd på 30 år på 50-60 tals nav och 3 år på 70-tals och senare.

Man får ta det med en nypa salt men det är tydligt om man skruvat i en mängd cyklar att det generellt var mkt bättre förr med kvalitén.

Det går inte att jämföra en fotbromsad cykel med en cykel med utanpåliggande växlar.
Sen finns det extrema skillnader i kvalitet på komponenter.

Vissa av kedjorna tex. som sitter monterade på de billigaste cyklarna på marknaden (Biltema, Coop, Jula mfl.) Håller inte ens en sommar utan att fysiskt gå sönder om man inte smörjer dem regelbundet.

Det är väl mest att kedjorna tillåts rosta eller att de inte rengörs utan går i gyttjebad...
Jag har inte nött ut nån kedja på nån cykel som har intern växel (så att kedjan går rakt hela tiden)
Kollar man på slittåligheten på de bättre växelsystemen som Rohloff så är den väldigt bra, bara att sköta oljan och köra, varken växlar, drev eller kedja verkar ta slut särskilt fort.
Nu har det även börjat dyka upp remtransmissioner och en del är helt inkapslade och det återstår väl att se hur väl de håller för långdistanskörning, jag hade gärna kört med Rohloff och rem om det inte vore för investeringskostnaden, nu kör jag med Sram interna och Shimano utanpåliggande växlar och Sram systemet sliter inte nått särskilt märkbart på varken kedja eller drev.

Men jag låter inte kedjorna bli torra eller skitiga, det är ju en plåga de gånger man åker bredvid nån vars cykel gnisslar, det gör ont i själen
När det gäller komponentkvalitet bör man inte gå på tillverkarnas "finaste serier" de är oftast så rejsiga att de inte håller pga att de är så extremt lätta eller så kräver de mer underhåll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Och hur många mil har du rullat på de 15 åren?

Det är skillnad på kedja och kedja, grova standardkedjor håller naturligtvis längre än de tunna kedjor som används på landsvägscyklar. Att byta kedja på en landsvägshoj någon gång per år är inget konstigt, snarare normalt underhåll om man cyklar för motion och nöje. En vanlig lvg-kedja håller iaf tre-fyrahundra mil vilket är vad en ambitiös lvg-motionär kör på en säsong men slitaget beror på många faktorer, bla hur tung man är och hur hårt man belastar kedjan (t.ex. mycket backträning). Sköter man om cykeln (och kedjan) kan man ofta få ut den dubbla sträckan ur en kedja men med risken att man då får byta även kassetten bak, genom att byta kedja lite tidigare kan man köra längre utan att behöva byta kassetten.

har väl rullat ca 500mil om året eller nått 1km till jobbet och lika långt tillbaks plus lite strökörande här å där i stan.

Skrivet av Captain_Spock:

@Rouge of Darkness: Jo, fast alla kör inte med kronans cyklar som väger 25 kg och som bara behövs en per århundrade.

haha ne har ingen kronans ä en gammal treväxlad DBS kärringcyckel där bara växel 1 och 3 fungerar 2an hoppar ur stup i kvarten so morsan köpte nån gång på 80talet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har väl rullat ca 500mil om året eller nått 1km till jobbet och lika långt tillbaks plus lite strökörande här å där i stan.

Din cykling till och från jobbet, gör ca 50 mil om året.
Låt oss säga 100mil, om du cyklar hem varje dag även på lunchen.

Mycket strökörande blir det...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Din cykling till och från jobbet, gör ca 50 mil om året.
Låt oss säga 100mil, om du cyklar hem varje dag även på lunchen.

Mycket strökörande blir det...

mena givetvis 50 mil... blev en nolla för mycket...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

mena givetvis 50 mil... blev en nolla för mycket...

Då hinner cykeln becka ihop mellan gångerna
Det är roligt att många idag skaffar elcyckel i stället för bil för det ger bra vardagsmotion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.