Problem med AMD 955 som går riktigt varm!

Permalänk
Medlem

Problem med AMD 955 som går riktigt varm!

Hej alla!

Har nyligen köpt en Ph2 955 som blir otroligt varm! Både med stockkylare och en AC Pro 7. Med den nya kylaren så går temperaturen upp till 61 grader efter bara några minuters spelande - vilket gjorde mig otroligt orolig! Den är ju ändå klassad som bra. Men så ska väl tempen inte vara?

Har kollat runt lite och det verkar som att spänningen till cpun ska ligga på runt 1.35 eller liknande. Min ligger däremot på ca 1.45. Detta enligt HWmonitor och Everest. Jag har inte klockat processorn något utan allt är i originalutförande.

Kör CPUn på ett Gigabyte GA-m720-US3 som jag uppdaterade till det senaste bioset (Enligt Gigabytes hemsida). Även kört med och utan sidoplåtar på chassit osv utan någon större förändring.

Någon som har nån aning om vad problemet kan vara? Eller har jag fått ett krattigt exemplar?

Mycket tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Antagligen så kan du ha smetat ut din kylpasta fel? eller så får du väll kontakta tillverkarna och fråga efter råd och se vad dom kan göra. Det jag skulle gjort var att testa med en annan / applicera kylpastan bättre. Sedan om inte det fungerar så bör du kontakta dom.

Vänligen Jack Johnsson

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker du borde testa med att sänka volten (spänningen) till 1.35V och se om det fortfarande är stabilt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Clear cmos, kan ibland lösa knepiga problem...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Jag tycker du borde testa med att sänka volten (spänningen) till 1.35V och se om det fortfarande är stabilt.

detta tycker jag också låter som en bra lösning. ren gissning är ju att den klarar sig med 1.350V också, då ändå de flesta PHII klarar en del klockning på orörd spänning (vcore).

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Ska testa alla 3 sakerna; montera om CPU-kylaren, ställa ner spänning samt clear cmos så får vi se om det hjälper något!

Återkommer...

EDIT: Ställde ner spänningen/volten och nu funkar verkar det prima. Har stresstestat lite smått osv så det verkar ha löst sig! Får se hur bra den står sig när det kommer till klockning...

Tackar, hur som!