Permalänk

windows 7 till ubuntu

det händer inget när jag försöker boota upp med CD:n.

har installerat det som program men går inte att boota.

vad göra?

Permalänk
Medlem

lite mer info skulle nog inte skada, försöker du köra win7 på virtuell desktop? vill du dualboota?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk

dual boota skulle vara bäst. måste man trycka f12 / f10 eller liknande för att få välja?

tycker bara windows krånglar, även fast jag har 64-bit så får jag endast ut 3 gb av mina 4 a..

Permalänk

installationen går inte igång efter omstart!?

Permalänk
Medlem

ja du typewriter, den kommentaren hjälpte säkert.

vill du dualboota och har windows installerat gå in i disk management, shrink partition och skaffa plats åt ubuntu, om du inte redan har en partition på hårddisken. efter att du skaffat plats åt ubuntu stoppa du in live cdn. startar installationen, låter inte!ubuntu väljer partitionen själv, du trycker på väljer manuellt, då använder du det fria utrymme som du fixade innan som ubuntu partition, installera, starta om och du borde kunna välja vilket os som ska starta

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Använd wubi istället så slipper du krångla.
http://wubi-installer.org/

Permalänk
Medlem

Har du ändrat bootordningen så att den bootar CD först?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Använd wubi istället så slipper du krångla.
http://wubi-installer.org/

Wubi krånglar mer, sen är det väldigt segt.

Vanlig installation är väldigt enkel, har du windows installerat först stoppar du in skivan, sen väljer alternativet installera på sidan om windows, sen gör installations programmet resten åt dig.

Om du har installerat det på olika hårdiskar, testa byta boot ordning i bios. Annars finns det alltid super grub disk, det kan alltid starta ubuntu, och därifrån installera om grub.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.