Alternativ till Total Commander?

Permalänk

Alternativ till Total Commander?

Jag söker ett alternativ till Windows-programmet Total Commander.

Det finns ett par program som ser likadana ut men en funktion jag behöver är att man ska kunna "browsa" runt i arkiv precis som om det vore en vanlig mapp som man kan i Total Commander.

Permalänk
Medlem

Ska det fungera tillsammans med en fönsterhanterare eller går det bra med CLI-app också?

Själv kör jag Midnight commander (MC) på alla mina burkar. Underbar att jobba med och den är inte bloatad.

Men visst, den uppfyller inte riktigt kraven om du vill ha FTP-klient och massa annat som Total Commander har, sen är den som sagt till för att köras i terminal.

Permalänk

Jag är riktigt nöjd med Gnome Commander förutom arkiv-funktionen.

Jag vill helst arbeta i en grafisk miljö och inte direkt i terminalen men tack för tipset.

Permalänk
Avstängd

Har du provat MC? Vad är skillnaden mot en grafisk miljö och MC? Ingen alls, nästan. Tycker jag. Jag föreslår du provar MC

Om du kör KDE, så finns ett sånt program. Kdestroyer(?). Kommer inte ihåg.

Permalänk
Medlem

directory Opus finns ju för windows nu för tiden.....

vet inte hur bra det är nu men va det bästa för amiga back in the days

Permalänk
Medlem

Finns ingen riktig ersättare, tyvärr. MC är ok.

Permalänk
Medlem

krusader är det bästa alternativet jag hittat. Funkar dock ej med arkiv

Permalänk
Medlem

Free Commander kanske ?
http://www.freecommander.com/

Edit : Missade att det var till Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Men visst, den uppfyller inte riktigt kraven om du vill ha FTP-klient och massa annat som Total Commander har, sen är den som sagt till för att köras i terminal.

Jodå, det finns stöd för ftp (och ssh).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jodå, det finns stöd för ftp (och ssh).

Hehe, okej. Ja, det är väl bara jag som inte kollat ordentligt och använder FTP för sällan! Tack för att du nämnde det iaf.

Permalänk
Avstängd

Jag funderar på att installera WinXP i VirtualBox, och sen installera Total Commander. Och sen köra TC via CIFS/Samba, så jag kommer åt min OpenSolaris burk. Vad sägs om den lösningen?

Permalänk
Medlem

FileZilla brukar jag använda för att flytta filer från WinDoz till OSOL.

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeke-SE
Free Commander kanske ?
http://www.freecommander.com/

Edit : Missade att det var till Linux

OT:
Svort att missa

Permalänk

Finns det ingen plugin så man iaf kan browsa zip-filer?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spottkopp
Finns det ingen plugin så man iaf kan browsa zip-filer?

Till vilket program?

Permalänk
Medlem

Körde Total Commander förr, men nu är jag användare av Directory Opus. Det är så överlägset att jag
nästan häpnade att jag suttit med TC innan.
Du kan köra en Trail av det för att kolla om du gillar det.
Jag köpte det efter en vecka och kommer inte gå tillbaka till de gamla trotjänarna om inget drastiskt händer.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Till vilket program?

GNOME Commander

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3ri
krusader är det bästa alternativet jag hittat. Funkar dock ej med arkiv

Det gör det ju visst upptäckte jag precis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spottkopp
Det gör det ju visst upptäckte jag precis.

Jasså? hur fick du till det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Körde Total Commander förr, men nu är jag användare av Directory Opus. Det är så överlägset att jag
nästan häpnade att jag suttit med TC innan.
Du kan köra en Trail av det för att kolla om du gillar det.
Jag köpte det efter en vecka och kommer inte gå tillbaka till de gamla trotjänarna om inget drastiskt händer.

På vilket sätt är Dir OPus bättre? Är det barar smidigare rent överlag eller? Kan du ge några exempel?

Jag är inkörd på TC hot keys så jag är van vid F5 och så. Det är andra knappar för DirOpus va?

Permalänk
Medlem

Opus kan du ställa in precis som du vill, det är helt konfigurerbart att fungera precis och se precis ut som du vill.
Sedan finns det en del andra nya funktioner som inte TC hade som jag anser smidiga nu när jag har dem.

I början kan det vara lite svårt att få överblick iom att det finns så mycket inställningar för programmet.
Men efter ett tag så hittar man oftast den konfig som passar en bäst.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd

Kan du ge några exempel på några nya funktioner som DirOpus har?

Att man kan ställa in det, ser jag inte som ett skäl att byta. Men vad har det för nya funktioner?

Permalänk
Medlem

Tror det går snabbare om du själv installerar Trial versionen än att jag skall förklara vad som är annorlunda.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd

Jag har installerat DirOpus och testat lite, efter att läst ditt inlägg, men jag ser inga major funktioner (efter att lekt lite) som TC saknar? Ok, du kan finna duplikat utav filer, men det kan du göra med TC också. Men i DirOpus kan du radera duplikaten automatiskt, det kan du inte i TC vad jag vet. Men det var inte så stor skillnad? Du skriver ju nåt i stil med att du "häpnar att du kunde sitta med TC tidigare"? Då tror man ju att DirOpus var grymt. Kanske använde du inte TC optimalt?

Permalänk
Medlem

Senast jag använde TC var för mer än ett år sedan nu, då jag bytade til opus.
Jag gillar att det är aktivt i bakgrunden och kan byta ut explorer som standard.
Just att kunna bygga om utseendet är ett plus för mig, samt de plugins som gör previews.

Tabbade folders är smidigt när jag sitter och gör större filoperationer så jag kan ha flera mappar uppe samtidigt i samma fönster.

File collections är en funktion som är smidig med. När man håller på med vissa typer av filoperationer och vill ha alla filer i samma folder virtuellt.

Sedan tyckte jag funtionerna för att söka och scripta omdöpning av filer var smidigare med.

Sist jag använde opus var på Magellan tiden när det bytade ut hela workbench på amigan till ett eget skal.
Känner att jag nu återvänt til den tiden med en filhanterare som jag kör som frontend.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel Senast jag använde TC var för mer än ett år sedan nu, då jag bytade til opus.
Jag gillar att det är aktivt i bakgrunden och kan byta ut explorer som standard.

Det kan man med TC också med ett simpelt registerhack

Citat:

Just att kunna bygga om utseendet är ett plus för mig, samt de plugins som gör previews.

Det kan man med TC också

Citat:

Tabbade folders är smidigt när jag sitter och gör större filoperationer så jag kan ha flera mappar uppe samtidigt i samma fönster.

Tabs finns i TC[quote]File collections är en funktion som är smidig med. När man håller på med vissa typer av filoperationer och vill ha alla filer i samma folder virtuellt.[/quote]Det verkar vara en bra funktion att ha ibland!

Citat:

Sedan tyckte jag funtionerna för att söka och scripta omdöpning av filer var smidigare med.

Ok, subjektivt[quote]Sist jag använde opus var på Magellan tiden när det bytade ut hela workbench på amigan till ett eget skal.
Känner att jag nu återvänt til den tiden med en filhanterare som jag kör som frontend.
[/QUOTE]

Permalänk
Avstängd

Nåt jag saknar i TC, är att man kan radera dubletter av filer automatiskt. Man kan finna dubletter i TC, men inte radera dem. Det måste man göra för hand. DirOpus kan finna och radera dem.

Vad är file collections?