Fråga ang. färga soffa med fult mönster

Permalänk
Medlem

Fråga ang. färga soffa med fult mönster

Jag köpte en soffa på loppis för några månader sedan, var tvungen att ha en soffa och hade ingen lust att lägga ut massor med stålar.
Hittade då en tre-soffa med ett otroligt fult grön,brun,gult,vitt 70-tals mönster. Problemet jag har nu är att det visade sig vara den skönaste soffa jag någonsin haft i min ägo. Så jag vill behålla den, men gärna byta färg på den.
Jag har tittat på konstruktionen och jag kan ta bort tyget på den utan större problem (kuddarna har dragkedja och resten sitter häftat).

Så jag vill byta färg på monstret.. Frågan är om man kan färga detta tyget med vanlig textilfärg? Det är ju något lite halvtjockt möbeltyg.
Eller kan man bleka det i klorin först och sedan färga?

Eller borde jag satsa på att klä om hela soffan?

Jag kan sy så egentligen skulle jag ju kunna göra på så sätt, men vet inte om jag orkar lägga ner så mycket tid på att sy upp en ny klädsel...

Några tips?

Bild på soffan (hade ingen bild på "bara soffan" så denna får duga):

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt skriva någon kommentar angående bilden, men det fixar nog någon annan.

Eftersom kuddarna är lätta att ta loss så prova färga en kudde så får du ju en hint om resultatet med minimal insats.

Permalänk
Medlem

Att klä om en hel soffa är inte det lättaste så jag skulle nog hålla med Jckssn ang. kuddarna. Ta en av dem och testa på. Fördelaktigen så tar du en mörk färg.

Sen måste jag ju faktiskt säga att det där nog är bland de hemskaste soffor jag någonsin sett

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Att klä om en hel soffa är inte det lättaste så jag skulle nog hålla med Jckssn ang. kuddarna. Ta en av dem och testa på. Fördelaktigen så tar du en mörk färg.

Sen måste jag ju faktiskt säga att det där nog är bland de hemskaste soffor jag någonsin sett

Som sagt, soffan är äckligt ful. Därför jag har ett överkast på den

Men nu är iallafall två av överdragen i tvättmaskinen för färgning. Återkommer med resultat om typ 2 timmar.
jg har dock inga höga förväntningar.

Om ni hade testat soffan så hade ni dock insett hur skön den är. Dessutom är jag slite snål för tillfället så jag tänker inte köpa en ny

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan inte bara klä in den i något tyg som du drar över hela soffan och häftar fast det under "ala äntligen hemma" metoden. ?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt det skulle bli rätt snyggt om du blekte den en hel massa... problemet är att tyget lätt går sönder om man bleker för hårt. Tycker inte mönstret är direkt fult, men färgerna är kanske inte så läckra

Annars som Timpa skrev, du kan ju klä om den med valfritt tyg. Det behöver ju inte ens passa särskilt bra.

Permalänk
Medlem

Hur gick de? de har gått mer än 2timmar nu!

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Tyget blev faktiskt så pass svart att i vardagsrumsbelysning så är det kolsvart, däremot i riktigt starkt kallt ljus så ser man svaga mönster. En färgning till så kommer det vara pitch black. Ser skitbra ut faktiskt.

Jag ska köpa mer färg idag och återkommer med resultat på hela soffan ikväll.

Kan ju tillägga att när jag skulle blöta ner tyget igår innan det skulle in i tvättmaskinen så blev vattnet helt ILLGULT.. Gammalt snusk från 70-talet rann ut där.. Fyfan vad äckligt det var.. Men nu är allt tvättat och rent och färgat snart.

Nu till mitt nästa projekt, vart kan jag hitta Bomullstyg som är PVC täckt på ena sidan?
Helst svartvitt marimekko mönster (Ja, jag ska sy en egen Fatboy).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
Tyget blev faktiskt så pass svart att i vardagsrumsbelysning så är det kolsvart, däremot i riktigt starkt kallt ljus så ser man svaga mönster. En färgning till så kommer det vara pitch black. Ser skitbra ut faktiskt.

Jag ska köpa mer färg idag och återkommer med resultat på hela soffan ikväll.

Kan ju tillägga att när jag skulle blöta ner tyget igår innan det skulle in i tvättmaskinen så blev vattnet helt ILLGULT.. Gammalt snusk från 70-talet rann ut där.. Fyfan vad äckligt det var.. Men nu är allt tvättat och rent och färgat snart.

Nu till mitt nästa projekt, vart kan jag hitta Bomullstyg som är PVC täckt på ena sidan?
Helst svartvitt marimekko mönster (Ja, jag ska sy en egen Fatboy).

Hittar inget med PVC på, men http://www.designonline.se/ har marimekkos tyger iaf.
"Plastad frotté" är det närmast jag kan komma på att det finns .. vaxduk kanske?

Måste fråga: vad är en "Fatboy" i din värld?

I min värld (jag är "biker") är det en sådan här:

- så för mig verkar det svårsytt.

Mvh

Permalänk
Medlem

skulle tro de är en sån här

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Jag försökte vara lite hemlig där, men nej, ingen MC tyvärr :/
En sånhär däremot:

Jag har beställt EPS-kulor från en industri. 300 liter för ca 300:-
Sedan syr jag en innerpåse som jag fyller med kulorna och sedan slänger in allt i en påse jag sytt av marimekkotyg.

Den kommer se EXAKT likadan ut som fatboy, med skillnaden att en fatboy kostar ca 3000:- och min kommer gå på 500:-
Så frågan är om fatboy-loggan är värd 2500:- hmmmm...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
skulle tro de är en sån här http://www.fatboysverige.se/shop/shopFunctions/showImage.asp?...

Aha, ok. Sådan hette "Sacko-säck" förr vad jag vet. Fast det var väl inte tufft nog förstås.
Undrar vad H-D säger om namnstölden? Harley:s FatBoy kom 1990. "Terminator2-hojen".

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Aha, ok. Sådan hette "Sacko-säck" förr vad jag vet. Fast det var väl inte tufft nog förstås.
Undrar vad H-D säger om namnstölden? Harley:s FatBoy kom 1990. "Terminator2-hojen".

Mvh

Jo precis, men du vet hur det är med trender, kommer ofta tillbaka
Provsatt en fatboy för några veckor sedan och blev kär, den är mer fyrkantig än vad sackosäcken var och sedan är den mycket större. Utmärkt att sjunka ner i när man ska spela tv-spel eller liknande.

Jadu, jag tror faktiskt inte HD har namnskydd på fatboy, isåfall "Harley Davidson Fatboy". Men vem vet, kanske blir en rättstvist inom en nära framtid hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Triphys, Intressant med ditt säckprojekt, har med varit sugen på ett par sådana, men tyckt de vart alldeles för dyra. Har du nån mall att gå efter, eller kör du bara ur huvudet så att säga? Är inte särskilt bra på att sy, men det kanske inte är så svårt?

Permalänk
Medlem

Jag lovar att leverera resultat med både soffan och saccosäcken.
Jag hittade en guide på hur man "gör en fatboy"

Citat:

Vad man bör göra är att börja med att sy en innerpåse. Ta ett gammalt bomullslakan eller liknande och klipp ut två likadana delar i storlek 120x160 cm. Du behöver inte lägga på någon sömnsmån på detta då innersäcken bör vara något mindre än yttersäcken. Sy ihop långsidorna och en av kortsidorna. Vänd och fyll påsen med EPS-kulor. Finns på välsorterade hobbyaffärer alt. bean-bag.se. Minst 300 liter behövs. Sy ihop innerpåsen.

Börja nu med ytterpåsen. Lägg sidorna räta mot räta och mät ut 140 x180 cm plus ca 2cm sömnsmån per sida. Kolla att mönstret blir rakt om du har mönster på tyget. Klipp ut och sicksacka runt kanterna. Lägg tygen räta mot räta och sy med raksöm ihop säcken - alla sidor utom ena kortsidan (den som ska vara mot golvet). Vänd säcken och stryk tyget så det blir jämnt i kanterna. Sy på rätsidan en söm ca 10 cm in så att det blir en "ram" runt alltihop. Se till att det blir rakt! Sy till sist en dragkedja på nederkanten som ska vara mot golvet. Detta gör det enkelt att ta av tyget och tvätta/rengöra. Sätt i innersäcken. Färdigt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Awesome! Ser fram emot bilder
Tack för idén, verkar inte vara för svårt, men man vet aldrig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
Som sagt, soffan är äckligt ful. Därför jag har ett överkast på den

Men nu är iallafall två av överdragen i tvättmaskinen för färgning. Återkommer med resultat om typ 2 timmar.
jg har dock inga höga förväntningar.

Om ni hade testat soffan så hade ni dock insett hur skön den är. Dessutom är jag slite snål för tillfället så jag tänker inte köpa en ny

Jo lite äldre soffor brukar vara störtsköna. En av mina polare hade en gammal sliten hörnsoffa som var sjukt skön. Det var sak samma att tyget var trasigt, att den var nersutten och att det gått sönder ett halvdussin plankor i den, den var fortfarande hur skön som helst. Jag var riktigt lessen när han till slut gjorde sig av med den.

Glöm inte att tvätta tyget en två-tre gånger extra efter färgning bara. Annars är det rätt stor risk att du sabbar kläder efter att ha suttit i den en stund, speciellt om det har vart varmt i rummet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det borde ju finnas lämplig sprayfärg på burk.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Använder den här tråden lite som bygglogg för mina "lägenhetsprojekt" om någon är intresserad.

För det första så slog jag upp en väggmålning bakom min soffa iförrgår som blev såhär:

Close-up:

Sedan har jag äntligen tagit av tyget på hela soffan... Tro mig, det var ett RENT helvete. Jag fick skruva sönder soffan i molekyler och bända loss vartenda liten häftklammer (Säkert en bra bit över 1000 stycken), och då har jag jobbat som "sängsnickare" innan och har erfarenhet av att häfta och "un-häfta" tyger. Men nu är tyget av och snart färgat också!

Ser mer ut som pinnved än en soffa nu... Den svarta kudden som ligger på soffan är en som jag redan färgat sen innan, det blev riktigt bra faktiskt!

Visa signatur