Permalänk
Medlem

100% CPU Användning.

Förlåt ifall jag lägger tråden i fel kategori.
Till problemet, det är så att ibland när jag spelar Modern Warfare 2 så laggar allt fast, typ som om man skulle ha runt 0.2 FPS. Jag "Ctrl+alt+deletar" och ser att CPU användning ligger på 100% och den ligger där ett tag innan den sjunker ner till normal nivå igen. Har haft detta problem ungefär 2-3 veckor nu.

Processor: Amd Athlon 64 X2 Dual Core 6400+ 3.21 GHz processor
Moderkort: nVidia M2N-e

Någon som vet vad felet kan vara ?

Permalänk
Medlem

jaadu.. vad har du för grafikkort? kan ha nåt med det att göra..

Permalänk
Avstängd

om jag fattar rätt så menar du att när du spelar så går cpu:n till max men när den är i idle så sjunker den till 0%

Permalänk
Medlem

Alle22, det är så att den kan ligga på runt 20% när jag spelar och ligga så i typ en timme. Men sen helt plötsligt utan varning så går den upp till 100%.

Och jag har ett XFX Radeon 4890 1024 MB

Permalänk
Medlem

Vilken applikation är det som använder CPUn då? Är det spelet eller någon annan?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Det är iwwm2.exe (eller vad den nu heter) dvs spelet, som använder CPUn

Permalänk
Medlem

klockas din cpu ner i detta fall? (pga överhettning)
Har du möjligtvis några temperatur siffror?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidReactor
klockas din cpu ner i detta fall? (pga överhettning)
Har du möjligtvis några temperatur siffror?

håller med föregående. Testa att lägga på ny kylpasta och kolla ifall fläkten överhuvudtaget snurrar som den ska och viktigast av allt ta bort allt damm.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, rensade fläkten precis, och den snurrar precis som den ska, har processor fläkten maxxad just nu.
Kylpastan ligger på som den ska.
Kommer med edit inom en snar framtid.
Har dock ingen temperatur på CPUn just nu. Ska se ifall jag kan fixa det!

Permalänk
Medlem

Ett spel SKA använda 100% av processorn för att vara så effektiv som möjligt.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Ett spel SKA använda 100% av processorn för att vara så effektiv som möjligt.

Hur resonerar du då egentligen?
Det är ju alltid en komponent i datorn som är "långsammast" i förhållande till de andra och som mer eller mindre flaskhalsar resten av datorn. På vilket sätt är det bättre att det är CPUn som utgör denna begränsningen än om det är grafikkortet eller minnet som gör det?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Ett spel SKA använda 100% av processorn för att vara så effektiv som möjligt.

Kör han med V-sync (Begränsad FPS) så kommer knappast någon komponent i den riggen att ens röra 100% strecket - i det spelet.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Det har inte bättrat sig sen sist. Det stannar fortfarande upp då och då.
Några fler ideér , kan det vara någon komponent som är för långsam så att det måste vänta för den att ladda ?
Är inte så hypad på detta ämnet precis, all hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Har du kollat temperaturen på CPUn än?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Temperaturen på CPUn ligger på runt 40grader enligt HWMonitor.
Tror det är fel på speedfan då det står att den ligger på -64grader ?!
Iaf, problemet är inte löst än och jag antar att jag behöver köpa en ny processor.
Ni har inga idéer på prisvärda processorer för runt tuselappen som passar på mitt nForce M2N-E.
Jag tackar för all hjälp hitentills.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Hur resonerar du då egentligen?
Det är ju alltid en komponent i datorn som är "långsammast" i förhållande till de andra och som mer eller mindre flaskhalsar resten av datorn. På vilket sätt är det bättre att det är CPUn som utgör denna begränsningen än om det är grafikkortet eller minnet som gör det?

Han menar nog att den ska använda all kraft när man spelar på just spelet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EuQ
Temperaturen på CPUn ligger på runt 40grader enligt HWMonitor.
Tror det är fel på speedfan då det står att den ligger på -64grader ?!
Iaf, problemet är inte löst än och jag antar att jag behöver köpa en ny processor.
Ni har inga idéer på prisvärda processorer för runt tuselappen som passar på mitt nForce M2N-E.
Jag tackar för all hjälp hitentills.

Är det i idle eller när du spelar?

Permalänk
Medlem

Detta är i idle, skall starta upp MW2 nu. Märker man temp skillnaden direkt när man startat upp det eller brukar det ta en tid ?

Permalänk
Medlem

Iaf spelade 15 min och temperaturerna är:

Min: 44grader

Max: 58grader

Value: 55grader

Permalänk
Medlem

Tanka OCCT och kolla så att processorn är stabil?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Kör ett 1timmars test just nu. Får se vad resultatet blir.

Permalänk
Medlem

ursäkta om jag lånar tråden lite men har liknande problem, köpte ny dator för ca 2 veckor sen ( spec nedan ) och när man sätter igång steam så går processorn upp till 100% och stannar där även efter jag avslutat programmet. detta löses endast med att starta om dator. kan väll även tillägga att processorn ligger på ca 35'c och 50'c load och burken är helt dammfri, installerat nya drivrutiner till moderkortet men hittar inga till processorn(?)

# Operating system:Windows 7 Ultimate
# CPU type:AMD Phenom(tm) II X2 550 Processor
# CPU Speed (GHz):3.12
# System memory (GB): 4
# Graphics card model:ATI Radeon HD 3300 Graphics ( inbyggda Asus M4N72-E )
# Desktop resolution:1280x1024

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Hedersmedlem

Installera om steam.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Installera om steam.

gjort 4ggr, inget hjälper. tog en bild på vad som händer när man startar cs1.6
kan väll även tillägga att jag kör F-secure 2010 ( 2 processen som tar så mycket kraft? )

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Medlem

Ser ut som om ditt antivirusprogram har fått fnatt. Vanligtvis när antivirusprogrammet arbetar använder den även hårddisken vilket ofta orsakar hackande känsla i spel.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

testat runt lite under kvällen och kom fram till detta:

# när jag stänger av antivirusprogrammet så sjunker processoranvändningen till ca 50-60%
# provade att ominstallera steam igen och fick det förvånansvärt att funka tills jag stängde av cs1.6 och skulle starta programmet igen ( gick upp på 100% användning igen... ), fick även ett felmeddelande om att steam inte var tillgängligt just nu, vilket löstes med att avsluta hl.exe i processhanteraren ( notera att detta endast ledde till att jag kunde starta programmet och INTE att processorn gick ner på normala värden )
# Det enda som får processorn att komma på normala värden är att starta om datorn, varken avinstallation av programmet eller reparering funkar.
# detta förekommer inte på andra spel än cs1.6
# provat att flytta en gammal steammapp ( om det var fel på instalationsprogrammet ) men samma sak då.
# provat att söka efter "glömda" filer, genvägar etc men hittar inget.
# provat att söka efter virus, trojaner maskar etc men helt rent.

då är frågan, vågar man prova stänga av "rundll32.exe" ? ( programmet som tar så mycket kraft åvan )
är det värt att prova annat antivirusprogram då avstängning av det befintliga endast får en viss effekt och inte får ner processorn på normala nivåer?
nån som har nå andra tipps / lösningar eller frågor uppskattas gärna.

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill