Permalänk
Medlem

underklocka 965BE?

jag har bara ett 8800gtx, gissar att gpu är flaskhals.

är det möjligt minska spänning under normal och köra cpu vid lägre klock samt rekommenderas det?

Kan tänka mig att COH behöver mycket cpu.

Permalänk
Medlem

Klart du kan, men te vilken nytta?

Permalänk
Medlem

Company of heroes är ett lättdrivet spel. Min gamla dator med athlon 5200+ & ATI HD4670 kan nästan maxxa det utan aa o af. Men med programet RMclock kan du sänka volten. En del bios har den funktionen att sänka volten också. Cpun kan inte gå sönder av undervoltning. Min bror har klockat ner sin 965a och sänkt volten då han inte riktigt behöver kraften än.

Permalänk
Medlem

varför klocka ner och "undervolta" en prolle?`

-Livslängd , spelar roll?
-Strömförbrukning, minimal minskning?
-Förlorad processor kraft vid t.e.x uppackning av filer?!

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk

Jag tror han menar att han vill undervolta cpun för att cpun inte ska flaska ?

till ts

Ditt grafikkort går för fullt fast cpun flaskar

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår det rätt så, cpun skickar data till grafikkortet för snabbt alltså?

Känns som att han måste "klocka ner" prollen duktigt isåfall?

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mannen99
Så om jag förstår det rätt så, cpun skickar data till grafikkortet för snabbt alltså?

Känns som att han måste "klocka ner" prollen duktigt isåfall?

Jag tror att han tror det men så är det inte

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

nej, men mitt chassi har eventuellt för lite luftgenomströmming samt att 965BE är 65w mer jmf med e6300 så då blir det mycket mer värme samt effekt förbrukning.

försöker undvika uppgradering av chassi och agg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mannen99
varför klocka ner och "undervolta" en prolle?`

-Livslängd , spelar roll?
-Strömförbrukning, minimal minskning?
-Förlorad processor kraft vid t.e.x uppackning av filer?!

Jag kan iaf komma på en hel del anledningar varför man ska undervolta. När jag jobbar med datorn i officepaketet stänger jag av högsta multiplarna och sänker vcore samt fläktarna till 5,5v det är helt fantastiskt trevligt att jobba på en näst intill ljudlös dator. Mina temps droppar 10-13 grader med underklockad cpu och gpu.

Permalänk
Medlem

Varför inte aktivera "cool and quite" i bios? Det klockar ner processorn när den inte arbetar hårt.

Min phenom 955 går i 800mhz per kärna samt 0.975 i volt. Sen när det behöver mer kraft ökar den lite osv. Tror den har 3 olika hastigheter den hoppar mellan. 800 vid normalt användande. sen 3.2 vid hård press och ett mellanting för lite normalare högre använding.

Skönt att slippa fläktljud när man inte spelar.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

goggla undervolting phenom 965, så får du fram lite artiklar om hur man kan minska strömförbrukningen och värmeutveckling med 10%+ om man har tur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Varför inte aktivera "cool and quite" i bios? Det klockar ner processorn när den inte arbetar hårt.

Min phenom 955 går i 800mhz per kärna samt 0.975 i volt. Sen när det behöver mer kraft ökar den lite osv. Tror den har 3 olika hastigheter den hoppar mellan. 800 vid normalt användande. sen 3.2 vid hård press och ett mellanting för lite normalare högre använding.

Skönt att slippa fläktljud när man inte spelar.

ok, så då borde 965BE vara också omkring 800mhz/kärna samt 0.975v(totalt?).
är detta moderkortsberoende då hur bra and cool and quite är?

jag har en laptop som jag har programmet speedswitchxp till, det är en C2D som jag brukar ha på 50% alltså 800mhz/kärna och då kan man nästan göra vadsomhelst med den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joioi50
ok, så då borde 965BE vara också omkring 800mhz/kärna samt 0.975v(totalt?).
är detta moderkortsberoende då hur bra and cool and quite är?

jag har en laptop som jag har programmet speedswitchxp till, det är en C2D som jag brukar ha på 50% alltså 800mhz/kärna och då kan man nästan göra vadsomhelst med den.

Tror inte det är någon skillnad på de olika moderkortens cool and quite. Amd som gjort cool and quite.

Klart man kan göra vad som helst med en processor på 800mhz. Inte så ofta man behöver den extra kraften.

Man känner ju inte av när cool and quite är på. De få gångerna kraften från 800mhz inte räcker till så klockas ju de kärnorna som behövs upp direkt utan att det märks.

Jag ligger i princip på 800mhz på vad jag än gör. Enda gången alla kärnorna ligger på 3.2ghz är när jag spelar. Annars så brukar endast en kärna hoppa upp till 2.1ghz medan de andra ligger kvar på 800mhz till exempel när ett program laddas in. Perfekt

Tror min 955 är ganska overkill för mina behov:P Kall är den iaf

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg