Lenovo's service håller knappast måttet!

Permalänk

Lenovo's service håller knappast måttet!

Lenovo, tidigare IBM, har haft bra rykte över att service/garanti-ärenden fungerat ypperligt. På grund av spec. kombinerat med garantirykte köpte jag en Lenovo Thinkpad X200 för knappt 1,5 år sedan (15 000 kr). Nu gick den sönder för ett tag sedan och jag blev tvungen att använda garantin då det var hårdvarufel. Men servicen är knappast vad jag väntat mig; dom fixade inte felet första gången jag skickade in den, det tar lång tid bland annat.

Har någon annan skickat in en Thinkpad och upplevt att servicen är undermålig? Det verkar som att deras service går utför ordentligt.

Fel på datorn då jag skickade in den 16 December:

  • Vid återgång från viloläge fås ballongmeddelande "USB-device not recognized"

  • Inbyggda modemet hittas inte

  • Inbyggda kameran hittas inte

Jag testade så klart att uppdatera drivrutiner samt en fabriksåterställning av operativsystemet men samma fel fortfarande.

Datorn kommer tillbaka 8 Januari (Lite lång tid för service men julledighet etc)

  • Fortfarande fås ballongmeddelande "USB-device not recognized"

  • Inbyggda kameran hittas inte

Dom bytte moderkort på datorn, samma fel fortfarande men nu hittades iaf modemet.

Så jag skickar snällt in min dator igen, 11 Januari, betalar frakt ännu en gång efter att ha frågat om dom inte kan stå för frakten då dom inte reparerade datorn då jag skickade in den första gången, men icke! Datorn har fortfarande inte kommit tillbaka, nu ringer jag nästan varje dag och kollar status, och hela tiden är det samma sak: "Klar om två tre dar". Nu har dom skjutit på det så där i över tre veckor - RIKTIGT USELT!

Dessutom verkar personalen man får prata med variera kraftigt vad gäller kunnande och service-mindness. Vissa säger att dom ringer och kollar med service-centret, vissa säger att dom inte har något nummer till service-centret. En av dom visste inte ens att datorer har interna USB-portar utan trodde att "kameran är bara kopplad direkt till moderkortet".

Jag har iaf börjat lessna helt och vill bara förmedla att Lenovos hantering av garantiärenden verkar vara på väg utför. Den är riktigt dålig. Du får betala frakten själv och det verkar finnas risk att dom inte reparerar din dator första gången du skickar in den. Jag tycker man kan begära mycket mer för en dator i 15000-kronors klassen, nästa gång blir det en Dell eller Hp!

Permalänk
Avstängd

Problemet med USB är en bugg i windows, väldigt litet så det finns inget fix till det.

Det hade jag ett bra tag och blev förbannad på datorn, jag fick rycka ut alla USB enheter och plugga i igen, problemet försvann efter ett par formateringar.

liknande problem med modem/nätverkskort

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Problemet är att det inte är Lenovo/IBM som har hand om service eller reparationer utan vår allas monopolföretag( Anovo) som är vida känt för sina mobiltelefonreparationer( uppdaterad mjukvara, test ok)

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk

Mjo det är väl det. Det var anovo som "lagat" datorn första gången, och det gick ju inte särskilt bra. Men med tanke på hur värdelöst det fungerar med dom man pratar med när man ringer till teknisk support undrar jag nästan om dom inte outsourcat det med...!

Hur som helst verkar Lenovo/IBM's bra service vara som bortblåst.

Permalänk
Inaktiv

Lång tid? 3 veckor är generell tid som är acceptabelt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Lång tid? 3 veckor är generell tid som är acceptabelt.

Ja, lång tid när det tar dubbelt så lång tid som tre veckor. Skickade in den 16:e december. Mer än 1,5 månad för att dom har problem att reparera maskinen. Och jag får betala frakt bägge gångerna! Det kanske hade varit skapligt om det var en Acer för 5 papp men IBM/Lenovo har ett rykte att leva upp till. Just nu är dom lika kassa som alla andra tillverkare vad gäller servicen i mina ögon.