Lenovo's service håller knappast måttet!
Lenovo, tidigare IBM, har haft bra rykte över att service/garanti-ärenden fungerat ypperligt. På grund av spec. kombinerat med garantirykte köpte jag en Lenovo Thinkpad X200 för knappt 1,5 år sedan (15 000 kr). Nu gick den sönder för ett tag sedan och jag blev tvungen att använda garantin då det var hårdvarufel. Men servicen är knappast vad jag väntat mig; dom fixade inte felet första gången jag skickade in den, det tar lång tid bland annat.
Har någon annan skickat in en Thinkpad och upplevt att servicen är undermålig? Det verkar som att deras service går utför ordentligt.
Fel på datorn då jag skickade in den 16 December:
Vid återgång från viloläge fås ballongmeddelande "USB-device not recognized"
Inbyggda modemet hittas inte
Inbyggda kameran hittas inte
Jag testade så klart att uppdatera drivrutiner samt en fabriksåterställning av operativsystemet men samma fel fortfarande.
Datorn kommer tillbaka 8 Januari (Lite lång tid för service men julledighet etc)
Fortfarande fås ballongmeddelande "USB-device not recognized"
Inbyggda kameran hittas inte
Dom bytte moderkort på datorn, samma fel fortfarande men nu hittades iaf modemet.
Så jag skickar snällt in min dator igen, 11 Januari, betalar frakt ännu en gång efter att ha frågat om dom inte kan stå för frakten då dom inte reparerade datorn då jag skickade in den första gången, men icke! Datorn har fortfarande inte kommit tillbaka, nu ringer jag nästan varje dag och kollar status, och hela tiden är det samma sak: "Klar om två tre dar". Nu har dom skjutit på det så där i över tre veckor - RIKTIGT USELT!
Dessutom verkar personalen man får prata med variera kraftigt vad gäller kunnande och service-mindness. Vissa säger att dom ringer och kollar med service-centret, vissa säger att dom inte har något nummer till service-centret. En av dom visste inte ens att datorer har interna USB-portar utan trodde att "kameran är bara kopplad direkt till moderkortet".
Jag har iaf börjat lessna helt och vill bara förmedla att Lenovos hantering av garantiärenden verkar vara på väg utför. Den är riktigt dålig. Du får betala frakten själv och det verkar finnas risk att dom inte reparerar din dator första gången du skickar in den. Jag tycker man kan begära mycket mer för en dator i 15000-kronors klassen, nästa gång blir det en Dell eller Hp!