Permalänk

Cpubyte "problem"

Hej.

Jag har en dator med Amd chipset som heter F690GVM med en sempron 3800+ cpu i, AM2 socket.

Nu har jag köpt mig en ny cpu en AMD Athlon X2 5000+ dual core.

och bytt den. När jag bytt den och sedan kopplar in datorn så händer det inget,

Skärm svart ingen bootning på disk eller nåt.??

Vad jag förstår så är visst cpu en AM2+ socket men det ska enl uppgift inte ha nån större betydelse, bara att man kan vara tvungen att uppgradera bios.. hur gör man det?

Finns det nån vänlig själ som vet vad jag behöver göra.. finns det nåt att göra, eller är det nytt moderkort som gäller.

Väldigt tacksam för snabba svar//H

Permalänk
Avstängd

det är väldigt svårt att veta när du endast nämner chipeet jag måste veta exakt vilket moderkort du har för det kan krävas att ditt moderkort är updaterat med en senare bios. för att det ska funka

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Jag gissar också på att du behöver uppdatera BIOS.

Permalänk

Det låter väl okay,

Men hur gör jag det då? hur uppdateras bios då?? hur bär jag mig åt??

Permalänk
Medlem

Du får ju uppdatera bios innan du stoppar i nya CPU'n.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Ja det kan jag göra men "hur" ska jag göra för att fixa det då?? Hur uppdaterar jag min bios??

Hur gör man??

Permalänk
Medlem

Det står i manualen och på tillverkarens hemsida som vi inte har tillgång till eftersom du inte skrivit vad du har.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Säger datornamnet er nåt..

Acer Aspire M3100

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Nehe typiskt då...

Permalänk
Permalänk
Medlem

SirMacke gav dej ju länkar så du kan flasha din BIOS.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

jaha han lade till några ja.. men hur gör jag med dessa då?? är det bara tanka ner öpnna winrar och köra exe filen och sen är det klart eller??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av håckepåcke
http://prime-downloads.com/search-results.html?query=acer%20f...

Vad tror ni om denna sidan?? skulle det funka??

lol, nej. Det är bara fake där. Oavsett vad du söker på får du en lista med träffar på exakt det du sökte efter.
Se SirMackes post igen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

ja det har jag gjort... men vet inte hur jag ska gå vidare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av håckepåcke
jaha han lade till några ja.. men hur gör jag med dessa då?? är det bara tanka ner öpnna winrar och köra exe filen och sen är det klart eller??

Tanka ner bägge och packa upp dom, kör WinFlach.exe hur du gör sen är nog självförklarande, men antagligen ska du ladda/öppna själva bios filen som finns i R02-B1.zip arkivet, och sen starta uppdateringen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

tanka båda länkarna..
packa upp båda filerna du tankar..
Stäng alla öppna program, rutor m.m du kan tänkas ha öppna..
Öppna Flashprogrammet från första länken,

I det programmet, öppnar du sedan ".bin" filen,
tryck flash.. Vänta tills programmet säger att det är klart,
Starta om.. Klart..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

Ja okay.. bra beskrivning,,, nu kommer nästa problem...

Onboard bios not award bios... kommer upp en ruta när jag ska packa upp flashprogrammet.

Vad är det nu då??

Permalänk

Lyfter denna tråden, har exakt samma dator och ska byta till en athlon 64x2 3600+ behöver jag me uppdatera bios och hur gör jag det?
Kommer w7 att funka sen kan bara köra vista nu av någon lustig anledning?

MVH