Någon ide att modda med grafikkort? 9800 GT

Permalänk

Någon ide att modda med grafikkort? 9800 GT

Jag har en gammal burk som jag vill ska kunna spela ett nyare spel flytande i alla fall lägre settings. Spelet jag främst tänker på är Bloodline Champions.

(Antar att ingen hört om det, mycket värt svenskutvecklat betastadie)

Jag funderar om det finns något hopp i att köpa ett, gärna begagnat, grafikkort eller om allting är för ruttet och bara kommer att agera flaskhals?

Jag hittade en lämplig Geforce 9800 GT för 800 kr som är ett byte mot min 7600 gs.

Kommer skillnaden att bli tillräckligt stor och kommer det att bli väldans mycket flaskhalseffekt med de andra delarna?

Tack!!

Specs:

AMD Athlon 64 3500+
MSI k9N NEO-F, nfForce 550, Socket AM2
Corsair Value S. PC5300 DDR2 512mb x 3st
GeForce 7600GS 512MB DDRII PCI-E
Hiper ATX 480W
OS: XP SP3 86x.

Permalänk
Vila i frid

Byt samtidigt ut processorn mot en 6000+ och din dator håller ett par år till.

Permalänk

Jo jag har tänkt på det, men då går jag över min lilla studentbudget.

Och "behöver" man inte byta ut moderkortet också isf?

Men tack för svar!

Permalänk

Jag testade också att klocka datorn med ntune och sen gpun lite till med powerstrip, och det hjälpte ju marginellt. Men grafikkortet är har ju passiv (tyst) kylning så man kommer inte så långt.

Finns det några tips på vad man göra för att kyla den bättre? Byta mot fläktkylning? (dyrt och jobbigt?)

Permalänk
Medlem

800 kr är för mycket för ett begagnat 9800GT.

Permalänk
Medlem

för 800kr hade jag letat efter typ begagnat 4870. man kan ha tur

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk

Nu blir det nog bara en begagnad X1950 XT för 300kr ändå. Jag är snål. Vet inte om min PSU och allt annat pallar med något mer ändå

Permalänk
Medlem

Du har annat att oroa dig för.

Hiper nätagg är berömd för att förstöra flera andra delar när de håller på att gå sönder eller dör. Många trodde felet var något annat och förstörde även sin nya dator efter 1-2 veckor innan nätagget dog helt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Du har annat att oroa dig för.

Hiper nätagg är berömd för att förstöra flera andra delar när de håller på att gå sönder eller dör. Många trodde felet var något annat och förstörde även sin nya dator efter 1-2 veckor innan nätagget dog helt.

Skönt, när grabben precis hade fått lite hopp.... förlåt jag skrattade lite inombords men det är väl för att det fortfarande är tidigt och snökaos i tågtrafiken...

Permalänk

Det står att du har 3 st 512 mb ram minnen? alltså 1536 mb/1,5 gb ram? Det är alldeles för lite för att ha igång windows xp och köra spel samtidigt. sätt i minst 1 gb ram minne till och ska du lägga 800 kr så spara hellre i en månad till och köp ett helt nytt 5770 grafik kort för 1400 kr.

Visa signatur

Fractal design Define R3, CPU AMD Phenom 4x II 965 3.4 GHz, GPU XFX Radeon hd 6950 2 GB, Mobo GA-7490XTA-UD4. RAM 4 GB DDR 3. OS win 7 Professional 64 bit. PSU OZR modxstream-pro 700 W.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kompasen112
Det står att du har 3 st 512 mb ram minnen? alltså 1536 mb/1,5 gb ram? Det är alldeles för lite för att ha igång windows xp och köra spel samtidigt. sätt i minst 1 gb ram minne till och ska du lägga 800 kr så spara hellre i en månad till och köp ett helt nytt 5770 grafik kort för 1400 kr.

Hehe, det blir ingen månad till. Jag har 72k spenderbara pengar, att jag inte bränner de på datorn är bara en principsak. Och varför nytt grafikkort när detta för x1950xt nu flyter precis så som önskat?

Och mer minne? Enligt aktivitetshanteraren går jag knappt över 1000 ens när jag gamear. Mycket minne är för folk med många-program-samtidigt-mani och vista (eller windows 7) =/ .

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Du har annat att oroa dig för.

Hiper nätagg är berömd för att förstöra flera andra delar när de håller på att gå sönder eller dör. Många trodde felet var något annat och förstörde även sin nya dator efter 1-2 veckor innan nätagget dog helt.

Bra att veta att det är det som är felet när saker börjar dö! Men oroar mig gör jag inte. Om det skulle inträffa är det bara en underbar anledning att få köpa en ny dator utan att behöva gå mot mina snålhetsprinciper!