Bank drar pengar, utan att fråga kund

Permalänk
Medlem

Bank drar pengar, utan att fråga kund

Hej,
Har precis upptäckt att min bank börjat dra en månadsavgift för ett kunderbjudande som vi kan kalla "X". Första transaktionen ägde rum i slutet av januari.
Går jag in på bankens hemsida och tittar så står det mycket riktigt att erbjudande X skall kosta en viss summa i månaden, från och med januari 2010.

Frågan är om banken har rätt att börja ta betalt för X genom att dra pengar från mitt konto, utan att på något sätt meddela mig om detta?
Är det ens lagligt att göra så?

/Buffer

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Har man inte meddelat att man ska börja ta betalt för en viss tjänst med chans att tacka ja eller nej så är det olagligt att dra pengar.
Men i detta fallet så antar jag att banken anser att de meddelat dig genom just informationen på deras hemsida. Kolla ditt avtal med banken, där brukar stå vad som gäller om tilläggstjänster.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Exakt vad för tjänst är det dom tar betalt för och vilken bank är det ? Ganska svårt att svara då olika banker erbjuder olika tjänster både konstnadsfritt/månads kostnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Har man inte meddelat att man ska börja ta betalt för en viss tjänst med chans att tacka ja eller nej så är det olagligt att dra pengar.
Men i detta fallet så antar jag att banken anser att de meddelat dig genom just informationen på deras hemsida. Kolla ditt avtal med banken, där brukar stå vad som gäller om tilläggstjänster.

Jag tror inte det räcker med att bara lägga upp det på deras hemsida. Någonting måste gå ut till kunden också, även om det bara är "läs mer på vår hemsida". Jag är rätt säker på att man inte får anta att kunder aktivt letar uppdaterad information utan att de fått reda på att någonting är uppdaterat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tyvärr, så tror jag att banken har rätt att göra så..

Banker verkar aldrig kunna göra fel.

Idag kom jag på att jag har betalat 269:-/år i 11 år utan att använda en banktjänst. Det var lätt att ringa banken och säga att jag vill INTE ha denna tjänst, eftersom jag inte använder den.

Jag hade ju kunnat betala tills jag dör utan att ens använda tjänsten någongång.

Visa signatur

2500K | Asrock extreme 4 gen 3 | OCZ 1000W gold | 16Gb ram | EVGA GTX780 SC ACX | fractal design ARC | Intel 320 120gb | A-data 510 120gb | TrackIR | Saitek X65 HOTAS |

Flest saker när man dör vinner !!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag tror inte det räcker med att bara lägga upp det på deras hemsida. Någonting måste gå ut till kunden också, även om det bara är "läs mer på vår hemsida". Jag är rätt säker på att man inte får anta att kunder aktivt letar uppdaterad information utan att de fått reda på att någonting är uppdaterat.

Banker är svin.:P Punkt! ! !

1) Ett par hade en försäkring för ett lån = om ena parten dör avskrivs"/efterskänks lånet som den bortgångna hade. Stina och Pelle flyttade in i en villa med ett lån på och då händer det som inte får hända: Pelle dör. Banken hävdar att Stina ska fortsätta och betala på lånet och kommer på någon detalj i avtalet. När KO-programmet PLUS tar upp fallet drar banken tillbaka sitt krav att Stina ska bet. sin sambos lånedel med motiveringen att Stina "Egentligen" skulle betala men att denna detalj gjorde att hon slapp då man inte varit tydliga i avtalet avseende detaljen.

2) PLUS skrev att KO hade uttalat sig och menat att ett avtal anses inte ingånget bara för att man skickat information i kombination med att kunden aktivt måste säga upp avtalet (läs: tacka nej) för att det inte ska gälla.

Jag ringde telefonbanken och fixade X ärende varpå damen frågar "kan jag hjälpa till med något annat" och eftersom jag visste att hon skulle börja babbla om fonder etc. (hade gått i den fällan tidigare:P) sa jag snabbt "Nepphejdå:P" *klick*;)

Rent allmänt förstår jag inte hur samhället kan ha blivit så vridet att jag AKTIVT måste tacka nej till något "jag inte visste fanns" (visst skickar de någon generell liten lapp om info stort som ett frimärke men dom vet att man missar och läsa villkoren så...:P) jag menar jag kommer ihåg när man var liten och farmor kolla igenom olika erbjudanden i Allers och dylika tidningar, det var alltid stooooora vita talonger där man skulle skriva under liksom.

Jag har skrivit i andra trådar om vad man bör tänka på om tex. teleförsäljare ringer: svara inte "mm" "ok" hmmh" "låter bra" (om de frågar är det ett bra erbjudande så säg?), ja, kanske etc. just för att de kan spela in dina "indirekta ja-mumlande" och få det till ett "tyst medgivande". Jag brukar bara svara "Jag lyssnar" om teleförsäljare ringer, och de blir stela, irriterande och sura, men när säljaren säger "hej då"/"Tack för samtalet" DÅ :D;) svarar jag "Hej då:D" just för OM de spelar in så hörs det bara "jag lyssnar" och "Hej då".:P Så det kan dom ju försöka få till som ett avtal de jävlarna.:D;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Banker är svin.:P Punkt! ! !

1) Ett par hade en försäkring för ett lån = om ena parten dör avskrivs"/efterskänks lånet som den bortgångna hade. Stina och Pelle flyttade in i en villa med ett lån på och då händer det som inte får hända: Pelle dör. Banken hävdar att Stina ska fortsätta och betala på lånet och kommer på någon detalj i avtalet. När KO-programmet PLUS tar upp fallet drar banken tillbaka sitt krav att Stina ska bet. sin sambos lånedel med motiveringen att Stina "Egentligen" skulle betala men att denna detalj gjorde att hon slapp då man inte varit tydliga i avtalet avseende detaljen.

2) PLUS skrev att KO hade uttalat sig och menat att ett avtal anses inte ingånget bara för att man skickat information i kombination med att kunden aktivt måste säga upp avtalet (läs: tacka nej) för att det inte ska gälla.

Jag ringde telefonbanken och fixade X ärende varpå damen frågar "kan jag hjälpa till med något annat" och eftersom jag visste att hon skulle börja babbla om fonder etc. (hade gått i den fällan tidigare:P) sa jag snabbt "Nepphejdå:P" *klick*;)

Rent allmänt förstår jag inte hur samhället kan ha blivit så vridet att jag AKTIVT måste tacka nej till något "jag inte visste fanns" (visst skickar de någon generell liten lapp om info stort som ett frimärke men dom vet att man missar och läsa villkoren så...:P) jag menar jag kommer ihåg när man var liten och farmor kolla igenom olika erbjudanden i Allers och dylika tidningar, det var alltid stooooora vita talonger där man skulle skriva under liksom.

Jag har skrivit i andra trådar om vad man bör tänka på om tex. teleförsäljare ringer: svara inte "mm" "ok" hmmh" "låter bra" (om de frågar är det ett bra erbjudande så säg?), ja, kanske etc. just för att de kan spela in dina "indirekta ja-mumlande" och få det till ett "tyst medgivande". Jag brukar bara svara "Jag lyssnar" om teleförsäljare ringer, och de blir stela, irriterande och sura, men när säljaren säger "hej då"/"Tack för samtalet" DÅ :D;) svarar jag "Hej då:D" just för OM de spelar in så hörs det bara "jag lyssnar" och "Hej då".:P Så det kan dom ju försöka få till som ett avtal de jävlarna.:D;)

Det du talar om i punkt 2 är negativ avtalsbildning och är generellt sett någonting som inte är omtyckt av många. Det är i de flesta fall inte ett giltigt sett att bilda ett avtal. Undantaget är förlängningar av saker så som prenumerationer och försäkringar. Men då krävs det att du aktivt tackat ja från första början, man ska inte kunna bli fast i ett helt nytt avtal på detta sätt.

I punkt 1 så är det inte så mycket att säga. Tyvärr är det väldigt få som läser alla detaljer i avtal, så vem som har rätt/fel i det fallet kan man ju bara spekulera i.

Det du säger om säljare är dock sant. Är det någonting jag är intresserad av så brukar jag be personen ringa upp om en timme och under tiden kolla upp erbjudandet och alternativ själv. Om säljaren har vart ärlig och schysst och ringer upp så får han provisionen på det. Det var så jag blev kund hos 3. Killen ringde, var ärlig och trevlig och ringde upp när jag hunnit kolla upp saker och han fick sin provision för det. Men är det inget jag vill ha eller någon oengagerad nisse så är det - Nej, hej då! som gäller.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kan banken vara SEB och erbjudandet vara "Enkla vardagen" månne... reagerande likadant.

Permalänk
Medlem

Har inte stått något i det avtal du ingick med banken om framtida avgifter för tjänsten eller liknande. För mig det stod något sådant när jag startade en tjänst på internetbanken.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Buffer_Overrun: Vad har du betalt för tjänsterna tidigare? Vad betalar du nu per månad?

Permalänk
Medlem

Samma sak som i 'Liftarens Guide till Galaxen', "det har funnits i arkivet hela tiden i 5 år".

Ganska dålig stil av banken.. =/

Permalänk
Medlem

Aesir
Nej, det är inte SEB och jag tänker inte avslöja vilken bank det gäller.

iuno
förut har jag betalat 0kr/månad

Har gjort lite efterforskningar och jag ska inte ens ingå i erbjudande X. Är student och ska betala 0kr/år för samtliga tjänster jag nyttjar. Erbjudande X är ett erbjudande för en samling tjänster tex. VISA, internetbank, telefonbank m.m.

Har precis skickat ett mejl till banken, ska bli intressant att se vad de svarar.

Men åter till topic;
Är det lagligt för en bank att dra pengar från ditt konto, för att de börjat ta betalt för en tjänst som tidigare var gratis. Enda annonseringen om att tjänsten skall kosta pengar har gjorts på hemsidan.

Hur gjorde man förr? Satte upp en liten lapp på anslagstavlan inne på banken och räknade med att kunderna kollade anslagstavlan regelbundet (är ungefär samma tänk) för att sedan börja ta betalt?

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Åkej, men då låter det väl mer som det har blivit fel bara?

Det beror väl på, som många säger, vad som står i villkoren.

Permalänk
Medlem

Eftersom du är student är detta säkerligen en tjänst som ligger inbakad i ditt studenterbjudande normalt sett trots de uppgifter du fått. Antingen har banken inte fått besked från CSN att du har studiemedel och således berättigad till deras studenterbjudande, alternativt har något misstag skett hos banken.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Det kanske är en porrtjänst som han inte vill avslöja? Kom igen alla har sina brister, om du klickat på "registrera dig för porr, endas 269:- månad" och sedan knappat in dina banknummer osv så....a vad ska man säga?

Permalänk
Medlem

Om det är en avgift för visakort så är det avgifts fram till att du är 18 samt +1 år om du fortsätter studera, efter det så återgår en kostnad på ca 18kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffer_Overrun

Men åter till topic;
Är det lagligt för en bank att dra pengar från ditt konto, för att de börjat ta betalt för en tjänst som tidigare var gratis. Enda annonseringen om att tjänsten skall kosta pengar har gjorts på hemsidan.

Hur gjorde man förr? Satte upp en liten lapp på anslagstavlan inne på banken och räknade med att kunderna kollade anslagstavlan regelbundet (är ungefär samma tänk) för att sedan börja ta betalt?

Ja, de behöver inte meddela dig om att de kommer börja dra pengar, ingått avtal gäller (givet att du fått informationen om att de kommer börja ta betalt i avtalet).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tehlamah
Om det är en avgift för visakort så är det avgifts fram till att du är 18 samt +1 år om du fortsätter studera, efter det så återgår en kostnad på ca 18kr i månaden.

Kanske hos din bank, men inte hos min

Fick svar på mejlet idag, det hade blivit något fel. Blir intressant och se om samma fel repeterar sig i slutet av denna månaden

Men jag har fortfarande inte fått klarhet i om de bara kan dra pengar sådär. Tycker att de borde meddela kund innan och då menar jag med ett brev eller meddelande via internetbanken. Inte bara i ett avtal som man läste när man skaffade kortet (för snart ett årtionde sen)...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |