Fyra miljoner tabletdatorer säljs 2010

Permalänk
Melding Plague

Fyra miljoner tabletdatorer säljs 2010

Enligt analysfirman ABI Research väntas surfplattor likt Apples Ipad sälja i fyra miljoner exemplar 2010 och mångdubbelt fler åren därpå.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4 miljoner känns rätt lite, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Varav minst 3966000 kommer vara Apple Ipad's köpta mest för att det sitter ett äpple på dem, inte för att det egentligen finns ett behov.

Jag älskar tanken men ställer mig frågande till hypen, det är knappast som att tablets är någonting nytt, även om de idag är betydligt snyggare än tidigare. Det känns verkligen som att de som faktiskt skulle ha nytta för en redan har en, och de flesta som nu köper en kommer göra det mest för att det är "the next big thing". Jag menar enda anledningen jag verkligen hittat i mig själv när jag skjutit hål på förklaringar så som att det vore smidigt, nyttigt m.m. att ha en är att jag är slö... och jag tror det stämmer för de flesta.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
4 miljoner känns rätt lite, eller har jag fel?

Jo, jag tyckte också det, inte alls jättemycket.
Dålig marknadsföring? Tror inte företagen på idén? =O

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

iPaden kommer ju hela segmentet dåligt rykte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Jo, jag tyckte också det, inte alls jättemycket.
Dålig marknadsföring? Tror inte företagen på idén? =O

Är ju bara kolla hur mkt pengar dom får av 4 miljoner. ;P

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Jo, jag tyckte också det, inte alls jättemycket.
Dålig marknadsföring? Tror inte företagen på idén? =O

Allt tar tid att få ut. Samtidigt som de säger att de tror att det ska ut 4 miljoner i år så säger dom ju även att de tror att föräljningen blir mångdubbelt framöver så det handlar ju bara om att få ut behovet först.

Tror det är många svenssons mm som inte ens sett Tablets än.

Personligen skulle jag gärna ha en faktiskt. Gött att sitta med en sån på tågen osv istället för en laptop

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det låter mycket, jag...

Permalänk

undrar om man kommer kunna installera windows på den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Kommer inte köpa en tablet fören man kan installera lättare program på den som tex Army Builder

Permalänk
Medlem

Gästen: " -Ursäkta! Jag har en iPad i min soppa"
Hovmästarn "-Ja det är den nya flugan"

OnT:
Jag kommer ihåg för 6 år sedan när jag testade en tablet PC, den stora fördelen som jag kände med den pc:n var att det var pennan som kändes av när man använde den i tex. ritprogram. Dvs. skärmen reagerade inte på om man la handen på skärmen utan enbart var stiftet på pennan var vilket var underbart när man satt och skrev och skissade. Även tryckkänslighet etc. detekterades, samt att man bara behövde vända på pennan för att sudda i programmet. Hur är dessa nya tablets? är dom som iPhone dvs. helt värdelösa i rita/skriva syfte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Gästen: " -Ursäkta! Jag har en iPad i min soppa"
Hovmästarn "-Ja det är den nya flugan"

OnT:
Jag kommer ihåg för 6 år sedan när jag testade en tablet PC, den stora fördelen som jag kände med den pc:n var att det var pennan som kändes av när man använde den i tex. ritprogram. Dvs. skärmen reagerade inte på om man la handen på skärmen utan enbart var stiftet på pennan var vilket var underbart när man satt och skrev och skissade. Även tryckkänslighet etc. detekterades, samt att man bara behövde vända på pennan för att sudda i programmet. Hur är dessa nya tablets? är dom som iPhone dvs. helt värdelösa i rita/skriva syfte?

Ta en titt på presentationen vet ja... http://events.apple.com.edgesuite.net/1001q3f8hhr/event/index... Tror det är de sista 20 min där de bland annat visar iWork och ett ritprogram.

Permalänk

5 miljoner första året. 10 nästa sedan 30. Mark my words! hehe.

edit: glömde tydligen skriva att jag menar sålda ipads inte tablets i helhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Är ju bara kolla hur mkt pengar dom får av 4 miljoner. ;P

Om en tablet kostar 4000 kronor hos återförsäljare exkl. moms, så kanske den kostar... säg 3500 kronor för dem att ta in, inkl. frakt.

3500 kronor - utvecklingskostnader hårdvara(säg 5%),
3325 kronor - utvecklingskostnader mjukvara/koncept(säg 10%),
2975 kronor - marknadsföringskostnader(säg 20%),
2775 kronor - avtal, etc.(säg 20%),
2075 kronor - produktionskostnader (säg 30%),
1025 kronor - Garanti/reklamations-ärenden och goodwill (säg 5%),
850 kronor - frakten (säg 2%),
780 kronor - övriga kostnader och utgifter (säg 3%),
675 kronor.

2,7 miljarder, delat på Alla företag som tillverkar tablet-pcs. Säg att det största företaget tar hem 30% av vinsten innebär 0,81 miljarder. Säg att det är apple.

Från deras information om Q4, 2009 kan man läsa:

Citat:

CUPERTINO, California—October 19, 2009—Apple® today announced financial results for its fiscal 2009 fourth quarter ended September 26, 2009. The Company posted revenue of $9.87 billion and a net quarterly profit of $1.67 billion, or $1.82 per diluted share.

9,87 miljarder dollar = 71 miljarder SEK.
0,81 av 71 är ca 1,15% av vinsten.
Företagsmässigt så ska ca. 50% av vinsten ut till ägarna (alltså aktieutdelning), sedan vill chefer och liknande ha sin del av kakan.

Summa sumarum, så jätteenormt mycket pengar är det inte för ett företag, som det hade varit för en privatperson. Detta bygger på att apple också lyckas plocka 30% av marknaden, vilket jag inte vet om det är så troligt, alla andra företag vill väl också med. Innan dess så ska väl skatten på också, vilket iofs inte borde ändra andelen av vinsten.

För en ny produkt som ska öka enormt i försäljningssiffror skulle jag säga att marknadsföringen och mjukvaruutveckling/koncept borde vara ännu högre än vad jag skrivit, man kanske vill plocka andelar. Kanske till och med så att det innebär förlust första året?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgart
Tror det är många svenssons mm som inte ens sett Tablets än.

Det låter som en mer logisk förklaring!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Ta en titt på presentationen vet ja... http://events.apple.com.edgesuite.net/1001q3f8hhr/event/index... Tror det är de sista 20 min där de bland annat visar iWork och ett ritprogram.

Haha, vilket skämt iPad är som verktyg... Det är ju verkligen bara en leksak som troligtvis folk kommer tröttna på efter att ha lekt klart med den efter nån vecka...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
4 miljoner känns rätt lite, eller har jag fel?

Kanske det är lite men om man tänker efter så kanske det är rätt mycket ändå ?

Vad jag menar är att om folk tänker efter före sitt köp av Ipad

så kanske dom kommer fram till tex

1.Ganska onödig , visst kul att ha men tror den blir liggandes ganska mycket
2.För 5-6k så får du ju en bärbar dator som kommer användas bra mycket
3.Du måste ha en väska för att ta med Ipaden , då kan man lika bra ta en bärbar

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Musikälskare

Lär vänta nån år och låta andra gå på nitar tills tablets har blivit mer utvecklade

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Blir lätt en tablet i sommar om de kommer ut nån med W7 eller OSX, då jag inte vill ha en klumpig Ipod touch (Ipad)

HP Slate verkar lovande, dock finns de inga specs ute än :(*

har haft en Lenovo tablet laptop tidigare som endast funkade med penna, funkade bra redan då dock

Permalänk
Medlem

om wacom står bakom pennteknologin och det är linux på den så varför inte. då skulle den åtminstone funka som ett ritblock eller en surfdator.. ipad däremot är ju rena skämtet. hoppas att den inte dödar marknaden när folk märker hur begränsad den är. den är ju enbart framtagen för att apple ska kunna sälja e-böcker och flashspel.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
om wacom står bakom pennteknologin och det är linux på den så varför inte. då skulle den åtminstone funka som ett ritblock eller en surfdator.. ipad däremot är ju rena skämtet. hoppas att den inte dödar marknaden när folk märker hur begränsad den är. den är ju enbart framtagen för att apple ska kunna sälja e-böcker och flashspel.

Inte flash, för de har den inte HAHAHA

Permalänk
Medlem

Tror att det är Spock på bilden varenda gång jag ser den. Börjar bli irriterande. Förbannade fusk.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Tror att det är Spock på bilden varenda gång jag ser den. Börjar bli irriterande. Förbannade fusk.

Det är väll spock från den nya filmen, ser iaf ut om det och på ipaden jämte så står det startrek. Eller vill du har orginal skådespelaren för att kalla det spock?

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Inaktiv

Jag har en tablett från dell (xt2 om ngn undrar) som kör win7. Ärligt talat är det i princip värdelöst utom för att hålla lektioner för studenter (skönare att skriva på den än på tavlan, plus att man kan skriva ut det och ge till studenter efter övningen).

För i princip allt annat (utom tomt surfande som inte innehåller ngt skrivande) är vanlig konfiguration oändligt bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Tror att det är Spock på bilden varenda gång jag ser den. Börjar bli irriterande. Förbannade fusk.

Det ÄR ju spock när han är ung. Se den nya filmen, kan rekomendera den varmt!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Varav minst 3966000 kommer vara Apple Ipad's köpta mest för att det sitter ett äpple på dem, inte för att det egentligen finns ett behov.

Jag älskar tanken men ställer mig frågande till hypen, det är knappast som att tablets är någonting nytt, även om de idag är betydligt snyggare än tidigare. Det känns verkligen som att de som faktiskt skulle ha nytta för en redan har en, och de flesta som nu köper en kommer göra det mest för att det är "the next big thing". Jag menar enda anledningen jag verkligen hittat i mig själv när jag skjutit hål på förklaringar så som att det vore smidigt, nyttigt m.m. att ha en är att jag är slö... och jag tror det stämmer för de flesta.

Så sant som det är sagt!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Opraktiskt, dyrt, måste ha begär = Apple.

Om jag skiter på en ipad, kan den då säga mig hur varmt mitt bajs är och vad jag åt dagen före? Jag menar förhelvetet läs en bok förhand istället absolut inte värt att läsa böcker bara för den där skiten. Vill man ha något att resa med eller bara göra alldagliga saker köp en netbook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Opraktiskt, dyrt, måste ha begär = Apple.

fick samma känsla när jag fick se en Iphone första gången...

tänkte att den är väll typ som en vanlg telefon 70x50x10mm i storlek eller nått men nej den var ju fan enorm.

nästan dubbelt så lång WTF.. 11cm lång. fick fan knappt ner fanskapet i fickan ska man behöva gå å skaffa sig en handväska nu me bara för att kunna ha med sig telefonen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Dessa pads måste göra lite mer än vad iPad gör för att bli mer intressanta och kan ju då givetvis inte försöka konkurrera med bärbara datorer. Annars blir de givetvis Endast en onödig lyxgadget till för att mäta "E-penisar" vilket kanske inte är det mest attraktiva för alla som inte stoppat sin hjärtarm i en mixer.

Till att börja med bör man ju kunna koppla in via hdmi, använda usb, spela upp HD-material mm. Spel som en del pratat om känns inte relevant om man inte då talar om enklare flashspel typ tjejfavoriter typ Farmville. Annars får man ju se sig om efter 2020-talet.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluxor
Det är väll spock från den nya filmen, ser iaf ut om det och på ipaden jämte så står det startrek. Eller vill du har orginal skådespelaren för att kalla det spock?

Ok då; jag tror att det är Nimoy.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}