Permalänk
Medlem

VSync i spel..

Jag vet att det här är ett rätt utdrage topics men jag verkar inte fått det löst. Som alla vet så lockar VSync FPS:en till en hertz vilket är väldigt skönt för att slippa frame skipping (t.ex 80FPS lir på 60Hertz skärm inställning). Den tar också bort tearing som nu kan vara mer eller mindre jobbigt beroende på om man nu störs sig på det.

Mitt problem är att jag allt för sällan hittar spel som kan cappa FPSen till 60 utan att använda VSync och med VSync får jag alltid det där dumma muslagget eller input lag.

Finns det något sätt alls att ta bort det? Triple buffering verkar ju öka prestandan men samtidigt lagget och är ju inget vidare. Jag har prövat FPS limiter (2-3 olika program) men de funkar inte alltid för antingen startar inte spelet eller så lockar den inte FPS:en.

Permalänk
Medlem

Riktiga spel gjorda till pc har inte frame cap (kanske några få spel, dåligt dock), så är det, kanske någon portning eller liknande. Sedan med muslaggen, har du stängt av musacceleration? vad har du för hz & dpi på din mus?

Lite släp blir det ju alltid med vsync, dock blir det det utan vsync också, förutom att man kan se en halv frame av ena bilden & en halv av andra, fortfarande uppdateras skärmen 60 gånger / sekund. Trippelbuffer tycker jag inte är någon bra ide i något fall tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Riktiga spel gjorda till pc har inte frame cap (kanske några få spel, dåligt dock), så är det, kanske någon portning eller liknande. Sedan med muslaggen, har du stängt av musacceleration? vad har du för hz & dpi på din mus?

Lite släp blir det ju alltid med vsync, dock blir det det utan vsync också, förutom att man kan se en halv frame av ena bilden & en halv av andra, fortfarande uppdateras skärmen 60 gånger / sekund. Trippelbuffer tycker jag inte är någon bra ide i något fall tyvärr.

Ja men det är ju 30FPS cap, det suger totalt. Då är det ju 2x frameskip om jag kör 60Hertz på skärmen. 60FPS cap är perfekt för då slipper jag VSyncs input lag (16ms på 60Hertz har jag läst) och frame skipping. Tearing stör mig inte så jag bryr mig inte om det, är endast bonus om jag fick VSync att fungera.

Hur menar du lite släp utan vsync?

Jag kör Razer Lachesis med 1000DPI och den har en uppdateringsfrekvens på 1ms som de flesta spelmöss men jag tror knappast det gör skillnad. Det är har med VSyncs funktion som gör det och jag har läst i vissa spel som Dead Space kunde man aktivera VSync utan muslagget med något trick men men, verkar vara få spel som stödjer sånt.

Permalänk
Sötast

Det finns stort behov av att kunna låsa sin FPS, speciellt för oss med SLi/CF.

Finns ett fåtal spel där man kan cappa fps och det är underbart.

Istället för att springa runt med 200+FPS på en SLi/CF setup som pumpar något så in i helv***'s mycket värme, så cappar man på 60/80/100 och sedan spelar utan minsta drop, alltid toppad fps och med tyst och sval kylning.

(lite sidenote kanske? )

Permalänk
Medlem

Nu orkar jag inte leta efter en review.. Men det kan ju vara så att din skärm lider av input lag..?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liemann
Nu orkar jag inte leta efter en review.. Men det kan ju vara så att din skärm lider av input lag..?

Nej nej..jag har prövat på andra skärmar och andra datorer. När man kör VSync skapas det en input lag mellan framesen för musen på 16.67ms på 60Hertz. Väldigt låg men jag känner av den iaf. Det är som att spelet flyter men musen laggar..

Och ja, det är fördel också att man undviker grafikortet att använda onödigt mycket kraft eftersom det krävs mer av det ju fler frames som visas på skärmen.

Permalänk

du får väl köpa dig en 120hz skärm eller något isåfall. det är väl det enda sättet att slippa dom 16.7ms inputlaggen, för även om du kör 200fps så kommer skärmen fortfarande bara mata ut 60 bilder i sekunden vilket leder till att du fortfarande har inputlag på 16.7ms. Tror det är du som testat på väldigt sega skärmar som kan fördröja inputlaggen ytterligare eller så har du extremt snabb hjärna eller något som känner skillnaden, eller så inbillar du dig att du känner skillnaden eftersom du vet att den finns där. eller så flaskar processorn, eller så är spelet väldigt dåligt programmerat där man inte prioriterar inputs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basic_Stamp
du får väl köpa dig en 120hz skärm eller något isåfall. det är väl det enda sättet att slippa dom 16.7ms inputlaggen, för även om du kör 200fps så kommer skärmen fortfarande bara mata ut 60 bilder i sekunden vilket leder till att du fortfarande har inputlag på 16.7ms. Tror det är du som testat på väldigt sega skärmar som kan fördröja inputlaggen ytterligare eller så har du extremt snabb hjärna eller något som känner skillnaden, eller så inbillar du dig att du känner skillnaden eftersom du vet att den finns där. eller så flaskar processorn, eller så är spelet väldigt dåligt programmerat där man inte prioriterar inputs.

Hehe det var många eller

Iaf på 120Hz skärm skulle jag vilja ha 120FPS cap vilket skulle göra spel dubbelt så krävande och jag har bara en gammal 8800GT och E8400 att spela med, klarar knappt 60FPS cap även om jag sänker eye candy.

Och nej, det är fortfarande ett faktum och inget jag inbillar mig bara det att jag antar det är väldigt få som märker.

Får nog ta och hålla mig dig om att det har med dålig programmering eftersom jag är i en minoritet som märker av det..bah

EDIT: Ska leka lite med pre-rendered frames, kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

Testa Re-Force, lås Hz på en viss upplösning panga igång V-sync.

Kanske är värt ett försök då det tar 1min bara.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Sötast

Annars så får du väl helt enkelt köra utan Vsync, jag är precis likadan som dig.

Musen tappar all precision med Vsync och man hamnar helt fel på det.

Men du förlorar inga frames på att ha fler fps än vad skärmen visar. Det blir ju *rätt* även med hög fps. t.ex 200 fps på en 60hz skärm är inga problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Men du förlorar inga frames på att ha fler fps än vad skärmen visar. Det blir ju *rätt* även med hög fps. t.ex 200 fps på en 60hz skärm är inga problem.

jo skärmen visar fortfarande bara 60 bilder i sekunden dvs du har fortfarande 16.7ms inputlag. men om det löser sig med 200fps så måste det vara programmerarna som gjort fel. Jag har iof inte lyckats programmera något där man låser fps till VSync men det måste ju gå att göra samtidigt som man prioriterar inputs, speciellt nu när flera kärnor är standard.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basic_Stamp
jo skärmen visar fortfarande bara 60 bilder i sekunden dvs du har fortfarande 16.7ms inputlag. men om det löser sig med 200fps så måste det vara programmerarna som gjort fel. Jag har iof inte lyckats programmera något där man låser fps till VSync men det måste ju gå att göra samtidigt som man prioriterar inputs, speciellt nu när flera kärnor är standard.

Tror du missuppfattade mig.

Jag menade helt enkelt att hellre spela med hög fps än med Vsync, då vsyncen ger dig muslagg, medans hög fps inte ger dig muslagg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basic_Stamp
jo skärmen visar fortfarande bara 60 bilder i sekunden dvs du har fortfarande 16.7ms inputlag. men om det löser sig med 200fps så måste det vara programmerarna som gjort fel. Jag har iof inte lyckats programmera något där man låser fps till VSync men det måste ju gå att göra samtidigt som man prioriterar inputs, speciellt nu när flera kärnor är standard.

Ditt input lagg vid n frames, där n ≥ uppdateringsfrekvensen, bestäms väl ändå av skärmen?
I teorin skickas en bild från datorn till skärmen som ska visa den - försumbar fördröjning. Men när din skärm tar emot bilden - i praktiken - så ska den applicera alla diverse "förbättringar" eller helt enkelt bara visa den. Det tar tid. Du har dels skärmens interna hårdvara som är långsam, och du har responstiden i panelen.

Jag skulle köra fullt ös med frames och istället leva med lite tearing. Vill du ha så lite fördröjning som möjligt är det en katodkanon som gäller, alltså en CRT. Då får du troligtvis leva analogt, men det är sådana vi är skapade!

Jag vet inte om jag har rätt. Men jag förstår inte vart ditt input lag skulle komma ifrån annars?
HL-motorn fungerar dåligt med vsync. Det är erkänt och vem som märker av det.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

precis, men egentligen borde inte VSync ge dig någon mer muslagg än om du har extremt hög fps, det jag menar att programmerarna måste ha failat.

[EDIT]:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Ditt input lagg vid n frames, där n ≥ uppdateringsfrekvensen, bestäms väl ändå av skärmen?
I teorin skickas en bild från datorn till skärmen som ska visa den - försumbar fördröjning. Men när din skärm tar emot bilden - i praktiken - så ska den applicera alla diverse "förbättringar" eller helt enkelt bara visa den. Det tar tid. Du har dels skärmens interna hårdvara som är långsam, och du har responstiden i panelen.

Jag skulle köra fullt ös med frames och istället leva med lite tearing. Vill du ha så lite fördröjning som möjligt är det en katodkanon som gäller, alltså en CRT. Då får du troligtvis leva analogt, men det är sådana vi är skapade!

Jag vet inte om jag har rätt. Men jag förstår inte vart ditt input lag skulle komma ifrån annars?
HL-motorn fungerar dåligt med vsync. Det är erkänt och vem som märker av det.

Jag vet det tillkommer massa mer input lagg via skärmen, men den inputlaggen vi snackar om nu är den tiden det tar dig att röra musen innan själva programmet ens använder sig av dina rörelser för att rita nästa frame.

Permalänk
Medlem

Jag skulle då inte köra med en frame capper, igentligen finns det chans att du manipulerar spelet och att det inte kommer att bete sig som vanligt... vem vet hur programmerarna har byggt det. Sen beror det på om det bara är fpsen som påverkas eller om det då blir hela spelloopen och därav musen, tangenter samt fysik...

spelen du talar om kanske har mouse smoothing och sedan ser vsync till att spelloopen går saktare, vilket ger en något tokig interpolering?
Du hade avaktiverat musacceleration i windows också?

Visst kan du pula lite med pre-rendered frames om du vill, så länge du inte kör sli/crossfire.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Visst kan du pula lite med pre-rendered frames om du vill, så länge du inte kör sli/crossfire.

Precis vad jag tänkte och det hjälpte i Torchlight. Jag kan lira med vsync och har 60FPS hela tiden med 1-2 pre-rendered frames istället för default 3, funkade riktigt bra plus inge tearing men det bryr jag mig inte så mycket om.

Problemet är dock att jag har alldeles för åldrig dator att klara av 60FPS minimum med VSync eftersom dippar den ner så börjar den locka på 30FPS, sen 15FPS sen 12FPS enligt tester/information..

Får köra med hög FPS helt enkelt och pröva med pre-rendered när det väl fungerar, är ju alltid värt att testa!

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag pulade med den för flera år sedan på mitt 8800 Ultra, dock läste jag om man hade den på 0 så fungerade inte dual core optimeringar. Vet ej hur det är med quad om det skulle behövas ännu fler för full effekt. Så om du sätter värdet väldigt lågt kan du alltså sänka prestandan i vissa situationer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Det finns stort behov av att kunna låsa sin FPS, speciellt för oss med SLi/CF.

Finns ett fåtal spel där man kan cappa fps och det är underbart.

Istället för att springa runt med 200+FPS på en SLi/CF setup som pumpar något så in i helv***'s mycket värme, så cappar man på 60/80/100 och sedan spelar utan minsta drop, alltid toppad fps och med tyst och sval kylning.

(lite sidenote kanske? )

Kan ju lägga till att när datorn pressar ur 200 fps så jobbar kortet jävligt mycket och fläktarna snurrar som aldrig förr. Låter något så förbannat då.
Därför är det skönt att låta kortet vila lite med v-sync på.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Kommer ihåg att jag pulade med den för flera år sedan på mitt 8800 Ultra, dock läste jag om man hade den på 0 så fungerade inte dual core optimeringar. Vet ej hur det är med quad om det skulle behövas ännu fler för full effekt. Så om du sätter värdet väldigt lågt kan du alltså sänka prestandan i vissa situationer...

Tackar för infon, blir att pröva mellan 1-3 då

Permalänk
Medlem

det är ett skämt att inte alla spel har inbyggd funktion att kunna låsa fpsen på 58 fps lr liknande, likväl som vsync fuktionen finns.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Sitter nu och spelar Bad company 2 och eftersom vsync inte fungerar än så är tearingen fruktansvärd. Att se en fiende som rör sig på långt avstånd blir svårt med en bild som är delad i två och övre delen förskjuts i någon riktning.
Känns som om den minimala(MINIMALA) input-fördröjningen är något som går att lära sig att spela med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basic_Stamp
du får väl köpa dig en 120hz skärm eller något isåfall. det är väl det enda sättet att slippa dom 16.7ms inputlaggen, för även om du kör 200fps så kommer skärmen fortfarande bara mata ut 60 bilder i sekunden vilket leder till att du fortfarande har inputlag på 16.7ms. Tror det är du som testat på väldigt sega skärmar som kan fördröja inputlaggen ytterligare eller så har du extremt snabb hjärna eller något som känner skillnaden, eller så inbillar du dig att du känner skillnaden eftersom du vet att den finns där. eller så flaskar processorn, eller så är spelet väldigt dåligt programmerat där man inte prioriterar inputs.

jag kan känna skillnaden på 60fps/vsync och 100fps i tex cx

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Mmm, vissa spel verkar få mer input-lag än andra med vsync på av nån anledning... Pre-rendered frames inställningen brukar hjälpa till viss del: ju lägre, desto mindre lagg. Välja bort triple buffering kan hjälpa det med.

... men ibland verkar det som om vissa spel av på något vis måste buffra framesen nån annanstans ändå, då de iallafall blir extra sega med input lag!

Ett 16 ms input-lag i sig borde inte innebära någon katastrof ...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag orkar oftast inte ens testa med vsync längre. Jag tycker att de flesta spel där man behöver lite snabbhet och/eller precision blir mer eller mindre ospelbara med vsync påslaget.

Den sorgliga sanningen är ju att i stort sett inga spel utvecklas till PC längre, och konsolportningarna har ju väldigt sällan några större möjligheter att begränsa FPS och liknande.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att det fungerar väldigt bra med att aktivera vsync i kontrollpanelen och låta den vara på off i spelen. Vet inte om det är placebo eller om det faktiskt blir bättre men testa vet jag.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jbing
Sitter nu och spelar Bad company 2 och eftersom vsync inte fungerar än så är tearingen fruktansvärd. Att se en fiende som rör sig på långt avstånd blir svårt med en bild som är delad i två och övre delen förskjuts i någon riktning.
Känns som om den minimala(MINIMALA) input-fördröjningen är något som går att lära sig att spela med.

Har du testat med d3doverrider som kommer med riva tuner? Det klarar att forca typ alla spel, om det inte går först så ökar man till medel eller high i programmet så har det större chans att lyckas...

Permalänk
Skrivet av widL:

Jag orkar oftast inte ens testa med vsync längre. Jag tycker att de flesta spel där man behöver lite snabbhet och/eller precision blir mer eller mindre ospelbara med vsync påslaget.

Den sorgliga sanningen är ju att i stort sett inga spel utvecklas till PC längre, och konsolportningarna har ju väldigt sällan några större möjligheter att begränsa FPS och liknande.

Har alltid kört med vsync på tidigare, testade för skojskull att köra utan. ist flr 60fps så hoppa den till ca 180 i Bf2- badcompany 2 men vette fan om skillanden blev något för ögat/spelkänsan

DOCK så kör man NEW VEGAS så går det sjukt segt med vsync på, där måste man ha den av om det ska flyta på...

så det är väl från spel till spel, man får testa sig fram verkar det som..

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk

Finns det inget program så man kan tex låsa fps i spel?

så man kan köra med vsunc av men ändå lite mer än tex 60fps, så man får lite bättre flyt, tex 100/120 kanske.

för stänger jag av vsync så hoppar fps till 180 typ o det känns lite mkt för min 60hz skärm..:D

men som jag skrev ovan så är inte new vegas spelbart med vsync på anser jag..

bara en tanke, annars får man väl köra med vsync på för det mesta.

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Riktiga spel gjorda till pc har inte frame cap (kanske några få spel, dåligt dock), så är det, kanske någon portning eller liknande. Sedan med muslaggen, har du stängt av musacceleration? vad har du för hz & dpi på din mus?

Lite släp blir det ju alltid med vsync, dock blir det det utan vsync också, förutom att man kan se en halv frame av ena bilden & en halv av andra, fortfarande uppdateras skärmen 60 gånger / sekund. Trippelbuffer tycker jag inte är någon bra ide i något fall tyvärr.

Mouse acceleration/smoothing har -ingenting- att göra med Vsync.
Spelar ingen roll vilket spel det är, om spelet inte är designat för 60fps så får man muslagg, musen släpar efter.

Och i precis alla spel till PC så är högre fps = bättre precision samt mindre inputlag för möss.

Skrivet av Hardstyler:

Har alltid kört med vsync på tidigare, testade för skojskull att köra utan. ist flr 60fps så hoppa den till ca 180 i Bf2- badcompany 2 men vette fan om skillanden blev något för ögat/spelkänsan

DOCK så kör man NEW VEGAS så går det sjukt segt med vsync på, där måste man ha den av om det ska flyta på...

så det är väl från spel till spel, man får testa sig fram verkar det som..

Det har ingenting att göra om det man ser, förutom just muslagget (vilket man ser då musen släpar efter) vissa uppfattar dock inte det, men majoriteten gör det.

Dock är ju New Vegas ett spel anpassat för 30fps till Konsol? Så spelet lär ju kännas snabbare ju högre fps man har, precis som i Crysis. Och sedan finns det ju spel där spelen inte har någon skillnad i 'fartkänslan' när det gäller FPS, men dock har alla en skillnad i muslagg.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Mouse acceleration/smoothing har -ingenting- att göra med Vsync.
Spelar ingen roll vilket spel det är, om spelet inte är designat för 60fps så får man muslagg, musen släpar efter.

Och i precis alla spel till PC så är högre fps = bättre precision samt mindre inputlag för möss.

Acceleration & smoothing har precis lika mycket att göra med vsync som allt annat och påverkas hur ofta musen avläses i programmet, om du inte har märkt det så krånglar vissa spel & musax och musen kan inte gå i en bra hastighet eller hoppar & skuttar, kopplar man på vsync så brukar avläsningarna begränsas och musen blir bättre eller ev sämre, konsollportningar har ofta taskig input.
Musen släpar i princip alltid efter, så länge du inte har en spelloop/musavläsning samt fps på över 1000, och då ska din skärm hinna visa det också. Min mus har 1000hz pollning tex.

Det finns många sätt att läsa av musen i spel/program, själv som programmerare av 3dapplikationer de senaste åren har man försökt luska ut det bästa sättet för avläsning och resterande implementering för att få bäst resultat och respons.