Furmark 1.8.0 – "hot like hell"

Permalänk
Melding Plague

Furmark 1.8.0 – "hot like hell"

Det populära testverktyget Furmark når version 1.8.0. Nytt är bland annat utökad funktionalitet och ännu högre belastning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fler grafikkort går i graven... Furmark borde få en fet varningsstämpel för att många kort har för dålig VRM-kylning och därmed går i sönder.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Det är rätt intressant ändå när tillverkarna lägger in avkänning av ett 3D program i drivrutinerna för att unvika överhettning. Sen säger de att programmet inte är representativt för normal belastning och ett extremfall. Då vet man att konkurrensen är hård, när de måste tabba på marginaler och tillverkningskvalite. Humor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Det är rätt intressant ändå när tillverkarna lägger in avkänning av ett 3D program i drivrutinerna för att unvika överhettning. Sen säger de att programmet inte är representativt för normal belastning och ett extremfall. Då vet man att konkurrensen är hård, när de måste tabba på marginaler och tillverkningskvalite. Humor.

Vilka gör detta (både nvidia och amd?)? Kan man gå runt det?

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Hedersmedlem

Götterdämmerung det är en vanlig, komplex 3d-modell, ingen voodoo med hårdvaran eller så. Kan en sån ha sönder grafikkortet är det felkonstruerat från början.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s1k
Vilka gör detta (både nvidia och amd?)? Kan man gå runt det?

Bara AMD gör det då deras kort och VRM är underdimensionerade för att klara av den hårda belastning.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Och man undviker det genom att döpa om furmark.exe.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag hamnade på 35:te plats på deras sida.

OVANFÖR ATI 58xx och 59xx serien

Kolla

http://www.ozone3d.net/benchmarks/furmark_scores.php

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Jag hamnade på 35:te plats på deras sida.

OVANFÖR ATI 58xx och 59xx serien

Kolla

http://www.ozone3d.net/benchmarks/furmark_scores.php

Ligger ett 7600 ovanför dig precis

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Götterdämmerung det är en vanlig, komplex 3d-modell, ingen voodoo med hårdvaran eller så.

Furmark är inte en "vanlig" representativ scen i 3D-generering. Själva modellen är inte särskilt komplex alls, det är en toroid helt enkelt - vilket du själv kan se. Den har inga hårstrån i sig - "pälsen" är inget annat än en massa ovanpå varandra staplade lager av samma textur. Det är en gammal välkänd metod att generera päls, men den används inte mycket i spel och dylikt därför att den äter väldigt mycket pixelkraft.

Eftersom furmark använder så simpla polygonmodeller och så liten variation i texturer så blir det väldigt lite "dödtid" för GPUn - den kan jobba i stort sett konstant och utvecklar därför mycket mer värme än under normala förhållanden när den måste hämta massor av olika texturer och 3D-objekt.

Citat:

Kan en sån ha sönder grafikkortet är det felkonstruerat från början.

Så kan man mycket väl tycka, visst. Nu är furmark ett rätt orealistiskt exempel dock, så om grafikkortet överhettar/kraschar efter att du bytt namn på furmark.exe och dragit igång det spelar det otroligt nog inte så fantastiskt stor roll - detta beteende inträffar ju trots allt inte under normala omständigheter.

Jag har 2x Sapphire 4890-kort av referensmodell, detta kort är välkänt för att sänka datorn ganska direkt om man byter namn på furmark.exe. Överströmskyddet i volttalsregulatorerna slår till och hela burken går ner. Har dock ALDRIG sett detta inträffa en enda gång under faktiska förhållanden i spel eller folding@home, och jag pressar burken rätt hårt och har snart haft korten i ett år nu. Inga problem, typ.

Visst, det BORDE inte krascha för man kan ju inte utesluta ett strömslukarvirus som drivrutinen inte känner till och inte blockerar på samma sätt som med furmark till exempel, men i realiteten kan man strunta i detta. Du får inte problem iallafall!

Permalänk
Medlem

Nog fan ska det grafikkortet jag köper klara av att pressas av ett benchmark oavsätt hur det är gjort. Att ATi är för snåla/lata att göra bättre kylning är ju bara trams.

Som att inte kunna maxa sin processor med linpack.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Inte kört något liknande program på länge för att kolla temp, trott att jag maxat gpun med folding och gjort mätningar på det.

Körde iallafall igång det här nu och tempen började på 60(idle) och gick sakta men säkert upp i 110 (och detta med underclock inställningar som jag normalt kör i browsing etc, 300/750/450 (stock = 600/1500/900)

herrejäklar tänkte jag, så sjukt varmt, vid dessa temps brukar gpun gå ner i varv för att sänka tempen, men det gjorde den inte nu alltså.
Testade rikta en extra fläkt mot gpun och satte standard clock, tempen gick snabbt upp till 130 grader och visade inga tecken på att stanna, avbröt.

100+ låter helt sjukt högt i min värld, vad har ni för temps på era kort i load
(jag har 8800gt fortfarande, nyligen renjord fläns + fläkt)

Permalänk
Medlem

Provad köra detta... efter ett par minuter i 1680x1050 krashade datorn med en temp på 60C, provade 3 gånger... samma resultat:S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Bara AMD gör det då deras kort och VRM är underdimensionerade för att klara av den hårda belastning.

Du kan inte generalisera så där. Det gäller bara enstaka modeller - endast vissa 4870 och 4890 har det felet har jag för mig (kanske gäller 4870x2 också med tanke på inlägget ovan). Mitt 4850 har inga problem med Furmark iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Nog fan ska det grafikkortet jag köper klara av att pressas av ett benchmark oavsätt hur det är gjort. Att ATi är för snåla/lata att göra bättre kylning är ju bara trams.

Som att inte kunna maxa sin processor med linpack.

Tänkte precis samma sak. Ingen klagar ju på linpack. Ett stresstest är väl menat att vara ett slags sämsta tänkbara scenario så att man kan känna sig säker i alla andra applikationer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Mitt nvidia gick från 40 till 80 grader på 60sek...Första gången jag hörde min fläkt susa som en galning... Jag blåste nog ur en hel del damm ur datorn p.g.a detta program...exelent...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Du kan inte generalisera så där. Det gäller bara enstaka modeller - endast vissa 4870 och 4890 har det felet har jag för mig (kanske gäller 4870x2 också med tanke på inlägget ovan).

Har en Accelero Extreme och tempen va runt 60C... Borde vara något annat problem:/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Ligger ett 7600 ovanför dig precis

sant. jag är bara nöjd över att jag hamnade på 35:te plats.

Ska se om jag inte kan komma lite högre senare när de e kallare ute.

Ställa ut datorn på balkongen i minus graderna med öppen sida och två ÜBER fläktar som hjälper till att hålla kortet kallt.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

funkade fint med mitt HD4850 med Accelero S1 rev2 på ca 56 grader i Load

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Och man undviker det genom att döpa om furmark.exe.

Hade inte AMD tagit fram nytt skydd mot omdöpning även?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
funkade fint med mitt HD4850 med Accelero S1 rev2 på ca 56 grader i Load

Kollade du VRM-temperaturer också? Nya Furmark kan visa den om man kör GPU-Z i bakgrunden, eller så kollar man direkt i GPU-Z.

Många tredjeparts fläktlösningar till AMD-korten har lite problem med VRM-temp. Symptomen på dessa är att de kyler GPU bättre än standardlösningen, men VRM markant sämre. Detta pga att standard har en heltäckande kylfläns som kyler alla kretsar som en enhet.

Permalänk
Medlem

Tankade ner Furmark 1.8 och installera, döpte om filen (tror inte det gjorde någon skillnad när jag kör manuell fläkt) och körde drygt 5m.

HD 4870 512MB, default kylning med fläkt manuell på 36%, drygt 5m körning i Furmark:

Brukar köra manuellt 36% för spel då jag överklockat litegrann, det har funkat bra hittills i alla spel.

Kan nämna att Furmark hackade rejält också. Det står en hyfsad fps, men det hackar till med jämna mellanrum. Undrar om det är OpenGL supporten som är lite knackig. Kör med Catalyst 10.1.

Permalänk
Medlem

Nu har jag det svart på vitt, jag SKA överklocka mitt grafikkort i laptopen.. peak på 61 grader med "extream burn" grejen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Götterdämmerung det är en vanlig, komplex 3d-modell, ingen voodoo med hårdvaran eller så. Kan en sån ha sönder grafikkortet är det felkonstruerat från början.

Om man lägger ur växeln i bilen, lägger en tegelsten på gasen och låter den varva i sinne under lång tid, och motorn pajar av detta, är den då felkonstruerad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Nog fan ska det grafikkortet jag köper klara av att pressas av ett benchmark oavsätt hur det är gjort. Att ATi är för snåla/lata att göra bättre kylning är ju bara trams.

Som att inte kunna maxa sin processor med linpack.

Problemet är snarare att folk kör med kass tredjepartskylning som inte klarar av att kyla något annat än kärnan. Detta va ett problem när 4000-serien kom eftersom att de flesta kylarna bara hade kylning för minnen + kärnan(tänk Zalmans kylare).

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Tankade ner Furmark 1.8 och installera, döpte om filen (tror inte det gjorde någon skillnad när jag kör manuell fläkt) och körde drygt 5m.

HD 4870 512MB, default kylning med fläkt manuell på 36%, drygt 5m körning i Furmark:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/furmark5m.png

Brukar köra manuellt 36% för spel då jag överklockat litegrann, det har funkat bra hittills i alla spel.

Kan nämna att Furmark hackade rejält också. Det står en hyfsad fps, men det hackar till med jämna mellanrum. Undrar om det är OpenGL supporten som är lite knackig. Kör med Catalyst 10.1.

Omdöpning verkar inte längre behövas. Jag har provat att köra både fullskärm och i fönster, med både FurMark.exe och pepparkaka.exe en längre stund. Identiska resultat.

Mitt kort startade heller inte om, kraschade eller brann upp. Innebär detta att mitt HD5850 är trasigt eftersom alla HD5000-kort är defekta enligt vissa i forumet?

Permalänk
Medlem

Det känns lite som att Radeons sitter på massiv prestanda som är svår att dra nytta av, så kylaren, som är anpassad efter detta, klarar inte av program som faktiskt vet hur grafikkortet används till max.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Omdöpning verkar inte längre behövas. Jag har provat att köra både fullskärm och i fönster, med både FurMark.exe och pepparkaka.exe en längre stund. Identiska resultat.

Mitt kort startade heller inte om, kraschade eller brann upp. Innebär detta att mitt HD5850 är trasigt eftersom alla HD5000-kort är defekta enligt vissa i forumet?

Ok, det verkar stämma. Ska pilla bort min omdöpta fil.

Jag hade kunnat dra upp fläkten lite till, men 80 grader på GPU i Furmark är ok för ett tidigt 4870. När jag spelar spel ligger den på kanske 65-70 som max och VRM är markant lägre.

Jag aldrig haft några större problem med mitt 4870, även om jag råkat ut för en driver som krångade vid installation på Vista för ett bra tag sen.

Permalänk
Medlem

AAAAH körde detta och kolla tempsen i Riva, GPU0 & GPU1 ca 60 grader... VRM = 130C+! Inte konstigt att det krashar... är det någon som har en Accelero Xtreme till 4870x2 som har samma fel eller har jag bar monterat den galet:S

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Ok, det verkar stämma. Ska pilla bort min omdöpta fil.

Jag hade kunnat dra upp fläkten lite till, men 80 grader på GPU i Furmark är ok för ett tidigt 4870. När jag spelar spel ligger den på kanske 65-70 som max och VRM är markant lägre.

Jag aldrig haft några större problem med mitt 4870, även om jag råkat ut för en driver som krångade vid installation på Vista för ett bra tag sen.

Lika här, kommer inte upp ens i närheten av de temperaturer extreme burning mode ger i detta program vid vanlig användning med mitt kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
AAAAH körde detta och kolla tempsen i Riva, GPU0 & GPU1 ca 60 grader... VRM = 130C+! Inte konstigt att det krashar... är det någon som har en Accelero Xtreme till 4870x2 som har samma fel eller har jag bar monterat den galet:S

Om jag inte förstått fel så saknar din kylare VRM-kylning. Vad har du monterat för att kyla VRM? Inget alls? Skulle ju förklara temperaturerna isåfall.

EDIT: Struntsamma, jag såg VRM-kylarna i installationsbeskrivningen. Dubbelkollat så de sitter korrekt? Thermalpads sitter på också?