Netbooks mot 90 procent av datormarknaden

Permalänk
Melding Plague

Netbooks mot 90 procent av datormarknaden

Netbooks utgör idag cirka 10 procent av marknaden men enligt en processortillverkaren ARM kan denna siffra mycket väl nå 90 procent om några år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket trams, omöjligt är vad det är.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Hurvida ARM kommer stå upp som konkurrent mot Intel Atom och AMD Neo avgörs helt och hållet av OEM-tillverkarnas vilja att släppa smartbooks med deras processorer.

Får hoppas att man kan vissa upp mer färdiga produkter på CeBIT i mars.

Permalänk
Medlem

Det måste ju innebära att 9 av 10 som köper en bärbar också säljer sin stationära. Även om alla går och köper en bärbar så har man väll kvar sin andra dator och marknadsandelarna blir bara drygt 50%?

Eller förutsätter dom att de som köper netbooks inte har en dator från början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Det måste ju innebära att 9 av 10 som köper en bärbar också säljer sin stationära. Även om alla går och köper en bärbar så har man väll kvar sin andra dator och marknadsandelarna blir bara drygt 50%?

Eller förutsätter dom att de som köper netbooks inte har en dator från början.

Får ju tänka på att det också finns nya marknader i Afrika, Syd -och mellanamerika samt asien där man inte har haft någon dator alls sedan innan.

Sen så lär ju de flesta som köper en laptop idag till sist kasta ut sin stationär när de inte använder dem längre.

Permalänk

tror inte netbooks får 90%, kanske netbooks + nettops, men aldrig bara netbooks. om ett par år kommer tidningar och sånt börja varna om (i stor skala) att det är mycket obra att sitta länge vid den, pga det lilla tangentbordet. en ordentlig skärm samt fullstort ergonomiskt tangentbord är överlägset oavsett om man ska spela eller bara skriva.

Permalänk
Avstängd

Vem som är seriös vill ändå ha en bärbar med en liten fjantig 10-13 tums skärm då??
Ska man ha en bärbar så bör man väl ändå ha minst 15 tum eller uppåt?

Det kommer inte inträffa för folk som spelar det minsta eller jobbar seriöst med sin dator.

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Netbooks är ju mest som en liten plojgrej som man tar upp och leker med ibland. Inte en riktig dator.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Vem som är seriös vill ändå ha en bärbar med en liten fjantig 10-13 tums skärm då??
Ska man ha en bärbar så bör man väl ändå ha minst 15 tum eller uppåt?

Det kommer inte inträffa för folk som spelar det minsta eller jobbar seriöst med sin dator.

Strange... de flesta på min högskola sitter med 12-14".. endast en liten del som jag har träffat sitter med 15" eller större pga de är för otympliga att ha med sig under 8h. Framförallt MacBook (Pro) 13" är väldigt vanligt bland studenter idag.

Permalänk
Medlem

när jag köpte min billiga 15.4" bärbara för samma pris som en netbook ångrar jag mer att jag inte spenderade lite till så att jag kan spela modernare spel på den istället för att tycka att den är för klumpig att bära runt, vilket den inte är.

klart, arm vill väl stärka sin aktie med sådana här meningslösa utlåtanden. ser hellre att vi går framåt i prestanda och öppenhet (unix-system som mac os och android os med tillhörande "mjukvaru-affärer" och drm) än bakåt.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Netbooks är ju mest som en liten plojgrej som man tar upp och leker med ibland. Inte en riktig dator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Vem som är seriös vill ändå ha en bärbar med en liten fjantig 10-13 tums skärm då??
Ska man ha en bärbar så bör man väl ändå ha minst 15 tum eller uppåt?

Det kommer inte inträffa för folk som spelar det minsta eller jobbar seriöst med sin dator.

Om vi glömmer spel av krävande 3D karaktär är de just i arbetet som dessa små netbooks är utmärkta. Att trixa sig fram med en smartphone är inte en dröm och att släpa runt på större bärbara är i längden ganska bökigt. Jag tycker i alla fall att det är perfekt hur den enkelt får plats i en elegant portfölj tillsammans med annat jag behöver med mig.

Seriöst arbete behöver inte kräva mycket datorkraft. Sen att svensken beroende på arbetssektor tycks leka bort 30% av sin arbetstid är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Vem som är seriös vill ändå ha en bärbar med en liten fjantig 10-13 tums skärm då??
Ska man ha en bärbar så bör man väl ändå ha minst 15 tum eller uppåt?

Det kommer inte inträffa för folk som spelar det minsta eller jobbar seriöst med sin dator.

En laptop på ~15" brukar ses som en stationär bärbar. Dvs. en släpbar dator som man har hellre än en stationär för enkelhetens skull.

Att trampa runt med en laptop på ~15" och ~3kg är ju knappast roligt. Speciellt inte om du behöver ha med laddare och kanske även pappersmaterial.

Permalänk
Medlem

Blir det inte väldigt mycket scrollande åt alla håll och kanter. Om man använder sig av 12 punkters text storlek så lär ju inte en "sida" synas. Och zoomar man ut så pass så måste man ju va begåvad med falkögon.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
En laptop på ~15" brukar ses som en stationär bärbar. Dvs. en släpbar dator som man har hellre än en stationär för enkelhetens skull.

Att trampa runt med en laptop på ~15" och ~3kg är ju knappast roligt. Speciellt inte om du behöver ha med laddare och kanske även pappersmaterial.

Den perfekta workouten
Jobb + Träning på samma gång, snacka om att spara in tid där

Permalänk
Medlem

Jag plannerar själv att skaffa en Netbook.
Men jag vill ha så mycket bang for the buck som man kan få i en Netbook.
Vet någon om det finns nån sida som har testat ett gäng aktuella netbooks? Eller om det finns någon form av prestanda databas för dessa små krabater?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Hedersmedlem

Tror nog att netbooks upp till 10" försvinner om något år och ersätts av datorer som liknar iPad då just tangentbordet inte är helt nödvändigt för de flesta. IPad må vara annat än bra men man kan inte förneka Apples styrka när det gäller att lansera ett koncept även då det inte är deras till att börja med och det är bara en tidsfråga innan alla följer efter. Netbooken blir förmodligen offret då den inte uppfyller något fullgott behov i sig och jag hade föredragit att skriva med en penna över att använda ett så litet tangentbord.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

jag transporterar min bärbara dator kanske 25% av tiden som jag faktiskt sitter och jobbar vid den. när jag jobbar vid den 80% av tiden är jag glad att den har en ordentlig skärm och ett tangentbord som går att skriva på.

alla modemedvetna macare kanske har problem med att ha en lite större ryggsäck

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Inaktiv

Meh. De är sega så in i helvete. Måste ju bli faktor 10 snabbare innan det kan bli användbart och även då saboteras det av liten skärm och mer elle mindre värdelöst tangentbord.

Så visst. Det kan passa för folk som sitter i soffan och surfar lite men för alla som ska skriva lite eller gud förbjude göra ngt jobb på den lär det inte räcka speciellt långt.

Permalänk
Medlem

Ibland så beskylls folk här för att vara snorungar och det klagas på medelåldern här skulle vara låg (med all rätt) men i vissa avseenden är ni gubbigare än den värsta 40talisten.

Först och främst, sociala medier är det som gäller och blir allt större. Tjejer använder dator i mycket större utsträckning idag än för bara några år sen och med fejsan och liknande är dom mer hängivna än vad ni nånsin kommer bli och precis som dom innan alltid suttit med en mobil i handen och dragit iväg 300 sms om dan så är det snart netbooken som gäller, med msn, fejsan och farmville eller café world så kan dom vara mer sociala än nånsin. Att dom sen bara är ytliga i sitt sociala liv, det vet både ni och jag men det är en sjukt stor marknad, samtidigt som många av oss geekiga grabbar kompleterar med en netbook så vi kan hålla koll på nyheterna på SweC och för dom grejerna så är en netbook helt rätt grej.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Köpte en EEE PC för att ha som GPS i båten. EEE+sjökort=3000 bagis.
GPS med motsvarande skärm+sjökort=minst det dubbla.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Tempel har rätt i att tjejer använder datorer mer nu. Känner många tjejer som tidigare använde datorn enbart för mail och word. Nu lirar de farmville mer än vad jag spelar över huvud taget själv!

Så eftersom typ 90% av användarna inte behöver mer än netbookprestanda (dock får de gärna bli lite snabbare vid uppstart m.m.) så tror jag påståendet kan stämma.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Ska ut och resa till Australien/Thailand så jag köpte en HP Mini 5101 med 9h batteri:) Skulle nog inte klara flygresan annars..

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Netbooks sega aldrig, Kör ubuntu + E17 på min eeepc , perfekt att ta med sig till skolan, att släpa på 15" och ha med sig block massa böcker dödade ganska snabbt flera utav mina skolväskor.

Funkar utmärkt för surfande, skrivande osv och med en batteritid på 7 - 8 timmar blir det den perfekt arbetshästen!

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

En netbook kommer aldrig ersätta min stationära dator, men för det jag använder den till (mobilt surf, e-post, im, youtube) fungerar den utmärkt när jag inte är hemma.

90% av datormarknaden tror jag inte på, men 90% av den bärbara marknaden är nog inte omöjligt.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Det måste ju innebära att 9 av 10 som köper en bärbar också säljer sin stationära. Även om alla går och köper en bärbar så har man väll kvar sin andra dator och marknadsandelarna blir bara drygt 50%?

Eller förutsätter dom att de som köper netbooks inte har en dator från början.

Öhh, sedan när räknas vad du redan har till marknadsandelarna? Det är vad som köps och säljs som räknas. Paradoxalt nog skulle din idé om att sälja av stationära alltså tvärt om öka dess marknadsandelar om vi inkluderar begagnatsektorn.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Gud vad bra om ARM kunde konkurera ut gamla kassa stenålders X86!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk

Kollade lite benchmarks http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php.
Många nettops har typ 400-1000 poäng. Min förra dator, en dual core hade ca 1500. Min nya Dual Xeon har 9000. Tycker fortfarande det går slött. Provade en nettop med Debian. Tokigt slött. Kanske duger till Office-paket-arbete?

Hade hoppats lite på tablet-datorer som bärbart alternativ framöver.

Sökte efter "världens mest kraftfulla laptop" för kul skull och hittade den här.
http://www.pcmicroworks.com/blackhawk.htm

20.1 tum med 3xSSD, 2xSLi, 10Gb Ram och ca 4400 poäng på CPU. Varken bärbart eller överdrivet kraftfull enligt mina mått mätt

Att köra remote mot en Workstation från en tablet kanske är något?

Visa signatur

Corsair CMPSU-1000HX 1000W | Cooler Master ATCS 840 | Asus Z8PE-D18 | 2 x Intel Xeon E5520 2,26GHz Box | 2 x Cooler Master V8 CPU Cooler | 6 x Corsair XMS3 Twin3X DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2GB | Pike RAID Card 1078E (8-Port SATA) | 4 x Intel X25-M G2 80GB | 5 x Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB | LG BH08LS20 BlueRay | Asus Xonar D2 PCI 7.1 Channel AudioCard Internal

Permalänk
Inaktiv

15" bärbar? Aldrig. Min UL30A på 13" räcker långt. Det är min enda dator, och prestandan räcker långt trots en 1,3ghz cpu. Men så kör man inte microsoft heller.
ARM-system skulle jag gärna se, vore smutt med så mycket mer batteritid man får till kostnaden av lite prestanda. En SSD så är den säkert uppe i vad min klarar nu. Sweet. Att Linux är vad man har att tillgå är bara ett plus i kanten för mig, då slipper jag betala för Windows som jag ändå inte använder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Om vi glömmer spel av krävande 3D karaktär är de just i arbetet som dessa små netbooks är utmärkta. Att trixa sig fram med en smartphone är inte en dröm och att släpa runt på större bärbara är i längden ganska bökigt. Jag tycker i alla fall att det är perfekt hur den enkelt får plats i en elegant portfölj tillsammans med annat jag behöver med mig.

Seriöst arbete behöver inte kräva mycket datorkraft. Sen att svensken beroende på arbetssektor tycks leka bort 30% av sin arbetstid är en helt annan fråga.

Urk, nej inte ett jättekliv bakåt i prestanda igen. Tycker att min P8400 är minimum för vad jag vill ha i en arbetsdator. Min gamla burk segade ju ihop totalt när man skulle kompilera ett projekt eller om man skulle ha flera programmeringsverktyg igång samtidigt.
Dessutom är en 12" skärm alldeles för liten för några längre arbetspass (och tangentbordet för litet för andra än en pygme').
Har en 17" skärm i dagsläget, men även min gamla laptops 15"-skärm funkade bra (det var inte wide-screen på den).
Att försöka göra ändringar i HMI:t med en 12"-skärm är i princip ogörligt.

Visst är den lite tyngre att dra med sig, men eftersom jag tillbringar större delen av min arbetstid på kontoret, så är det ingen big deal. Jag har i vilket fall som helst pärmar, dokumentation och skit med mig, så ett eller två kilon till gör varken till eller från.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

Netbooks är leksaker i nuläget, inte datorer. Hur ska man kunna göra något vettigt med en 10"-skärm?!