Corsair introducerar SSD på 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkerboh
Hårdiskar jag har köpt i någon ordning och lite ungefärliga priser
30 Mb 3500:-
120 Mb 3000:-
300 Mb 3000:-
1 Gb 3000:- ?
8Gb 2000:- ?
20Gb 1500:- ?
40Gb 1500:-
200Gb 800:-
1Tb 800:-

Som jag ser det så har ju lagring blivit löjligt billig de senaste åren.

Mjo jag också, eller min första var utan hdd men min andra hade 120mb och det var helt sjukt mycket på den tiden. Fick plats med flera spel mm, hade 2mb ram vilket också var en hel del då, många år sedan då man gick på låg / mellanstadiet, haha nostalgi, 22 år sedan eller något sådant.

Denna snabba rackare som förmodligen inte har trim och vars fulla stats vi inte vet är dock dyr från gemene mans synsätt men det är kanske den största ssd disken där ute så inte så dyr egentligen, men om ett år så lär vi har 200+gb i 1-2kkr klassen, förmodligen i 2kkr klassen, och givetvis, lite beroende på prestanda.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Jag skrattar fortfarande.....14k...

Varför skrattar du? Produkten tillverkas INTE för att DU ska KÖPA den.
Hitta nån 512Gb ssd som kostar under 10lök sen kan du garva sönder åt 14k.

2 exempel
OCZ Z-Drive p84 PCI-Express SSD 512GB 21 483:-
Kingston SSDNow V+ Series SNVP325-S2 512GB 12 498:-

Tycker 14k verkar helt normalt, dessutom kan jag tänka mig att kingston disken är rätt kass som dom brukar vara. Men det är bara en gissning.

Permalänk

De roliga är ju att alla skriver hur oprisvärd den är.
Den kostar ju lika mycket som Intels SSD Pris / Gb, och denna kan ju t.o.m prestera bättre
Priset är relevant om i jämförelse mot andra SSD'er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allebaggen
De roliga är ju att alla skriver hur oprisvärd den är.
Den kostar ju lika mycket som Intels SSD Pris / Gb, och denna kan ju t.o.m prestera bättre
Priset är relevant om i jämförelse mot andra SSD'er.

Japp. Det är ju inte så att SSD blir speciellt mycket billigare /GB desto större de är. Om man kollar på de populära Intel SSD så kostar deras 80GB cirka 2 050:- som billigast. Det motsvarar cirka 13 120:- för 512GB om man multiplicerar lite. Det är inte ett riktpris heller utan från komplett i det här fallet.

Permalänk

3 048 meter över havet. Vilken enhet är det omräknat från och varför avrundade man inte? Jag kan inte tänka mig att den ursprungliga siffran hade så hög noggrannhet som angivits här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
3 048 meter över havet. Vilken enhet är det omräknat från och varför avrundade man inte? Jag kan inte tänka mig att den ursprungliga siffran hade så hög noggrannhet som angivits här.

10 000 fot = 3 048 meter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gallimatias
10 000 feet = 3 048 meter

Ah, misstänkte att det var något sådant.

Då skulle altriklen använt 3000 meter annars blir det helt fel på värdesiffrorna. 10000 fot är inte alls så noggrant mätt som 3048 meter.

Permalänk
Medlem

jag är bara intresserad av att den inte klarar av högre höjder än angivit,

scenario 1: de har inte testat lägre tryck, de skriver vad de kan stå för
scenario 2: man kan tänka sig att den har höjdskräck, det är inte ssd utan den nya dna tekniken med datorer som är biologiskt uppbyggda.
scenario 3: de har byggt den så jäkla dåligt att trycket på litosfären är det enda som håller ihop den.

det kan inte vara vattenånga för det finns det gott om upp till 15 km höjd. syre blir lite mättat men..

kommer inte på mer nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
För 14000:- tycker man ju att den borde klara 4000 m.ö.h, minst!

Nä men allvarligt talat, vem köper en sån här disk för det där priset. Alltså vem är målgruppen?

Företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
jag är bara intresserad av att den inte klarar av högre höjder än angivit,

scenario 1: de har inte testat lägre tryck, de skriver vad de kan stå för
scenario 2: man kan tänka sig att den har höjdskräck, det är inte ssd utan den nya dna tekniken med datorer som är biologiskt uppbyggda.
scenario 3: de har byggt den så jäkla dåligt att trycket på litosfären är det enda som håller ihop den.

det kan inte vara vattenånga för det finns det gott om upp till 15 km höjd. syre blir lite mättat men..

kommer inte på mer nu

HAHAHAHA :D:D

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd

Fasligt liv om höjden. Vissa verkar dessutom vara lite osäkra på om det är tryck eller något annat som avgör!

Den absolut enklaste tolkningen är att 3048 m motsvarar 10 000 foot och därmed är en standardhöjd för specning. Det betyder inte att den på något sätt är designad med trycktålighet i första rummet, bara att de troligen följer någon designstandard för sekundärminnen som anger 10 000 foot som krav/mål. Måttet känns mer relevant för HDDs, men vanliga IC brukar ibland också ha en tryckparameter. Detta beror på att chipkapslar inte är komplett täta utan gas tillåts diffundera ut och in.

Och ja, det är givetvis trycket som avses. Vad skulle det annars vara? Om ISS håller ett tryck på 1 atm så fungerar den givetvis där. Troligen också på flygplan, eftersom de har trycksatt kabin (som brukar motsvara 2 000 meter om jag minns rätt). *Kanske* kosmisk strålning som någon föreslår är en parameter också. Det är inte omöjligt, men sådan varierar med fler parametrar än bara höjd över havet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alltid20
Det där med 3000 möh är ett sett o få kunder på att fokusera på annat än själva produkten. Nästan alla som skrivit i denna tråd har fokuserat på just det därefter, vissa har kommenterat pris o utseende, ingen har frågat efter tester, funktion med mera...jo det var EN som frågade efter trim. Så ni ser, det funkar, deras motto, bara köp, fråga inte o använd den ej 3000 möh ;P

Det hade funkat om de sagt, får ej användas i svartlackerade chassin, o alla hade undrat varför.

Ni borde titta lite mer på David Ike.

Illuminati 4 liFe

Och hur tycker du det går?

1) Ha en ny SSD med mucho space för mucho dinero.
2) Lura Sweclockers att rapportera höjd över havet från databladet i tron att de har humor
3) Profit!!!

"Jag vet, vi flyttar fokus från en bra parameter till en begränsning, och sedan lurar vi Sweclockers att skojfriskt trycka på just denna begränsning för att..."

Visst finns denna typ av "reciprok astroturfing", men jag tror nog att du "tittat" liiiite för mycket på kompletta stollar som David Icke. Eller tittat för djupt i bongen.

Det klassiska sättet att få en produkt att verka ball är att överdriva priset, inte lita på att någon nyhetsförmedlare trycker på en begränsande faktor.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Det klassiska sättet att få en produkt att verka ball är att överdriva priset, inte lita på att någon nyhetsförmedlare trycker på en begränsande faktor. [/B]

håller med, med finns undantag, ta tvshop som exempel. wiihoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allebaggen
De roliga är ju att alla skriver hur oprisvärd den är.
Den kostar ju lika mycket som Intels SSD Pris / Gb, och denna kan ju t.o.m prestera bättre
Priset är relevant om i jämförelse mot andra SSD'er.

Flera 80GB i raid0 presterar bättre (stryps inte av SATA2 bussen) och har samma pris per GB. Enda jobbiga är ifall man fått nått dåligt exemplar som går sönder.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro