Permalänk

Börja med Linux!

Hejsan alla glada!

Jo det är så att jag blev sugen på att testa Linux igen då jag körde det i skolan för 2-3 år sedan och tyckte det var kanon skönt och så men fick inte ett av mina favorit spel att funka då men nu har jag lite nya spel osv och dom ska fungera (Cod4 , HoN, WoW,).

Det enda jag ville höra egentligen är om det kommer gå bra med min dator i sign?

Kör dessutom på två 24" skärmar en med 1920x1200 och en med1920x1080 upplösning båda är av märket Benq.

Tänkte installera Ubuntu 9.10 och sedan köra wine

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

ATI

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
ATI

Ja jag har ATI 5850 det fungerar inte bra med Linux?

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Det fungerar inte lika bra som ett Nvidia-kort, men å andra sidan kan man ju säga att Windows inte fungerar lika bra i en dator som Linux gör. Själv kör jag ett HD5870 och Karmic utan större problem än att "Blur" i Compiz inte fungerar tillfredsställande.

Gör det!

Permalänk
Avstängd

Ska du spela så tyucker jag du ska dual boota. Installera Windows och Linux. Det blir minst strul så. Och du kanske får högre fps i windows.

Permalänk
Medlem

Är det populära spel har de oftast ganska bra stöd i Wine, annars om de är lite äldre så kan de antingen har riktigt bra stöd eller inget/knappt nått stöd. Man får ha lite tur helt enkelt

Det jag hört är lite tvetydigt då jag hört från vissa att nvidia is the way to go ifall man ska gamea på linux (deras egna binära drivrutiner är oftast ganska bra) men det finns de som säger att det går minst lika bra med ATi och de OSS drivarna som finns till dem, iof så kan det vara lite flacky då 5xxx-serien är nya fortfarande.

Jag ser annars inga problem med att köra Linux och gamea, har faktiskt hört talas om flera som fått högre fps och bättre "flyt" i vissa spel under linux

Som saddam säger så finner de flesta att det är bara enklast att dual boota så får man "minst" problem men inte nödvändigtvis alltid den bästa fpsen.

@Breddas
Du kanske ska ge lite mer utförligt svar ifall du ska posta i en sån här tråd, ditt inlägg var inte särskilt hjälpsam om han inte hade varit lite mer insatt i Linux, och då hade han troligtvis inte postat denna fråga.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk

HoN har en linux klient så det fungerar utmärkt på. Fungerar bättre än i Windows på min dator.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Inaktiv

Tror att WoW fungerar _minst_ lika bra i Linux som i Windows, iirc, så där ska inte vara några problem heller. Det du kan tänka på är att det finns två olika drivrutiner, en öppen från communityn och en stängd från ATI. Vilken som fungerar bäst vet jag inget om, men efter vad jag har hört så fungerar de öppna bättre, även om de stängda har fler funktioner, eller nåt sånt där... prova båda vettja, men jag hade satsat på öppna, alla gånger

Permalänk
Medlem

CoD4 (-phunkbuster) och WoW funkar helt perfekt i Wine utan några problem.
Brukade lana CoD4 i wine för något år sedan utan några problem, men online utan phunkbuster är inget jag gav mig in på (privata servrar med polarna blev det ju oftast endå).

Kolla in http://appdb.winehq.org/
Så kan du se hur det går.

Note: Nvidias Linux drivisar är bättre, men gaming bör nog hållas i windows endå.

Permalänk

Tack så jätte mycket för alla bra svar, HoN vet ja har linux klient, trevligt att det fungera bra för dig The_SLain_Man.

Angående wow så borde det ju också fungera fin fint.
CoD4 borde jag väll hitta lite guide till möjligen att få att funka.

Klavkalashj japp får testa båda och se vilka som funkar bäst

Tänkte möjligen installera Ubuntu imorgon och se först dual boot då och sen om det fungerar bra helt gå över faktisk.

Återkommer imorgon efter installationen hur det gick ^^

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shenjin

@Breddas
Du kanske ska ge lite mer utförligt svar ifall du ska posta i en sån här tråd, ditt inlägg var inte särskilt hjälpsam om han inte hade varit lite mer insatt i Linux, och då hade han troligtvis inte postat denna fråga.

Vad jag vet så lider ATI utav videotearing problem som inte går att fixa tills DRI2? släpps

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Vad jag vet så lider ATI utav videotearing problem som inte går att fixa tills DRI2? släpps

Oavsett vad du har att säga om det så var ditt inlägg orelevant då du inte gav någon som helst förklaring eller ens hint på vad det var du anspelade på.
Det kan mycket väl vara så, men skriv det då i ditt första inlägg istället för att blurta ur dig ett en ords svar som inte gjorde någon klokare.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Vad jag vet så lider ATI utav videotearing problem som inte går att fixa tills DRI2? släpps

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NjQxMQ

Notera datumet, mars 2008....

Permalänk
Medlem

Aja, polaren har iaf fortfarande videotearing med sitt 4850 med compiz av eller på.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

ATI kort kan leda till massor med problem med Linux, jag skulle inte rekomendera det.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Testar så får jag se om det går eller inte värt ett försök i alla fall ;P

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
ATI kort kan leda till massor med problem med Linux, jag skulle inte rekomendera det.

Nvidia kort kan orsaka minst lika mycket problem faktiskt. Det där med att föredra ATi eller Nvidia i Linux har jag märkt att det beror nästan alltid på hur tur/otur man haft med olika grafikkorts märken.
Jag personligen har aldrig haft något problem med ATi's grafikkort i linux, men jag har haft ofantligt många med Nvidia, försen jag hittade nouveau.

Jag skulle säga att det är ungefär 50/50 med problem med både nvidia och ati, det enda riktigt säkra kortet, som ändå inte är 100%igt, är intel.
Sen så är det väldigt få som kör desktop och har intel grafik och då blir det argumentet ganska obsolete.

Det jag försöker säga är att du ska ta och testa och se ifall du kan få ditt kort att fungera bra i Linux, det är alltid lite av en gamble ifall det fungerar bra eller inte, iallafall då du vill spela.
För de flesta som använder linux så klarar man sig med 2D acceleration från grafikkortet och det finns det stöd för i alla grafikkorts drivrutiner till intel, nvidia och ati. Både de stängda propritära blobbarna och de öppna open source drivarna.

Det ska även tilläggas att jag har spelat väldigt lite under Linux, men har lyckats köra typ Diablo 2, World of warcraft, ett koreanskt mmorpg likt silkroad. Allt detta under wine dock tillsammans med nvidias binära blob och 8400M GS.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

http://appdb.winehq.org/

Här hittar du alla program och spel som funkar med Wine aplikationen så du kan köra win spel på *nix burken. Rekomenderar Ubuntu eftersom den har utvecklats enormt sedan du sist använde *nix. Har själv kört Battlefield 2, CoD4 på Ubuntu och det har inte varit alls nåt problem.

Permalänk

Tack så jätte mycket för infon cHeLo och shenjin. Japp har sett folk och läst på om wine och sett att wow + cod4 ska fungera och HoN har ju egen Linux klient och som en annan säger så fungera det bättre för honom.

Installationen kommer bli lite senare under kvällen då ja har en del saker att göra hemma från jobbet tyvärr.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
...men å andra sidan kan man ju säga att Windows inte fungerar lika bra i en dator som Linux gör.

Man skulle även kunna säga att Linux orsakar cancer. Det skulle kunna vara ungefär lika sant.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Tror att WoW fungerar _minst_ lika bra i Linux som i Windows, iirc, så där ska inte vara några problem heller. Det du kan tänka på är att det finns två olika drivrutiner, en öppen från communityn och en stängd från ATI. Vilken som fungerar bäst vet jag inget om, men efter vad jag har hört så fungerar de öppna bättre, även om de stängda har fler funktioner, eller nåt sånt där... prova båda vettja, men jag hade satsat på öppna, alla gånger

Kan nämna att sätter man WoW i OpenGL mode (på mitt system) och sänker kvaliteten på exempelvis skuggor så flyter det helt okej. Men får ändå ut ~40% högre FPS på Windows, och det med högre inställningar.

Vill man använda senaste curse-klienten, kan man installera en virtuell Windowsmaskin och mappa wowmappen som en nätverksdisk, och sedan välja den som installations-sökväg i curse.

Att den öppna drivrutinen ger högre prestanda är jag tveksam till, men TS får gärna återkomma med resultatet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Att den öppna drivrutinen ger högre prestanda är jag tveksam till, men TS får gärna återkomma med resultatet.

Nu kan det förvisso ha ändrats, men i längden var den öppna versionen stabil med hög 2d-prestanda men usel eller obefintlig 3d-funktionalitet medan den officiella var halvkass på allt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu kan det förvisso ha ändrats, men i längden var den öppna versionen stabil med hög 2d-prestanda men usel eller obefintlig 3d-funktionalitet medan den officiella var halvkass på allt.

Mjo, det är väll vad jag har hört med.

Det absolut bästa är nog att köra nån integrerad Intel-historia, iom att Intel har öppna drivrutiner. Tyvärr ger ju inte det heller någon hög prestanda direkt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Kan nämna att sätter man WoW i OpenGL mode (på mitt system) och sänker kvaliteten på exempelvis skuggor så flyter det helt okej. Men får ändå ut ~40% högre FPS på Windows, och det med högre inställningar.

Vill man använda senaste curse-klienten, kan man installera en virtuell Windowsmaskin och mappa wowmappen som en nätverksdisk, och sedan välja den som installations-sökväg i curse.

Att den öppna drivrutinen ger högre prestanda är jag tveksam till, men TS får gärna återkomma med resultatet.

Vad jag menade med minst lika bra var att den har platinumstatus i Wine, och jag kan ha fel, men jag har för mig att den har det

Prestanda nämnde jag inget om, jag menade mest överlag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu kan det förvisso ha ändrats, men i längden var den öppna versionen stabil med hög 2d-prestanda men usel eller obefintlig 3d-funktionalitet medan den officiella var halvkass på allt.

Det var lite så jag menade. Men 3D tror jag funkar bra, iaf upp till 4000-serien. ATI släppte en del dokumentation om 5000-serien häromdagen så jobb är på G.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Nzk0Ng

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Vad jag menade med minst lika bra var att den har platinumstatus i Wine, och jag kan ha fel, men jag har för mig att den har det

Prestanda nämnde jag inget om, jag menade mest överlag.

Ja, i stabilitet är det inga problem. Aldrig kraschat här.

WoW har platinumstatus, så du har rätt.

Rekommenderar att TS läser igenom:
https://help.ubuntu.com/community/WorldofWarcraft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Det fungerar inte lika bra som ett Nvidia-kort, men å andra sidan kan man ju säga att Windows inte fungerar lika bra i en dator som Linux gör. Själv kör jag ett HD5870 och Karmic utan större problem än att "Blur" i Compiz inte fungerar tillfredsställande.

Gör det!

Alltid funderat på vad fan Blur gör, aldrig sett nån skillnad. Upplys mig?

Permalänk

Jag tänkte återkomma här då och installerat det nu och allt verkar fungera som det ska ska testa installera wow imorgon då jag inte hinner nu då jag ska iväg med jobbet tidigt imorgon.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Dessutom så finns ju mangler nu också native ventrilo client

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud986
Dessutom så finns ju mangler nu också native ventrilo client

Just det, bra tips! Har den själv, fungerar klockrent. Nu blir cw i dota enkelt, Warcraft III funkar asbra i Wine och native ventrilo gör att jag helt enkelt inte kan komma på en enda anledning att ha kvar mitt Windows 7, annat än att jag betalat för det då det medföljde vid köp av datorn

Permalänk
Medlem

vissa ati kort funkar bra men måste säga de är helvete med visa kan dock säga att utan drivrutiner funkar bra som fan faktiskt de ända som inte funkade när jag görde så med mitt förra grafikkort (ati radeon x1800) var att spela iaf för mig men då har jag själv klart inte test ALLT men de jag gjorde va såg film hade min skärms max upplösning på 1600x1200 allt sånt funka photoshop funkade bra...

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6