Hjälp om ångerrätt.

Permalänk

Hjälp om ångerrätt.

Hej.

Beställde ett par skridskor och en klubba av en nätbutik. När jag väl fick sakerna så visades det att skridskorna var för små. Jag mailade butiken och ville ångra köpet då jag inte kunde ha skridskorna.
Men personen jag har mailkontakt nekar mig det.
Har han rätt att göra det?

Måste jag ens ange en orsak till varför jag ångrar köpet?

"RETURER OCH REKLAMATION
Returer:
Du har alltid 14 dagars bytesrätt/ångerrätt på samtliga varor från det att du mottagit varan (dvs då paketet hämtats ut av dig på ditt utlämningsställe eller brevet/paketet kommit hem till dig). Kontakta oss först på XXXXX@ah.PL innan du returnerar din vara för information om hur du går till väga. Varan skickas därefter tillbaka till oss i originalförpackning tillsammans med den följesedel du fick och eventuella originalhandlingar. Varan måste vara i nyskick och oanvänd. Du betalar själv kostnaden för returfrakten."

Står det på butikens hemsida.

Ska jag trycka vidare eller ska jag bita i det sura äpplet och sitta hemma med skridskor jag inte kan ha eller en klubba jag inte kan använda då jag brutit handen?

Hämtade ut sakerna förra måndagen, den 25: jan. Och har inte hunnit ta hand om detta då jag var med en bilolycka, hence bruten hand.

Permalänk
Medlem

Har du bara provat skridskorna och kontaktar butiken inom 14 dagar från att du hämtat ut paketet har du full rätt att ångra ditt köp.

Ring upp företaget om möjligt och försäkra dig om att det inte blivit något missförstånd.
Hjälper inte det kan du kontakta din konsumentvägledare för hjälp om ni har det i din kommun.

Permalänk
Medlem

Det har du garanterat rätt till.

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

så det har gått 10 dagar och du kan häva köpet, det stor i konsumentskyddslagen att då man köper genom internet/telefon/post alltså inte på plats har man alltid rätt till ångerrätt inom 14 dagar, gäller inte software som blev uppackat
du kan skicka mail igen och säga att du vet vad du har för rättigheter och att det stor också på kvitto och du meddelar om ångerätt lämnar de ingen svar så kontaktar du förs ARN - Allmänna reklamationsnämndens och de hjälper dig

Permalänk

Jo, det verkar inte bättre än så.

Får ingen som anledning till varför han nekar mig heller. Blir till att ringa konsumentvägledaren imorgon då.

" ----- Original Message -----
Från mig till han

Jag bröt handen och brorsan kan inte ha sina skridskor för dom är för små. Det godkänns inte?

Konstigt.."

"Hans svar till mig

Hej tyvärr nej
Mvh Roland"

Skrev såhär till han nu, efter era tankar och smartheter :]

"Hmm, okej. Varför nekar du min rätt som konsument att ångra mitt köp?

För enligt din hemsida så står det att jag har rätt att ångra mitt köp, står inget att jag måste ange varför eller något där, bara att jag mailar er och meddelar er innan 14 dagar har gått.
Jag vet att jag rätt att ångra mitt köp. Fortsätter du att neka mig det så kommer jag höra av mig till ARN, senast imorgon.

Mvh Johan."

Permalänk

Bra att du skrev tillbaka. Han kommer antagligen fortsätta att grina i stil med: "Du får inte ångra köpet eftersom du har använt skridskorna". Om försäljaren besitter en normal mängd hjärnceller ska det då räcka med att du svarar "Nej, jag har endast provat dem, vilket man har rätt till. Annars skulle ju ingen våga handla på Ellos och andra klädföretag..."

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Tillägg som att varan måste skickas tillbaka oöppnad eller oanvänd är inte giltiga. Varan kan öppnas och testas bara den returneras i oförändrat skick, och att prova storleken är ingenting som lär räknas som en förändring av skicket.

Skriv tillbaka att du har enbart provat dem, vilket du har full rätt till och att du enligt gällande lagstiftning har full rätt att returnera dem.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Fick svar nu. Lackar snart. Ringer ARN imorgon och ber om hjälp. Personen ifråga verkar ha ett par skruvar lös.

"Hej skicka tillbaks skridskorna dom är ju försmå och betala resten + 100 kr mvh Roland"

Gav ett snabbt svar tillbaka om att jag vill ångra hela mitt köp, då jag inte kan använda någonting nu och jag ångrar mig helt enkelt. 1200kr jag kan ha roligt för på annat vis just nu.
Ringer ARN imorgon. Förstår inte vad människan sysslar med. Inte så att han kan neka mig något då allt är orört.

Permalänk
Avstängd

Haha! den människan verkar ju inte veta vad han håller på med..
Bara att du ringer till ARN så kommer dom att hjälpa dig.

MVH

Permalänk
Medlem

Du HAR 14 dagars ångerrätt och det är skitsamma om du har en anledning till det eller inte. Det enda kravet är att varan ska vara i oförändrat skick. Sen behöver du ingen anledning alls till att ångra ditt köp.
Det är inskrivet i lagen som har med distansavtal att göra och det gäller även telefonförsäljning.
ARN kan suga k-k så förvänta dig ingen hjälp av dom. Du kommer bara få ett svar av dom där dom förklarar deras uppgift som bara "är att medla i tvister" och dom har med andra ord inte ett skit att säga till om. Dom kommer tycka synd om dig och säga till dig det du redan vet, att affärsinnehavaren har behandlat dig fel. Och vad hjälper det dig? Ingenting.
Alla affärsidkare kan be ARN fara och flyga (ja jag gillar inte ARN för tanken är god men dom är värdelösa). Därför är polisen det enda som verkligen kan hjälpa dig.
Det är iaf bra att du har dina mail kvar, hoppas jag.
Fattar inte såna personer som ska va så dumma i huvet. Om dina skridskor är för små så kan han ju skicka ett par störra till dig sen men som jag tidigare sa så behöver du ingen anledning till att ångra ditt köp inom 14 dagar.

Permalänk

En till fråga, måste jag ange varför jag vill ångra mitt köp? Är inte det min ensak. Vill jag ångra mitt köp så får jag väl göra det, så länge sakerna är i sina orginalförpackningar och oanvända.

Fattar inte riktigt ångerrätten så värst bra nu.

Permalänk
Avstängd

Nej du behöver inte ange varför du ångrar köpet. Du kommer dock att få betala frakten tillbaka. Ring din lokala konsumentvägledare så får du tips på hur du går vidare om butiken vägrar samarbeta.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk

Får man fråga vad det är för butik? Herr Roland skriver ju som en 9-åring och jag förstår knappt innebörden i ditt senaste citat.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Hedersmedlem

Fanten: Den absoluta majoriteten av företag väljer att följa ARN's beslut eftersom dom inte vill hamna på svarta listan så jag tycker du överdriver när du dissar ARN.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Får man fråga vad det är för butik? Herr Roland skriver ju som en 9-åring och jag förstår knappt innebörden i ditt senaste citat.

Då är vi två. Jag vet inte om han vill att jag byter skridskorna mot en större storlek eller om man han vill att jag ska betala summan på fakturan + 100kr för gud vet vad.

Och butiken det handlar är proffsshoppen.com. Tänker aldrig någonsin röra den sidan igen efter detta.

Fick svar efter att jag sa att jag ville ångra hela mitt köp och att jag ringer arn imorgon.

"Berätta då att du har voltat bilen och du vill byta på grund av detta
och att du har blitt erbjunde skicka tillbaks skridskor
be gärna de kontaktar mig

mvh Roland "

Han verkar hänga upp sig på att jag voltat med bilen iaf. Bra att något framgår.
Har förövrigt inte sagt att jag vill byta någongång utan att jag vill ångra mitt köp helt och hållet. Men det ordet verkar ha magiskt ha bytts ut till byte i hans mailklient.
Så, ska ringa konsumentvägledaren imorgon och höra vad denne säger.

Vad händer om detta inte klaras upp innan måndag, då har det gått två veckor sedan utlämningsdatumet.
Eller vad händer?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjohan
Vad händer om detta inte klaras upp innan måndag, då har det gått två veckor sedan utlämningsdatumet.
Eller vad händer?

Du har redan meddelat näringsidkaren att du önskar häva köpet, det är allt du behöver göra inom dessa två veckor.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Låter som "roland" inte ens kan hantera det svenska språket.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Haha rolig snubbe den där Roland.

OnT: Du har rätt att ångra ditt köp utan några helst problem.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlarheart
Låter som "roland" inte ens kan hantera det svenska språket.

Inte bara det - han verkar ju även vara efterbliven/ha en icke fullt utvecklad hjärna etc (kommer inte på någon klinisk medicinsk term) när han inte kan skilja på ångra och byta och att du som sagt inte ens behöver ange skäl för att du ångrat köpet. Hmm...det blir ju genast klurigare att argumentera med sådana människor.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Är du säker på att detta är en nätbutik? För svaren du får låter helt uppåt väggarna.

Du har meddelat att du önskar ångra köpet. Det kommer inte att kosta dig något extra förutom returfrakten, som du får stå för. Hör med denne Roland hur de vill ha grejerna skickade och om de skickar en returfraktsedel. Gör detta INNAN du skickar något annars blir det garanterat strul.
Många paket som "kommit bort" då man inte följt butikens rutiner.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Du har redan meddelat näringsidkaren att du önskar häva köpet, det är allt du behöver göra inom dessa två veckor.

Okej, det var som jag trodde då. Skönt.

Var i kontakt med en konsumentvägledare idag. Han skrattade lite :].
Ska skicka iväg ett brev där jag skriver att jag åberopar ångerrätt, ungefär det jag skrivit i mina mail. Förstår han inte det så ringer jag igen och ber dom kontakta han.

Skrev ett sista mail till han, innan jag skickar ett brev till han.

"Det är tur du vet dina saker.
För det första behöver inte jag ange en orsak till varför jag vill ångra mitt köp. Det vill säga skicka tillbaka sakerna helt och hållet. Och det kan inte du neka mig, inte enligt de avtal som Konsumentverket har tagit fram. Och som du har fint skrivit ner, eller ja klistrat in.

"
Du har ju beställt varor och fått det du beställt
Jag kan inte skicka ut varor till kunder och de ångrar sig bara"

Det skrev du. Det är en direkt lögn. Det är du skyldig, enligt KO, konsumentverket. Det är lag på det. Det borde du veta som har en butik.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SF...
Där kan du läsa mer om det hela.

Har för övrigt varit kontakt med en konsumentvägledare. Jag glömde be dom kontakta dig, förlåt mig.
Dom bad mig att antingen skicka ett brev eller ett fax där jag skriver att jag åberopar ångerrätt och vill häva mitt köp.

Så, hur vill du att jag skickar det? Betalar jag frakten och du kompenserar mig eller skickar du en följesedel. Eller hur gör vi?"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Är du säker på att detta är en nätbutik? För svaren du får låter helt uppåt väggarna.

Du har meddelat att du önskar ångra köpet. Det kommer inte att kosta dig något extra förutom returfrakten, som du får stå för. Hör med denne Roland hur de vill ha grejerna skickade och om de skickar en returfraktsedel. Gör detta INNAN du skickar något annars blir det garanterat strul.
Många paket som "kommit bort" då man inte följt butikens rutiner.

Haha, ja det ska vara en nätbutik. Men tror inte han har så stor koll på någoting. Då han i början av mailkonversationen skrev att han

"Du har ju beställt varor och fått det du beställt
Jag kan inte skicka ut varor till kunder och de ångrar sig bara"

Läs ovan, skickade det mailet nu. Är redigt less nu. Bästa var dock att han erbjöd sig byta skridskorna för en enkel summa på 100kr + frakten. Funderade på att ta det :/

Permalänk
Avstängd

Sorry för OffT men låter som Gameshoppen som lovar support till 22.00 (eller om det var 24.00.?) men ändå inte svarar när man ringer dvs. allt är bra så länge man köper men efter köpet blir man ignorerad för att ta ett exempel.:P

OT: det är bara att skicka tillbaka (be om fraktsedel som kollegorna sa här ovanför, först:)) utan att ange ett skäl.

Tänk på att det nästan bara i vår [svenska] kultur som man anger skäl till varför man är missnöjd.:P I Frankrike åker en tallrik mat ut så det visslar om det om kunden inte är nöjd.;) U t a n att denne anger nått skäl.;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Klart du ska stå på dig (om de nu är i oförändrat skick vill säga). Men frakten tillbaka får du nog står för själv är jag rädd.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Det kan däremot vara så att du får betala frakten tillbaka till butik, men se till att skicka det med rekomenderad post.

Permalänk
Medlem

Vilken butik gäller detta?

Permalänk
Medlem

Skärpning, det står ju i inlägg 14.

Permalänk

Frakten tillbaka ska du stå för, inte företaget.

Permalänk

Ingen mer som vill påpeka att han ska stå för frakten? Tycker ni det räcker med 4st påpekningar?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk

Jo, jag vet. Tolkade fel förut. Men det ska vara åtgärdat nu :].

Vem är idioten som fick för sig att leka spindelmannen och skriva ett förjävla bra inlägg till butiken?

"Hej detta har du skrivit med ser jag

Namn: Roland är ett MIFFO
Telefon:
E-mail: mifforoland@proffsshoppen.com
Meddelande:

Roland ditt pucko, folk har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar och anledningen ska du skita i för det har inte du med o göra sålänge varan är i samma skick som den fått det!!! Jeavla n00b, lär dig fean lagen!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9..."

Detta hjälper mig hur tänkte du?

Fick inget vettigt ur han idag, blir till att ringa igen på måndag och be dom höra av sig till han.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjohan
Jo, jag vet. Tolkade fel förut. Men det ska vara åtgärdat nu :].

Vem är idioten som fick för sig att leka spindelmannen och skriva ett förjävla bra inlägg till butiken?

"Hej detta har du skrivit med ser jag

Namn: Roland är ett MIFFO
Telefon:
E-mail: mifforoland@proffsshoppen.com
Meddelande:

Roland ditt pucko, folk har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar och anledningen ska du skita i för det har inte du med o göra sålänge varan är i samma skick som den fått det!!! Jeavla n00b, lär dig fean lagen!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9..."

Detta hjälper mig hur tänkte du?

Fick inget vettigt ur han idag, blir till att ringa igen på måndag och be dom höra av sig till han.

Trist när folk lägger sig i förstör.