Permalänk
Medlem

ATI OverDrive.

Hejsan

Undrar lite snabbt kollade under ATI OverDriver delen i CCC,och undrar om jag nu tillåter Ati Overdrive kommer den klocka upp sig över dom standard inställningarna jag har,när den känner att den behöver det i spel och andra 3d krävande applikationer?

När jag spelar så kör den i vanliga standard inställningar 850/1200
Men om det blir krävande klockar den upp sig själv då den är aktiverad?

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Overdrive är manuell.
Det finns en auto funktion men allt den gör är att den testar hur högt du kan överklocka och sedan sparar den inställningarna.

Grafikkortet klockar inte upp sig i spel utan den har en inställd hastighet och klockar istället ner sig när den inte använder grafikkortet till 3d applikationer.
Sedan när du startar ett spel eller liknande återgår den till "standard" hastighet.

Kort svar: Nej, den går inte över 850/1200 automatiskt bara för att du har låg fps.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Så om jag inte har Ati Overdrive ''Enabled'' så kör den i 850/1200 hela tiden då när jag inte använder datorn och den står Idle på skrivbordet?

Annars varför skall man kunna kryssa i rutan ''Ati Overdrive'' annars

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Overdrive är till för att överklocka grafikkortet, men du måste ställa in frekvenserna själv, det räcker inte att bara aktivera overdrive.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Overdrive är till för att överklocka grafikkortet, men du måste ställa in frekvenserna själv, det räcker inte att bara aktivera overdrive.

Ahh ok jag är bara lite förvirrad detta är mitt första riktiga Ati kort har aldrig meckat runt med CCC nånting specielt förut när det gäller överklockning och sådant.

tack för svaren.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Grafikkortet har inbyggt att den klockar ner sig när den inte används.
Det du gör med overdrive är att du väljer vilken hastighet den ska ha när den väl klockar upp sig till "standard" igen. Du kan alltså höja standardhastigheten.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Har en fråga angående detta program... Jag gick in i ATI Overdrive och låste upp inställningarna där, inte för att jag skulle ändra något på direkten men tänkte att "det är väl lika bra"... Nu har jag förstått att garantin på mitt grafikkort är som bortblåst tack vare detta? Jag vet att ett meddelande som varnade om att det kan gå åt helvete om man ändrar saker och ting poppade upp men jag har inget minne av att varningen också nämnde att garantin försvinner om man väl låser upp det =/

Jag hade inga planer på att överklocka just nu och har heller inte rört några inställningar än men nu så kommer jag alltså inte kunna lämna in kortet ifall det felar? Väldigt störande i såna fall då det är en hel del problem med HD5000 serien... Jag har hittils bara haft enstaka problem med muspekaren. Om garantin nu är borta får jag väl helt enkelt hoppas att mitt kort är relativt friskt i övrigt!

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imbauser123
Har en fråga angående detta program... Jag gick in i ATI Overdrive och låste upp inställningarna där, inte för att jag skulle ändra något på direkten men tänkte att "det är väl lika bra"... Nu har jag förstått att garantin på mitt grafikkort är som bortblåst tack vare detta? Jag vet att ett meddelande som varnade om att det kan gå åt helvete om man ändrar saker och ting poppade upp men jag har inget minne av att varningen också nämnde att garantin försvinner om man väl låser upp det =/

Jag hade inga planer på att överklocka just nu och har heller inte rört några inställningar än men nu så kommer jag alltså inte kunna lämna in kortet ifall det felar? Väldigt störande i såna fall då det är en hel del problem med HD5000 serien... Jag har hittils bara haft enstaka problem med muspekaren. Om garantin nu är borta får jag väl helt enkelt hoppas att mitt kort är relativt friskt i övrigt!

Nej, att garantin skulle försvinna bara för att du låste upp overdrive låter mycket skumt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Lånar lite,

Jag har ett ati radeon 4770 kort, och gick in på ccc overdrive, där tryckte jag på auto tune som beräknar den rekommenderade klock hastigheten automatiskt. Den glocka upp ganska bra och det jag undrar är om den är pålitlig, alltså att inte grafikkortet blir för varmt när man ska spela o går sönder..?

Undrar även varför det står att gpu klockan är på 820 där uppe och sen där nere (Aktuella värden) så står det att den är 250

länk http://data.fuskbugg.se/skalman01/-gpu.png