Söker lätt, kompakt Linux dist. (Nybörjare)

Permalänk

Söker lätt, kompakt Linux dist. (Nybörjare)

Hej!
Jag och ett par kompisar håller på med vårat projekt i skolan som bland annat innebär att vi ska bygga en ytterst liten dator.
Vi kommer ha ett pico-itx moderkort med in VIA C7 1GHz processor och 512MB internminne. Istället för HDD kommer vi ha ett CompactFlash-kort på 1GB. Det enda som kommer köras på datorn är ett program programmerat i JAVA.

Vi har alla 3 väldigt liten erfarenhet av Linux, de andra i min grupp har däremot en hyffsad programmeringsbakgrund. Så tips om en Linux dist. som inte är för svåranvänd och som passar våra behov vore guld, den behöver dock inte nödvändigtvis vara grafisk.

:arrow:MVH Myrsloken91

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Inaktiv

Debian kanske? Med en minimal install är den ickegrafisk vad jag vet. Annars finns ju smådistar som puppy och dsl.

Permalänk
Medlem

Debian eller Ubuntu skulle nog passa bäst. Kommer programmet använda swing tror jag ni behöver det grafiska med i installationen. (men det går iofs lika bra att installera efteråt) Icke-grafisk Ubuntu kan ni fixa genom att använda "alternate cd" från Ubuntus hemsida.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Debian testing netinstall, sedan installera xorg om det grafiska gränssnittet behövs. Sedan kan man använda sig utav te.x fluxbox som fönsterhanterare och konfigurera den så att det automatiskt startar programmet i fullscreen utan några fönsterlister.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Rymms debian med xorg på 1gb? Har för mig att jag kollade sist jag installerade en grundinstall utan nånting tog kring 600 mb. X och java knycker fort en hel del. Annars är ju arch en fin dist och följer man bara wikin kan en treåring få igång det. _

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seth-Enslow
Rymms debian med xorg på 1gb? Har för mig att jag kollade sist jag installerade en grundinstall utan nånting tog kring 600 mb. X och java knycker fort en hel del. Annars är ju arch en fin dist och följer man bara wikin kan en treåring få igång det. _

Vet inte hur pass modern en C7 är... Arch kräver ju i686. Det gick inte med min C3 iaf. Men om det funkar så rekommenderar jag också Arch, deras dokumentation är fantastisk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Debian testing netinstall, sedan installera xorg om det grafiska gränssnittet behövs. Sedan kan man använda sig utav te.x fluxbox som fönsterhanterare och konfigurera den så att det automatiskt startar programmet i fullscreen utan några fönsterlister.

Det där låter bra, vi ska testa det och se om det funkar.
C7an är hyffsat modern, tror att det är samma som fanns i dom första netbooksen, alltså en x86 processor. Vet dock inte om den stödjer 64-bitar.

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra med debian.

C7 stödjer i686 den har någon hyffsad krypto sak i sig har jag för mig, VIA Padlock kallar de den. Den är inte 64bitars kompatibel.

Jag skulle satsa på ett 2GB CF kort.
Men det finns lättviktiga skrivbordshanterare som LXDE (finns inte med i ubuntu repos) det skall inte ligga på så många MB, tror det ligger på 30MB, avinstallerar man massa skräp som följer med debian minimal text installation så borde det vara lungt med ett 1GB kort.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Medlem

LXDE tar med andra ord ca 10gånger så mkt hdd som fluxbox

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tesuki
Jag skulle köra med debian.

C7 stödjer i686 den har någon hyffsad krypto sak i sig har jag för mig, VIA Padlock kallar de den. Den är inte 64bitars kompatibel.

Jag skulle satsa på ett 2GB CF kort.
Men det finns lättviktiga skrivbordshanterare som LXDE (finns inte med i ubuntu repos) det skall inte ligga på så många MB, tror det ligger på 30MB, avinstallerar man massa skräp som följer med debian minimal text installation så borde det vara lungt med ett 1GB kort.

LXDE finns i Ubuntus repo under namnet "lxde". ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
LXDE tar med andra ord ca 10gånger så mkt hdd som fluxbox

LXDE är en skrivbordsmiljö (desktop environment) medans Fluxbox är en fönsterhanterare. fösnterhanteraren i LXDE är Openbox som standard vilket är nästan indentisk fluxbox i filstorlek.

EDIT: iallafall om jag kollar på källkods träden är de nästan lika stora.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
LXDE finns i Ubuntus repo under namnet "lxde". ^^

odd. Jag fick inte fram det på min, kanske pågrund av att jag sitter med 8.04LTS på den VM:en. fast på min bärbara md 9.10 hittade jag det, så jag tar tillbaka mitt utalande och hävdar det motsatta.
Så jag rekommenderar dig att ta en tärning och välja antingen ubuntu eller debian.
Ubuntu 9.10 alternate CD
Debian * netinstall

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk

xubuntu

Visa signatur

Game- & Workstation: Fractal Design Define R2 | ASRock X58 Extreme | Intel i7 920@2,67GHz | Corsair H50 | 3x2GB Corsair xms3 DDR3 RAM 1600MHz | PowerColor ATi Radeon HD5850 1GB | Corsair VX 550W | Western Digital Caviar Black 640GB 7200rpm | Samsung DVDRW | 4x Fractal Design-fläktar | Win 7 Pro | Xubuntu 9.10
Notebook: MacBook | C2D@2,1GHz | Mac OS X Snowleopard

Permalänk
Medlem

I virtualbox kör jag Ubuntu 8.04.4 LTS med en minimal text installation (utan något extra) där installerade jag Xubuntu-desktop, med andra ord en nästintill ren Xubuntu installation, Detta tog 2.3GB av min hdd och utan xubuntu-desktop tog den 537MB.
Så om man skall köra Xubuntu bör man ha minst ett CF kort på 4GB om man skall få plats med java och alltsådant.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Medlem

Borde funka med ubuntu desktop cd, och göra en använda "skapa en startbar usb-enhet". Då tar den runt 600 mb men funkar som en live cd för det mesta, fast man kan oxå ha ett utrymme där man kan spara saker.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Jag ska hämta ut grejerna imorrn till datorn, ska sen se lite vad som passar bäst. Just nu står det nog mellan xubuntu eller debian. Jag lovar att lägga upp lite bilder på minibygget sen också

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Inaktiv

Crunchbang Linux, minimal installation...kung!