Permalänk

Dubba om dubbdäck??

Tja.

kör med dubbdäck på bilen men tyvärr har jag råkat sprätta bort några stycken däcket i sig har mycket mönster kvar och är bara 1.5år så lite dumt att behöva köpa ett nytt däck enbart för det även om jag kan använda det som sommardäck nu typ.

Finns det företag som dubbarom däck och är det dyrt?
Finns det i varje håla eller är det bara att slänga och går endast att dubba ett däck när det görs i fabriken?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ring och hör med din närmsta däckskojjare, dom lär veta. Däremot vet jag inte hur vanligt det är nuförtiden att dubba om däck, betydligt vanligare förut.

Som en liten notis har faktiskt min farsa grejjer för att dubba om själv, men jag har aldrig behövt använda det.

Mvh

Permalänk
Medlem

Nyare däck brukar inte gå att dubba eftersom de är så sajpade att det inte finns plats.
Förr kunde man sätt dit fler dubb för 75kr däcket och sen kunde man köra ett par år till.

Permalänk
Medlem

plåtskruv.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Nyare däck brukar inte gå att dubba eftersom de är så sajpade att det inte finns plats.
Förr kunde man sätt dit fler dubb för 75kr däcket och sen kunde man köra ett par år till.

Låter extremt billigt hade nog räknat runt en 500hundrig minst.
nu är ju frågan om de använder de gamla hålen och sätter i större dubbar eller om de tar på de 'plattor' som inte varit dubb i

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
plåtskruv.

Lagligt? funkar? punka?

har ju en burk med 900++ självborrande plåtskruv på 1.5cm med skalle skulle kanske funka. frågan är om de verkligen sitter kvar och man har något grepp elelr ej

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Inte nya dubb i samma hål utan de borrar nya.
Har du tillräckligt med yta på klackarna och mönsterdjup så kan du komplettera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Inte nya dubb i samma hål utan de borrar nya.
Har du tillräckligt med yta på klackarna och mönsterdjup så kan du komplettera.

Det var det jag undrade. har tillräkligt med mönster i klackarna för det tror jag. får väl lossa däcket en dag och se över hur illa det är. sen hitta en som kan göra det för en rimlig peng annars så kanske man testat tattarlösningen med plåtskruv

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Lagligt? funkar? punka?

har ju en burk med 900++ självborrande plåtskruv på 1.5cm med skalle skulle kanske funka. frågan är om de verkligen sitter kvar och man har något grepp elelr ej

Ingen aning om det skulle fungera eller om det är lagligt, men jag har själv funderat på att pröva. Dock vill man ju inte offra ett par nya däck till ett sådant experiment.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

två skitbilliga sommardäck +300 skruv i vadera däck och sen ut på isen och glida.. väldigt stor gråzon

Eller så sparar man ihop ett par tusenlappar och köper ett elelr två par rediga isdäck som man tar det lungt med och endast använder på isen som sagt. jobbigt att byta däck men värt med tanke på fäste man får

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

Det går visserligen att dubba om men sällan värt det...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Det går visserligen att dubba om men sällan värt det...

Är det billigare än nya däck så är det ju värt det. även de sämsta dubbdäcken är bättre än dubbfria däck.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

Om de vet vad de gör så är det värt det... men de som dubbar om vet sällan vad de gör.

Permalänk

aha du syftar på att de lossnar likasnabbt eller tt man har sönder däcket om de dubbas om pga att när de dubbades första gången så var däcket mjukt och gjort med maskiner inställda exakt istälelt för på måfå som de troligen gör för hand

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

själv skaffade man sej snökedjor:D 99kr på haraldnyborg om man nu skulle behöva använda:D, och däck brukar gå åt:D förra vintern gjorde jag av med 3par fram och ett par bak = framhjulsdrivet:D men det va bara beg. däck så det va bara att svarva på.

men om du vill ha dubbarna kvar så får du banta högerfoten en aning:P

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
aha du syftar på att de lossnar likasnabbt eller tt man har sönder däcket om de dubbas om pga att när de dubbades första gången så var däcket mjukt och gjort med maskiner inställda exakt istälelt för på måfå som de troligen gör för hand

de lossnar inte bara lika snabbt utan snarare snabbare.

Permalänk
Medlem

Ej värt. Det är billigare, enklare och bättre att köpa begagnade däck med bra dubb.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Är det billigare än nya däck så är det ju värt det. även de sämsta dubbdäcken är bättre än dubbfria däck.

Om inte minnet sviker fick ett par dubbade däck sämst i test när vi bilägare testade 20 däck? Det bästa dubbdäcket var bara något bättre än det bästa odubbade