Permalänk

Kass HDMI-kabel

Jag har ett problem. Jag har precis fått en en ny dator och till den har jag kopplat en gammal dell vga-skärm och en phillips full-hd lcd. Jag har phillipsen som sekundär skärm och allt funkar förutom att lite då och då blir bilden på lcd:n grönaktig, allt finns där men det får en grön nyans.

Dell skärmen är kopplad med en dvi-vga adapter och lcd:n är kopplad med en billig 5 m hdmi-kabel från clasohlsson. Grafikkortet är ett saphire radeon 5770.

Tror ni att man kan reklamera kbeln och få pengarna tillbaka om man har kvittot?

Permalänk
Avstängd

Har du fastställt att det är kabeln som är problemet ?

Permalänk

Nej jag har inte kunnat testa med en annan kabel, men överallt jag frågat har dem sagt att det är kabeln.

Permalänk
Medlem

Felet kan lika gärna ligga hos grafikkortet eller lcd-tvn alternativt inställningarna. Överföringen är digital, så att det är fel hos kabeln är svårt att tro.

Permalänk

Ok får testa sen när jag får mitt 5870.

Permalänk
Medlem

Kvaliteten på digitalt kablage blir av större intresse ju längre sträcka det rör sig om.
På 1 meter har jag svårt att tänka mig att en dyr är märkbart bättre än en billig, men på 5 meter kan det mycket väl vara så.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Kan absolut vara kabeln, fastän det är digitalt.

Samma fenomen har hänt mig, fast jag fick röda linjer som dansade på skärmen. Bytte kabel, voilá.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Har du testat höja 2dclock på 58xx/59xx så har man haft problem med blinkande pga dom klockar ner sig för lågt för att driva w7 med godis och två skärmar.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Mer eller mindre vad jag försöker säga. En del billiga kablar är så dåligt skärmade och billigt tillverkade att de helt enkelt inte klarar av uppgiften.

Jag kan rekommendera Kjell & Companys 5 meters kabel, den använder jag själv och vet att den fungerar.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara kabeln.
Korta kablar på ett par meter brukar gå med vilken skitkabel som helst.
Men långa kablar som är dåligt skärmade kan tappa signal.
Finns de som fått gröna eller röda linjer över bilden med billiga kablar som försvunnit när de kköpt bättre kablar.
Man måste inte ha dyra märkeskablar, men en del billiga är dåliga.

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen. Tror ni att man kan lämna tillbaka kabeln så att jag kan köpa en annan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scaryboyy
Tack så mycket för hjälpen. Tror ni att man kan lämna tillbaka kabeln så att jag kan köpa en annan?

Så länge du har kvar kvittot och det är inom "öppet köp" perioden så kan jag inte tänka mig att det ska vara några problem.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Avstängd

låter mer som någon magnetisk källa någonstans...

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera den här på Kjell & C0:

http://www.kjell.com/?item=98123&path=97000000,159500000,1700...

Har den själv mellan datorn i sign. och en Panasonic Full HD Plasma-TV

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Har haft precis samma sak på min gamla skärm. Den fick ett ljusgrönt sken rätt som det var och det brukade räcka med att starta om skärmen så kom det vita tillbax men sen var den konstant ljusgrön en morgon, testade byta sladdar,grafikkort och till en annan dator utan bättre resultat.