Win 7 64 bit, 5.1 ljud funkar ej?

Permalänk
Medlem

Win 7 64 bit, 5.1 ljud funkar ej?

Hej alla! Det är så att jag köpte mig en ny dator för några veckor sedan. Och valet föll då på en Asus P6TD Deluxe som har ett inbyggt SoundMAX AD1988B ljudkort. Och till det har jag ett Logitech X-530 5.1 ljudsystem. Problemet är sådant att jag får inte mitt 5.1 att fungera, jag har kollat igenom alla ljudinställningar och när jag t.ex. försöker välja 5.1 system i kontrollpanelen > ljud så får jag bara ljud från dom 2 främre högtalarna. Jag börjar bli måttligt irriterad på detta för det förstör en stor bit av upplevelsen när man t.ex. spelar och kollar på film, jag får inte ens 5.1 stereoljud att funka.. Så snälla HILFE!

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

Hur ansluter du X-530, med s/pdif eller med separata analoga sladdar?

Om det är s/pdif, gräv i så fall runt i kontrollpanelen för inbyggda ljudet, om det finns någon sådan, och leta efter s/pdif-inställningar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Hur ansluter du X-530, med s/pdif eller med separata analoga sladdar?

Om det är s/pdif, gräv i så fall runt i kontrollpanelen för inbyggda ljudet, om det finns någon sådan, och leta efter s/pdif-inställningar.

Systemet är inkopplat med analoga sladdar.

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

Jag har sökt på google och det visar sig att flera har haft samma problem fast med windows vista, ett drivrutinsproblem. Någon som vet?

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

Antar att du valt rätt enhet för ljudet, dvs inte spdif enheten, för då funkar 5.1 ljudet för mig med senaste drivarna till moderkortet, 5.1 tror jag dock inte fungerar med optiskt men du kör ju analogt. Kör dock inge med moderkortets ljudkort utan testade det lite förut bara.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Hej Icedread, tack för ditt svar! Jag har försökt meka runt i kontrollpanelen och ändra till 5.1 och till vanlig stereo men det enda som händer när jag väljer 5.1 är att subwoofern får sjukt mycket djupare bas samtidigt som högtalarnas ljud tonas ned enormt dvs det låter skit. aaaah! Jag börjar bli tokig på detta för det är skitmycket ljud som uteblir i t.ex. spel och film...

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

Men ser du till att filmerna/spelen skickar ut 5.1 då?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Men ser du till att filmerna/spelen skickar ut 5.1 då?

Självklart. Kommer inget ljud ur dom bakre 2 högtalarna + center oavsett vad jag gör..

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk

Har exakt samma problem med mina Logitech Z 5500, får inget 5.1 ljud oavsett hur jag gör. Kör någon inställning på dom så att det hörs i alla högtalare, men det blir ju ingen surroundkänsla Jag tror att ett nytt separat ljudkort kommer fixa det, gjorde det för en utav mina polare om jag inte minns fel.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Högerklicka på SoundMax trayicon och enabla "Power" om du nu inte gjort det?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Högerklicka på SoundMax trayicon och enabla "Power" om du nu inte gjort det?

Hittade inget sådant?

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

Hmm, jag kommer ihåg att när jag testade ljudet på moderkortet så fick jag vid installation och uppstart fick jag svara på frågor om vad för anslutningar jag hade till vilken kontakt, antar att du har kontrollerat detta också men för säkerhets skull så ta en extra titt. Försök leta runt i soundmax och se vad för inställningar det är, för man behövde ju ställa in vilket ljud man hade till vilken sladd.

Om inte det hjälper, så dra ett brev till återförsäljaren och till asus, de kanske har något bra att säga om du har tur.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Supermotard
Har exakt samma problem med mina Logitech Z 5500, får inget 5.1 ljud oavsett hur jag gör. Kör någon inställning på dom så att det hörs i alla högtalare, men det blir ju ingen surroundkänsla Jag tror att ett nytt separat ljudkort kommer fixa det, gjorde det för en utav mina polare om jag inte minns fel.

detta är den lösning jag kör med också alltså ljudet "kopieras" från de två front högtalara till hb,vb och center. Har märkt att ljudet bara spelas upp i hf och vf i många fall när det gäller film och serier,
sitter man och lyssnar på musik i ex windamp så spelas låtarna upp i alla högtalare med undantag för en del låtar som bara blir uppspelade i centern av någon anledning.
Sitter med ett x540 och ett billigt creative Audigy SE (med win7 pro 64bit)
smått störande problem, innan jag bytte till win7 så fungerade allt utmärkt på ljudfronten, och med tanke på allt negativt man läst om creative och drivrutiner till win7 så lär det bli att jag byter till nåt asus ljudkort i framtiden när ekonomin tillåter.

edit: yes har provat med alla möjliga inställningar som finns för både ljudkortet och i de program som använts.

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli sjukt desperat. Vad fasen är det frågan om egentligen? Jag får inte dom 2 bakre högtalarna och centern att funka oavsett vad jag gör! Förrut när jag hade dom på en annan rig med win xp pro 32bit så funkade dom utmärkt, kunde då spela musik med 5.1 stereo.. men det går inte det heller.

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk

Har du ingen kontrollpanel för ljudchipet?
Där kunde jag ställa in allt som behövdes.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moddg33k
Jag börjar bli sjukt desperat. Vad fasen är det frågan om egentligen? Jag får inte dom 2 bakre högtalarna och centern att funka oavsett vad jag gör! Förrut när jag hade dom på en annan rig med win xp pro 32bit så funkade dom utmärkt, kunde då spela musik med 5.1 stereo.. men det går inte det heller.

På Realteks ljud panel, får man enabla "matrix/fill speakers" för få ut "virtuellt 5.1" ur stereo och titta efter nåt liknanade i soundmax ljudpanel.
Sen i speakers egensakper - avancerat - ändra till 16 bitar för 5.1, om det är inställt på 24 bitar. 5.1 fungerar bra i 16 bitars läge och inte 24 bitars.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Hej, jag har samma problem. Har en helt ny dator (2 dagar gammal) med win 7 home 64bit.
Får bara stereo ljud, på förra datorn spelades ljudet i alla 5.
Jag tryckte "högtalarfyllighet" för att få surroundljud men det låter inte alls bra, på förra lät det skit bra!
Jag har ett Asus P6T SE moderkort och använder det inbyggda ljudkortet..
Funderar på att köpa ett soundblaster som jag hade på förra bara för att få det att fungera
Så, jag hade kanske inte mycket att komma med, men har iaf samma problem. Har ett creative system, kommer inte ihåg vilken, men kör med analoga sladdar iaf, inte SPDIF.

Ha de

Permalänk
Medlem

Har Win 7 Ultimate 64 bitar samt annat moderkort och ljudkretsar men får inte 5.1 med ljud i bakre högtalare förrens jag ställer in 7.1 samt markerar bort överflödiga högtalare.Har Realtek kretsar(ALC889A).

Permalänk

För att utesluta att det är sladdarna eller högtalarna så kan du testa att sätta i den oranga eller svarta sladden i det gröna uttaget och se om du får ljud då. Får du det så kan du utesluta ljudsystemet och konstatera att det är ett mjukvarufel. Kolla även så att d-sub kontakten nere på basen sitter i riktigt.

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med mina 5.1 högtalare. Jag kör med Creative inspire A500 och jag får inte fler än BV och BH samt CH att fungera. I windows konfigurationen för högtalarna svarar samtliga högtalare på respektive rätt plats. Men i spel som BC2 eller i filmer eller musik, spelas det bara ifrån som bakre och centern. Behöver jag ett ljudkort för att det ska funka eller vad är det frågan om?

Jag har för övrigt också Win7 64

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag har också problem med mina 5.1 högtalare. Jag kör med Creative inspire A500 och jag får inte fler än BV och BH samt CH att fungera. I windows konfigurationen för högtalarna svarar samtliga högtalare på respektive rätt plats. Men i spel som BC2 eller i filmer eller musik, spelas det bara ifrån som bakre och centern. Behöver jag ett ljudkort för att det ska funka eller vad är det frågan om?

Jag har för övrigt också Win7 64

Jag fick 5.1 systemet att fungera i VCL precis när jag ställde in det på 5.1 i dess inställningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Jag installerade precis om mitt windows 7 (sp1) x64. När jag går in i ljudinställningarna och väljer 5.1 så funkar det utmärkt. Men inte i nån mediaspelare (vlc, winamp och mediaplayer classic). Där får jag bara 2.0 (stereo). Innan jag installerade om burken funkade det utmärkt. Vad kan va felet? Har ett gigabyte moderkort med realtek ljud och en 5.1 förstärkare. Allt är kopplat med analoga kablar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz