Permalänk
Medlem

H50 varmare än luft :S

Hej!
Nu är det så att jag har satt in min nyköpta H50-kylare och till min förvåning så är H50 varmare i idle och typ lika varm som min tidigare luftkylare (Scythe Ninja Rev B).

Jag tog bort deras kylpasta och satte dit min egen Arctic Silver 5.

detta var tempsen med Scythe:

Idle 33-37C
Load 58-62C Prime95

Och detta med H50:

Nått måste väl vara knäppt eller är den inge bättre?
Måste jag applicera dit ny kylpasta tog kanske kylpasta i liknande mängd som 2 riskorn.

Vad tror ni?

Tack!

Permalänk
Medlem

Ingen som vet nå?

Permalänk
Medlem

H50 är inte signifikant bättre än high-end-luftkylare som TRUE, nej. Däremot tar den upp mindre plats.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

2 riskorn anser jag vara för mycket. Vilken fläkt vid vilka varv använder du? Fäktgaller?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd

du böt ner dig ^_^

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

H50 fungerar perfekt. Det är inte så att du får dramatisk kallare cpu med H50. Däremot så håller den sig vid dom temperaturerna även om du skulle stress testa datan.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Den är värdelös, känn på pumpen/blocket. Stekhet vid load.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte får det du skriver att gå ihop med ditt screenshot?

Du har 31-36 idle med H50 och 54-59 load. Jämfört med 33-37 och 58-62.

Jag tycker iaf det är lägre.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
2 riskorn anser jag vara för mycket. Vilken fläkt vid vilka varv använder du? Fäktgaller?

Jag använder den som följde med, sen vet jag inte vilket varv det är på den, satt den i CPUfläkt-uttaget på moderkortet. Så den går väl stock. Tror du det är värt att göra rent den och ta på lite mindre?

Citat:

era909
Bara jag som inte får det du skriver att gå ihop med ditt screenshot?

Du har 31-36 idle med H50 och 54-59 load. Jämfört med 33-37 och 58-62.

Jag tycker iaf det är lägre.[/B]

Ja du ser. När jag kika lite innan så va den över men men sry.
Kanske jag som trodde att den skulle kunna kyla den bättre än 3 graders skillnad.

Permalänk
Medlem

Du kan få bättre resultat med två fläktar i push/pull. Se även till så pumpen är kopplad så den ständigt får 12V - antingen direkt till nätagget eller till en fan header med fläktstyrningen avstängd.

Jag tror inte temperaturen blir mycket bättre än bra luftkylare. Fördelarna är som nämnts att den tar lite plats och du kan få bra temps genom att köra två relativt långsamma fläktar som för lite oväsen. Scythe Gentle Typhoon 1150 rpm eller 1450 rpm till exempel.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

cpublocket/pumpen ska kopplas in på chassie uttaget, fläkten till radiatorn ska sitta på cpuströmmen.

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Du kan få bättre resultat med två fläktar i push/pull. Se även till så pumpen är kopplad så den ständigt får 12V - antingen direkt till nätagget eller till en fan header med fläktstyrningen avstängd.

Jag tror inte temperaturen blir mycket bättre än bra luftkylare. Fördelarna är som nämnts att den tar lite plats och du kan få bra temps genom att köra två relativt långsamma fläktar som för lite oväsen. Scythe Gentle Typhoon 1150 rpm eller 1450 rpm till exempel.

Jag satte pumpen (Cpublocket) i Sys_fan1.. Tror den ger 12V konstant.

Med Push-Pull ska jag sätta en till fläkt bakom Radiatorn?

Permalänk

taskigt drag förbi radiatorn ?

om du inte har ett bra luftflöde med kall luft förbi radiatorn så blir ju din prolle såklart inte kallare.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnum47
Jag satte pumpen (Cpublocket) i Sys_fan1.. Tror den ger 12V konstant.

Med Push-Pull ska jag sätta en till fläkt bakom Radiatorn?

Kolla i bios vilken rpm sys_fan1 roterar med. Pumpen ska gå i ca 1350-1450 i full fart.

Ja, en fläkt på varje sida som blåser åt samma håll. Dvs en blåser luft genom radiatorn och en drar ut den på andra sidan. Du kan använda två skruvar diagonalt för att fästa en fläkt så har du så det räcker till båda när du provar.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Kolla i bios vilken rpm sys_fan1 roterar med. Pumpen ska gå i ca 1350-1450 i full fart.

Ja, en fläkt på varje sida som blåser åt samma håll. Dvs en blåser luft genom radiatorn och en drar ut den på andra sidan. Du kan använda två skruvar diagonalt för att fästa en fläkt så har du så det räcker till båda när du provar.

Okej ska testa det.. När jag har dig på tråden.. Inte så att du vet hur det är med kloning av skärm o hdmi med ljud osv?

För jag försöker klona min 1920X1200 skärm till TV'n med max 1920X1080 i upplösning via en hdmi-kabel.. Men det blir inge bra. TV'n får inte optimal upplösning och hittar inte nån riktig Clone-grejs.. Sen vet ja inte hur jag får igång ljudet :S

Permalänk
Medlem

Konstigt, jag har 32-37 idle och 36-42 load med H50.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Konstigt, jag har 32-37 idle och 36-42 load med H50.

Ja jag kanske har haft för mycket arctic silver 5 då :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnum47
Ja jag kanske har haft för mycket arctic silver 5 då :S

Tror det, du borde vara använt det som följde med istället.

H50 starka sida är ju load tempen som är väldigt lite mer än idle temp.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Min H50 sänker temperaturen ca 25 grader jämfört med min gamla Zalmanfläkt (CNPS7500) på full sprutt på en gammal AMD x4 9850BE (12,5x 200=2506Mhz) som inte är känd för att vara speciellt sval.

Har ett NZXT Tempest med kylaren monterad på orginalfläkten bak (Pull)och jag flyttade sidofläkten som jag satte på kylaren som (Push)
Allt snurrar med ca8-900 varv enligt Bios.

Med Zalmanfläkten gick det inte att klocka någonting utan att det krashade i Prime95 vid ca 72grader efter ett par minuter. Nu kör jag 15x200=3008Mhz och max 52grader efter 2 timmar.

Jag tog en processor som jag vet är ovanligt vare och provade och har nu ca 35-40grader vid normalt arbete det är inte dumt.
Med nyare och strömsnålare processorer bör det bli ännu svalare.

Ok det är ingen ''riktig'' vattenkylning tycker många men jämfört med en stor och tung Kylare för smma pris är denna kanon.
Se min Bygglogg H2O om ni har lust

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Montera om den med mindre kylarpasta (kylarpastan ska endast hamna i ev. repor). Sedan har jag hört att push + pull lösning på radiatorn ska vara oslagbart mot vanlig luftkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Montera om den med mindre kylarpasta (kylarpastan ska endast hamna i ev. repor). Sedan har jag hört att push + pull lösning på radiatorn ska vara oslagbart mot vanlig luftkylning.

Jag använde orginalplåstret som satt på det fungerar ju ganska bra, Får sätta riktig pasta när jag flyttar den till nästa projekt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Var försiktig med att jämföra med olika processorer då alla inte genererar lika mycket värme. Inomhustemperatur spelar också stor roll om man jämför med andras reslutat. Jag ser en skillnad på ca 7-8 grader på min om jag droppar inomhustemperaturen med 5 grader.

Du kan prova att montera om och se om det hjälper. Jag har gjort det ett par gånger med olika resultat varje gång. Senaste gången drog jag sönder fästena och väntar på nya från Corsair innan jag kan montera om den igen.

Orignalpastan som sitter på ska visst vara Shin Etsu som är minst lika bra som AS5. Jag bytte också till AS5 men det bör inte vara någon nackdel att montera med orginalpastan.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med skärmen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Menade TS men ändå :P, förresten nice H20 mod där AMD_PERA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Menade TS men ändå :P, förresten nice H20 mod där AMD_PERA!

Tackar!

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ska testa montera om imorn med lite mindre pasta denna gång.. Ska testa att först göra det o se om det blir bättre sen köra push-pull..

Ingen som vet varför jag inte får något ljud via HDMI från graffekortet? Har satt i S/PDIF..

Permalänk

Hur har du placerat fläkten? Den ska sitta närmast gallret, sen radiatorn på den. Kolla även om du har luftflödet på rätt håll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hbengtsson
Hur har du placerat fläkten? Den ska sitta närmast gallret, sen radiatorn på den. Kolla även om du har luftflödet på rätt håll.

Jag fläkten sitter som den ska. Vill säga fläkten mot gallret med luftflödet in i chassit.

Permalänk
Medlem

Har du lådan under skrivbordet eller nära väggen?
Har du de så kan temperaturen bero på att den suger in varmluft från grafikkortet.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prozzac
Har du lådan under skrivbordet eller nära väggen?
Har du de så kan temperaturen bero på att den suger in varmluft från grafikkortet.

Jag har så att datorns baksida är relativt nära kanske 5-8cm ifrån. Och den suger luft utifrån.

Permalänk
Medlem

Låter skumt ligger typ 20-25 idle :S

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!