Permalänk

Problem med ljud via HDMI

Hej!

Jag har problem med att få ljudet via HDMI från mitt HD Radeon 5770 att funka. Jag kör via grafikkortet till min receiver "STR-DG820".

Alla drivrutiner är uppdaterade så jag vet inte riktigt vad mer man kan åtgärda.

Några idéer?

Tack!

Permalänk
Medlem

har du kollat ljudenheter, eftersom hdmi är digitalt så måste du aktivera den digitala ljudenheten och välja den som standard.

Permalänk

Hej! Har du fått ljud någon gång?

För jag hade också problem till mitt 4870 men då laddade jag ner
http://drivers.softpedia.com/get/SOUND-CARD/REALTEK/Realtek-A... och då fick jag mitt ljud att funka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alfa347
har du kollat ljudenheter, eftersom hdmi är digitalt så måste du aktivera den digitala ljudenheten och välja den som standard.

Jo sånt har jag naturligtvis kollat, allt är aktiverat. Hör inget även om den är angiven som standard.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton__20
Hej! Har du fått ljud någon gång?

För jag hade också problem till mitt 4870 men då laddade jag ner
http://drivers.softpedia.com/get/SOUND-CARD/REALTEK/Realtek-A... och då fick jag mitt ljud att funka.

Ja jag har haft ljud förr. Bytte nyligen till HDMI sladden för att jag vill gärna få det att funka. Innan körde jag via (S/PDIF) från moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnwahlstrom
Jo sånt har jag naturligtvis kollat, allt är aktiverat. Hör inget även om den är angiven som standard.

Eh, det inbyggda ljudkortet på grafikkortet alltså (och dess drivrutiner). Det du skriver kan missförstås.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Eh, det inbyggda ljudkortet på grafikkortet alltså (och dess drivrutiner). Det du skriver kan missförstås.

Jasså, jag har antagit att den är aktiverad. Jag har inte heller hittat några drivrutiner till den.

Permalänk
Hedersmedlem

Antagit?

Vad heter ljudkortet som är valt som standard för närvarande?

Edit: Jag har ingen aning vad du har använt tidigare, men ATi/AMD har sedan länge inbyggt ljudkort direkt på grafikkortet och det kortet sköter HDMI-ljudet. Detta måste alltså vara valt för att få ljud. Heter i mitt fall (HD4890, WinXP) "ATI HD audio rear output"

nVidia har struntat i den smidiga lösningen, så där måste du sätta kablar från moderkortet och använda moderkortets (eller annat löst) ljudkort. Inget sådan antikt med ATi/AMD på rätt många år nu.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Antagit?

Vad heter ljudkortet som är valt som standard för närvarande?

Edit: Jag har ingen aning vad du har använt tidigare, men ATi/AMD har sedan länge inbyggt ljudkort direkt på grafikkortet och det kortet sköter HDMI-ljudet. Detta måste alltså vara valt för att få ljud. Heter i mitt fall (HD4890, WinXP) "ATI HD audio rear output"

nVidia har struntat i den smidiga lösningen, så där måste du sätta kablar från moderkortet och använda moderkortets (eller annat löst) ljudkort. Inget sådan antikt med ATi/AMD på rätt många år nu.

High Definition Audio Device är aktiverad och används som standard. Finns en ATI HDMI Audio, men det står att sladden inte är ansluten. Vilket den är i och med att jag får fram bild.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnwahlstrom
High Definition Audio Device är aktiverad och används som standard. Finns en ATI HDMI Audio, men det står att sladden inte är ansluten. Vilket den är i och med att jag får fram bild.

High Definition Audio device finns ju på alla moderkort, är INTE det inbyggda ATi-kortet!

Säger den att sladden inte är ansluten gör du något fel. Felsök och rätta till. Receivern kanske inte är som den ska, eller felaktigt inställd på ingången.

Du kommer inte få något ljud via HDMI så längre du inte använder rätt kort!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
High Definition Audio device finns ju på alla moderkort, är INTE det inbyggda ATi-kortet!

Säger den att sladden inte är ansluten gör du något fel. Felsök och rätta till. Receivern kanske inte är som den ska, eller felaktigt inställd på ingången.

Du kommer inte få något ljud via HDMI så längre du inte använder rätt kort!

Ursäkta, var inte tillräckligt tydlig. High Defenition Audio Device är den som är angiven som stardard på grund av att det är den ända som inte påstår att sladden inte är i.

Jag kan inte välja ATI Realtek HDMI Output som standard på grund av att den påstår att sladden inte är ansluten. Men eftersom jag skickar bild via den för tillfället så är den ansluten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnwahlstrom
High Definition Audio Device är aktiverad och används som standard. Finns en ATI HDMI Audio, men det står att sladden inte är ansluten. Vilket den är i och med att jag får fram bild.

Så var det för mig också men då laddade jag ner den länken jag gav dig och installerade det! Så fick jag mitt ljud att funka. prova det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton__20
Så var det för mig också men då laddade jag ner den länken jag gav dig och installerade det! Så fick jag mitt ljud att funka. prova det

Ok, jag gjorde det igår utan några resultat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnwahlstrom
Ursäkta, var inte tillräckligt tydlig. High Defenition Audio Device är den som är angiven som stardard på grund av att det är den ända som inte påstår att sladden inte är i.

Jag kan inte välja ATI Realtek HDMI Output som standard på grund av att den påstår att sladden inte är ansluten. Men eftersom jag skickar bild via den för tillfället så är den ansluten.

Av vilken anledning kommenterar du bara en del av mina förslag? Eftersom du inte verkar intresserad av att anstränga dig och/eller läsa för att lösa problemet, så önskar jag dig iaf lycka till.:)

Dessutom, sist jag kontrollerade var bild inte lika med ljud, men du kanske upplever det annorlunda. Det fanns en anledning till att jag skrev mer än enbart det du valde att läsa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har också jävligt massa problem med ett HD4200 (integrerat). Jag kör xp och var tvungen att ladda ner en särskild "ATI HDMI AUDIO DRIVER" typ till xp. efter det så fungerade det. Konstigt att det inte var integrerat i deras catalyst.
Upplever att detta är skillnaden mellan ATI och NVIDIA.
ATI = max prestanda /krona men du måste vara beredd att mixtra med skiten i några dagar för att få det att fungera som det ska.

Nvidia = Lite dyrare. Du kopplar in det och allt fungerar som det är tänkt.

Varför kör du inte bara S/PDIF?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Jag har också jävligt massa problem med ett HD4200 (integrerat). Jag kör xp och var tvungen att ladda ner en särskild "ATI HDMI AUDIO DRIVER" typ till xp. efter det så fungerade det. Konstigt att det inte var integrerat i deras catalyst.
Upplever att detta är skillnaden mellan ATI och NVIDIA.
ATI = max prestanda /krona men du måste vara beredd att mixtra med skiten i några dagar för att få det att fungera som det ska.

Nvidia = Lite dyrare. Du kopplar in det och allt fungerar som det är tänkt.

Varför kör du inte bara S/PDIF?

Om du verkligen tror att allt funkar för nvidia är du lite fel ute.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

I recievern kan du antagligen välja om den ska ta emot ljud eller ej via HDMI, om den är inställd på att inte ta emot ljud så kommer det säkert stå att HDMI ej är ansluten i ljudhanteraren på datorn.