Permalänk

Msi 790fx-gd70

jag med köpte en 965 på kompletts 1337 rea.
Så måste ha minnen och moderkort.
och då jag tänkte köpa dessa minnen
Patriot
så tänkte jag köpa ett moderkort på samma ställe och undrar då om detta
kort duger
Msi

Mvh Micke

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag köpte ett sådant kort. Var defekt vid leverans, dvs fungerade inte alls. Bytte mot mitt gigabytekort istället. Med det sagt, kommer du säkert inte att få ett doa-kort. Är dock nöjd med mitt gigabytekort. Men du kanske behöver 4st pci-e x16 portar? 4st 5970-kort vore ju iofs trevligt

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk

Tack AmiDonk för länken.
det kortet verkar ju helt ok.
Då får det bli ett sånt.
Eyeleks123:tror inte jag behöver så många.men nu råkade det finnas =P
så då har man ju iaf möjligheten till att peta i mera kort.
Känns kanske lite overkill

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eyeleks123
Jag köpte ett sådant kort. Var defekt vid leverans, dvs fungerade inte alls. Bytte mot mitt gigabytekort istället. Med det sagt, kommer du säkert inte att få ett doa-kort. Är dock nöjd med mitt gigabytekort. Men du kanske behöver 4st pci-e x16 portar? 4st 5970-kort vore ju iofs trevligt

Synd bara att man inte kan köra 4st 5970 kort då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Synd bara att man inte kan köra 4st 5970 kort då.

ja riktig osis
Det är dock alltid trevligt med fler portar.

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Avstängd

I nuläget finns det inte många moderkort till amd som är am3 och har 790FX chipset så det spelar inte så stor toll vilket man tar. MSI blir ett bra val

Permalänk
Avstängd

Jag kör med ett gd70 nu och är otroligt nöjd. Det är bland de bästa moderkorten jag har använt och alla små extra "features" gör det verkligen värt pengarna. Kostar bara 1500kr nu ink frakt, och det är det definitivt värt. Även om du inte behöver 4 grafikkort, så är det ju fint att t.ex kunna köra 2st i x16. Dessutom så klockar moderkortet som en gud. Lyckades få 340mhz "fsb" första dagen jag testade det. Det var dessutom utan att volta skiten ur brädan.

Permalänk

Låter bra allt det där.
Jag har aldrig haft nånting från msi så ska bli kul att prova en gång.
Tack för alla svar.

/Micke

Permalänk
Avstängd

Efter att inte bara ha undvikit MSI, utan rent av hatat företaget och deras moderkort så fick jag syn på GD-70 och blev förälskad.. Det var så vackert, det kunde klocka mer än en.. urmakare(?) och hade funktioner som jag förmodligen aldrig skulle använda, och man klockade med en ratt. En RATT! Enda nackdelen var att det var ifrån MSI, men jag köpte det i alla fall och tittar in igenom mitt tempest för att spana in läckerheten, där den sitter i all sin prakt med klockade OCZ gold och en h50. Det är förresten något jag MÅSTE nämna, överklockning av minnen. Jag lovar att du säkert bara kommer veta vad högst 20% av alla inställningar är för något, och du kommer bara använda 5%, men dom finns där!
OCZ gold, original 1600mhz och 8-8-8-26, går nu, utan att ha ökat volt, i 7-7-7-20, samma frekvens. Kolla på i/o plåten eller screens från bios, det är.. bäst! Jag har inte ägt några andra 790fx moderkort måste jag erkänna, men jag kommer tyvär att sälja datorn nu inom någon vecka, och lider över att jag inte har råd med ett likadant moderkort och hatar mig själv för att ett asus M4A785TD-V EVO ligger i varukorgen. Inget fel med det kortet, men inget är lika snyggt som gamla bettan, mitt vackra gd-70... Fan ta det, jag säljer mig motorcykel istället och behåller moderkortet, detta inlägget har väckt för många känslor.

Permalänk

haha terogweth ...jag lider med dig.
Men allt du skriver låter bra.
Hoppas jag inte blir lika förälskad i det då kan man ju aldrig byta =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av terogweth
text

Ditt inlägg väckte underligt nog känslor hos mig med. Tror jag kommer gå omkring med ett leende på läpparna hela dagen

Mina erfarenheter av MSI har nästan enbart varit bra, men jag känner att jag, gällande moderkort iaf, håller mig till Gigabyte. Asus tröttnade jag på ordentligt efter Striker II Formula som var ett riktigt fuskbygge! :@

Permalänk
Avstängd

Mitt senaste moderkort från Asus var ett P5K, det var verkligen en kul period när jag konstant försökte få min e6550 att gå liiiite längre, jag hade ett gäng minst sagt opassande fläktar (ofärgade, grön LED, blå LED, röd LED) som låg över moderkortet för att få lite bättre kylning, dock så var det helt förgäves, då jag ALDRIG kom längre än 490fsb. Men det är ett kort som väcker minnen när man ser det på blocket eller här på sweclockers. Många minnen när jag klockar det tillsammans med "sovereign", här på sweclockers. Han fick ett likadant av mig i julklapp förra året som han fortfarande har liggandes. Kanske dags att köpa en begagnad wolfdale och dra fram flytande kväve? Kan få köpa ifrån skolan och det är sportlov sna.... Nej, inget OT nu!

Bra att man får lite medlidande här, jag KOMMER skaffa ett likadant i sommar när jag fått pengar. Min nya rigg kommer ha ett Ace (hu, jag vet vet.. men det är snyggt och vad jag vet gjort av CM) edge 990 med helsvart insida och ett 5770 och lite smått och gott i den, men tyvär inget gd-70. Jag vet att MSI kommer släppa den nya versionen utav gd-70 om någon månad med 890fx krets, men det SKITER jag i, jag vill ha detta, jag tror faktiskt man inte kan göra ett snyggare kort än såhär. Allting är så rätt i layout, den har 8st interna SATA-portar och.. (kollar) en e-sata på baksidan samt 2st nätverkskort som faktiskt har behövts. Jag anstränger mig men kan inte komma på NÅGOT som kan ändras till det bättre. Flytta en header någon millimeter åt höger t.ex? Nope, ifall något skulle ändras minsta lilla så skulle det omedelbart vara ett liiitet fel i designen, detta kortet är perfekt.
Ska jag vara ärlig har det hänt mer än en gång (per dag) att jag flyttar runt mitt grafikkort till en annan PCIE-port, bara för att jag kan. Och det händer väldigt ofta att jag rör på NB-kylaren, bara för den är så otroligt sexig.
Nu kollar min flickvän som ligger i sängen på mig som om jag vore sjuk i huvudet, men hon förstår sig inte på kärlek till datordelar.

Permalänk
Medlem

Har ett lika dant moderkort, fungerar jävligt fint för mig (Y)

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av terogweth
Mitt senaste moderkort från Asus var ett P5K, det var verkligen en kul period när jag konstant försökte få min e6550 att gå liiiite längre, jag hade ett gäng minst sagt opassande fläktar (ofärgade, grön LED, blå LED, röd LED) som låg över moderkortet för att få lite bättre kylning, dock så var det helt förgäves, då jag ALDRIG kom längre än 490fsb. Men det är ett kort som väcker minnen när man ser det på blocket eller här på sweclockers. Många minnen när jag klockar det tillsammans med "sovereign", här på sweclockers. Han fick ett likadant av mig i julklapp förra året som han fortfarande har liggandes. Kanske dags att köpa en begagnad wolfdale och dra fram flytande kväve? Kan få köpa ifrån skolan och det är sportlov sna.... Nej, inget OT nu!

Bra att man får lite medlidande här, jag KOMMER skaffa ett likadant i sommar när jag fått pengar. Min nya rigg kommer ha ett Ace (hu, jag vet vet.. men det är snyggt och vad jag vet gjort av CM) edge 990 med helsvart insida och ett 5770 och lite smått och gott i den, men tyvär inget gd-70. Jag vet att MSI kommer släppa den nya versionen utav gd-70 om någon månad med 890fx krets, men det SKITER jag i, jag vill ha detta, jag tror faktiskt man inte kan göra ett snyggare kort än såhär. Allting är så rätt i layout, den har 8st interna SATA-portar och.. (kollar) en e-sata på baksidan samt 2st nätverkskort som faktiskt har behövts. Jag anstränger mig men kan inte komma på NÅGOT som kan ändras till det bättre. Flytta en header någon millimeter åt höger t.ex? Nope, ifall något skulle ändras minsta lilla så skulle det omedelbart vara ett liiitet fel i designen, detta kortet är perfekt.
Ska jag vara ärlig har det hänt mer än en gång (per dag) att jag flyttar runt mitt grafikkort till en annan PCIE-port, bara för att jag kan. Och det händer väldigt ofta att jag rör på NB-kylaren, bara för den är så otroligt sexig.

Hahaha, vafan Martin ^^

Men jag håller med, GD70 är ett förbannat underbart kort, och det snyggaste jag ägt. Mitt P5K (som jag någon gång tänker använda igen, hell yeah) var fint att använda, men jösses vad fult det var. Gul-beige och äckelpäckel.

På prestandafronten är det underbart. Piskar upp min Phenom II X4 955 till 3.8GHz helt stabilt. Vilket är ganska imponerande med tanke på att mitt exemplar råkar vara särskilt varmt och svårklockat. Bara upp med multin, lite högre volt, och pang så funkar det. Inga buggar eller problem med att ställa in mina minnen. In med frekvensmultiplikatorn, in med timings - och det funkar.

Har mitt GD70 i ett Antec 902, och där ser det verkligen majestätiskt ut. Precis lagom stort, svart PCB och lagom mörkt blå dioder. Inte som Gigabytes skrikiga kort som ger en epilepsi. Färgen passar PERFEKT med chassits dioder. Inget skrikigt fjortisneon. Inga transparenta fjortisfläktar. Bara svart och diskret mörkblått, tillräckligt för att man ska se komponenterna inuti, utan att lysa upp hela rummet. Som att det glöder, inte brinner.

Borde förövrigt ha det du skrev som signatur här på forumet, jag skrattar fortfarande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av terogweth
Och det händer väldigt ofta att jag rör på NB-kylaren, bara för den är så otroligt sexig.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Hahaha, kan bara hålla med det ni sagt om MSI GD-70, har nog inte sett något snyggare, nä, sexigare moderkort. Kärlek

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Måste ju säga att man blir ju bara mer å mer sugen på att köpa detta
kort tackvare er .
Hade jag inte haft en 965 liggandes så hade jag nästan ändå velat köpa
ett sånt moderkort nu .
Vet ni om den processorn gillar att man har 4x2gig eller är de 2x2gig som gäller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke_Trenne
Måste ju säga att man blir ju bara mer å mer sugen på att köpa detta
kort tackvare er .
Hade jag inte haft en 965 liggandes så hade jag nästan ändå velat köpa
ett sånt moderkort nu .
Vet ni om den processorn gillar att man har 4x2gig eller är de 2x2gig som gäller?

Finns en owners thread på 459 sidor borta på overclock.net där en snubbe som postar hela tiden kör med 2st 8800 GTS i sli (finns en väldigt väldigt enkel patch för det) och 8gb ram, han har även klockat sin 965 till 4.2ghz, så jag tvivlar på att det är några problem.