Glasburkar med smalare hals än resten av burken

Permalänk
Medlem

Glasburkar med smalare hals än resten av burken

Finns det någon tanke bakom det faktum att varenda glasburk (sylt, osv) har en smalare hals än resten av burken? Annat än att göra det krångligare att komma åt innehållet, och få konsumenterna att kasta bort det sista, eftersom man måste gegga ner hela handen och knivskaftet för att komma åt det, menar jag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Antar att det görs för att locket inte ska vara bredare än själva glasburken ur packningssynpunkt.

Permalänk
Medlem

Eftersom halsen är lite smalare än resten av kroppen så gör det hela glasburken starkare, så går dom inte sönder lika lätt om man tappar dom.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

skaffa en slickepott vet ja

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Egentligen borde det inte finnas några "höga" burkar om man inte vill "smeta ner hela handen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Finns det någon tanke bakom det faktum att varenda glasburk (sylt, osv) har en smalare hals än resten av burken? Annat än att göra det krångligare att komma åt innehållet, och få konsumenterna att kasta bort det sista, eftersom man måste gegga ner hela handen och knivskaftet för att komma åt det, menar jag?

Syftar du på vanliga glasburkar som tex innehåller sylt eller den form som tex Nutellaburken har?

Packningshänsyn samt estetik/varumärkesförknippning.

Visa glasburken som innehöll Nutella, med klisterlapparna borttagna, till vilken tysk som helst och du kommer få rätt svar varje gång.

Permalänk
Medlem

Eventuellt för att det är praktiskt vid tillverkningen eller ur hållfasthetssynpunkt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Visa glasburken som innehöll Nutella, med klisterlapparna borttagna, till vilken tysk som helst och du kommer få rätt svar varje gång.

Särskilt om du frågar samma tysk om och om igen.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Särskilt om du frågar samma tysk om och om igen.

Nej, det har i olika studier visat sig att just tyskar har en förmåga att ändra svaren efter tredje gången de får samma fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nej, det har i olika studier visat sig att just tyskar har en förmåga att ändra svaren efter tredje gången de får samma fråga.

Fan va tröga!

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nej, det har i olika studier visat sig att just tyskar har en förmåga att ändra svaren efter tredje gången de får samma fråga.

haha, va?

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Tyskar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Syftar du på vanliga glasburkar som tex innehåller sylt eller den form som tex Nutellaburken har?

Packningshänsyn samt estetik/varumärkesförknippning.

Visa glasburken som innehöll Nutella, med klisterlapparna borttagna, till vilken tysk som helst och du kommer få rätt svar varje gång.

Det räcker med att personen i fråga haft en normal uppfostran.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Nutella normalt? Var då?
Gillar att tråden övergick till att handla om tyskar och nutella nästan omedelbart

Eftersom locket bygger utåt är det mycket opraktiskt att ha ett lock som är bredare än burken.

Permalänk
Medlem

Re: Glasburkar med smalare hals än resten av burken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Finns det någon tanke bakom det faktum att varenda glasburk (sylt, osv) har en smalare hals än resten av burken? Annat än att göra det krångligare att komma åt innehållet, och få konsumenterna att kasta bort det sista, eftersom man måste gegga ner hela handen och knivskaftet för att komma åt det, menar jag?

Jag tror att det är så för att korkade människor inte ska kunna trycka in sina huvuden i burkarna i jakt på den sista syltklicken.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martiis
Det räcker med att personen i fråga haft en normal uppfostran.

Normal? De enda vänner jag hade i min uppväxt som hade Nutella på mackorna var i högsta grad inte människor med "normal" uppfostran. Vi barn med normal uppfostran förfasades om något av idén att ha choklad på mackor. Jag kommer själv ihåg första gången jag såg en bekant smöra på med chokladen. Jag tror att tiden runt omkring mig stannade i några sekunder.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!