Skaffa akvarium med maneter i. Hur gå till väga här i sverige?

Permalänk
Medlem

Skaffa akvarium med maneter i. Hur gå till väga här i sverige?

Tjaba!

Då jag är grek och uppvuxen i grekland med huset ca 20m från stranden, så har jag alltid haft tillgång till havet och dess djurliv.

Har alltid fascinerats av maneter, ända sen jag var en liten pojke och dök om natten med simfötter och ficklampa för att fånga bläckfiskar.

Nu undrar jag, går det att skaffa ett akvarium med maneter till hemmet?
Det är en av få drömmar jag har, att få ha ett par maneter i vardagsrummet.
Har nu ännu en gång kikat på filmer på youtube som återigen, gör mig sugen som fan för att införskaffa dessa organismer.

Har hittat dessa filmer:

Hur man fixar allt för att slänga i maneter.
http://www.youtube.com/watch?v=AeaKx9BncRs

Samt denna sida som säljer både akvarium och maneter.
Finns i USA.
http://www.jellyfishart.com/default.asp

Detta har gjort mig ultraintresserad och tycker det vore ballt som satans om man kunde överraska polarna en dag när de kommer förbi, och ser 3-4 st maneter som simmar runt i ett stort akvarium.

Vad tror ni?
Kan man skaffa maneter i sverige på nåt sätt? Eller måste man beställa från USA?

Permalänk

Vill du ha maneter är det bara att komma hit med en hink när det börjar bli lite varmare. Fast det finns ju roligare sorters maneter.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Hehe, skönt svar.

Vad för typ maneter har ni där borta i göteborg då?

Permalänk
Entusiast

Öronmanet och röd brännmanet mest. Öronmaneterna finns exakt överallt och ibland går det knappt att bada för de är i vägen.

Finns dock risk för att de kommer dö då de svenska maneterna inte tycker om varmt vatten. Brännmaneterna blir ledsna när det blir varmare än 20 grader i vattnet. Vet inte hur tåliga öronmaneterna är dock.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Intressant.

Kikade på jellyfishart-sidan jag länkade till och såg att dom inte skeppar utomlands..
Snacka om antiklimax. Jag är fast besluten att skaffa mig maneter till hemmet!

Tror ni det är världens projekt med tanke på att jag aldrig arbetat med saltvattensakvarium förr.
Har enbart haft ett par enkla fiskar hemma i ett helt vanligt akvarium.

Permalänk
Medlem

Det blir inte ett större projekt än vad man gör det till. Jag håller själv på och bygger om ett stort akvarium så att jag kan ha signalkräftor och abborrar i det

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90