Fixa massiv träskiva som i Tullamore Dew reklam??

Permalänk
Medlem

Fixa massiv träskiva som i Tullamore Dew reklam??

Hej! Undrar om någon vet något om att kunna fixa en massiv träskiva som i reklamen? Kan man köpa en till rimligt pris eller är det skitsvårt att få tag i en så att man får kontakta en skogsägare o såga ner själv? Skulle vara skitcoolt att ha som soffbord tycker jag.

http://rAa0a6xFDRQ&feature=related

Permalänk

Eftersom man är en flitig flashback läsare så har även detta diskutterats där och då kom man fram till att det kan bli väldans dyrt samt ta lång tid.

Skall man ha tag på en redigt stor ek skiva för detta så kostar den sedan skall den tydligen även torkas på speciella sätt och under väldigt långa tider tror dom pratade om år faktiskt.

Detta för att skivan inte skall spricka eller deformeras allt för mycket som den skulle gjort om man hade försökt snabbtorka den inne med en värmefläkt ungefär.

Skall se om jag kan återkomma med tråden senare.

EDIT: https://www.flashback.org/t914026 där är tråden det handlar om.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viper@god
Eftersom man är en flitig flashback läsare så har även detta diskutterats där och då kom man fram till att det kan bli väldans dyrt samt ta lång tid.

Skall man ha tag på en redigt stor ek skiva för detta så kostar den sedan skall den tydligen även torkas på speciella sätt och under väldigt långa tider tror dom pratade om år faktiskt.

Detta för att skivan inte skall spricka eller deformeras allt för mycket som den skulle gjort om man hade försökt snabbtorka den inne med en värmefläkt ungefär.

Skall se om jag kan återkomma med tråden senare.

EDIT: https://www.flashback.org/t914026 där är tråden det handlar om.

Mvh,
Viper@God

Okej! Får ta en nog ta och prata med min kusins mammas far. Han hade ett sågverk en gång i tiden i och han kanske har kvar lite kontakter, dock pratar jag inte så mycket med han så får nog bli på nästa släkt kalas för någon av mina kusiner.

Läste ur tråden o någon sa att det behöver ligga i minst 5-6. Sen så ska det finnas ett bord på blocket av ask som legat i 15 på ett sågverk. Ska man behöva vänta så här länge är det ju en perfekt 30 års present:P men ajja, den som väntar på något gott väntar aldrig förlänge.

Vad tror ni att ett uppskattat pris på en sådan här skiva är egentligen?

Permalänk
Medlem

en bänkskiva i massivt trä kostar inte många kronor på byggvaruhusen. dock är dom ju stavlimmade, så dom är ju inte lika charmiga som i reklamen. men en grundoljad ekbänkskiva 40mm tjock, 620mm djup och 2020mm lång kostar typ 1500 spänn (om inte ännu mindre) på de stora varuhusen, Bauhaus, K-rauta, byggmax osv osv

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
en bänkskiva i massivt trä kostar inte många kronor på byggvaruhusen. dock är dom ju stavlimmade, så dom är ju inte lika charmiga som i reklamen. men en grundoljad ekbänkskiva 40mm tjock, 620mm djup och 2020mm lång kostar typ 1500 spänn (om inte ännu mindre) på de stora varuhusen, Bauhaus, K-rauta, byggmax osv osv

Men det är ju att det ska vara massivt som gör det charmigt och coolt imo. Så tyvärr är det inte vad ja är ute efter även om en sådan skiva också kan vara snyggt:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Men det är ju att det ska vara massivt som gör det charmigt och coolt imo. Så tyvärr är det inte vad ja är ute efter även om en sådan skiva också kan vara snyggt:)

skivorna är ju massiva, men dom kommer ju inte från "ett stycke" trä liksom.

sen är det ju andra faktorer som spelar in när man snackar torktid å sådär. årstiden virket blev kapat osv osv..

du kan säkert fråga vilken bonne som helst om du kan få köpa ett träd på hans tomt och göra dig en skiva. vågar inte spekulera i pengar vad det kan kosta dig. men ett ekträd (om du väljer ek) på en diameter över 60cm är nog rätt så dyrt...

måttbeställda skivor i ek kan kosta upp mot 1000kr/m2, stavlimmade då.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Ja visst hade det varit grymt ballt. Köp en tomt som har en riktigt stor ek så är det bara att köra igång:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
en bänkskiva i massivt trä kostar inte många kronor på byggvaruhusen. dock är dom ju stavlimmade, så dom är ju inte lika charmiga som i reklamen. men en grundoljad ekbänkskiva 40mm tjock, 620mm djup och 2020mm lång kostar typ 1500 spänn (om inte ännu mindre) på de stora varuhusen, Bauhaus, K-rauta, byggmax osv osv

Huh?

Kolla på filmen .. mm .. handsågad stock .. hyvlad & slipad för hand .. K-RAUTA, Byggmax??
Nej, jämför inte en usel stavlimmad bänkskiva med riktigt snickeri, tack.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Vad tror ni att ett uppskattat pris på en sådan här skiva är egentligen?

Hur stor då? Likt den i filmen får du säkert slanta 6-8 tusen för slipad, oljad & klar.
Bara träbiten kostar nog en tusing & en tårta till sågverkslagets fikarum .. om jag får gissa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Hur stor då? Likt den i filmen får du säkert slanta 6-8 tusen för slipad, oljad & klar.
Bara träbiten kostar nog en tusing & en tårta till sågverkslagets fikarum .. om jag får gissa.

Tror du att man kan få träbiten för tusingen? Som sagt ska kolla med mina kusiners morfar, han hade/delade ett sågverk till för bara några år sedan. Han kanske har kvar några kontakter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Tror du att man kan få träbiten för tusingen? Som sagt ska kolla med mina kusiners morfar, han hade/delade ett sågverk till för bara några år sedan. Han kanske har kvar några kontakter.

Ja, det är ju som du förstår jättesvårt att uppskatta.

Jag hade för länge sedan möjligheten att kunna köpa loss typ en halvpall med uppåt decimetern tjocka plank,
av björk visserligen, men för väldigt små pengar. Vad är ditt släkskap värt?
Plankor av den storleken behöver lååång torktid .. vilket kräver plats & intresse.

Virke som är lagrat tillräckligt länge för att vara (i princip) sprickfritt kostar alltså plats & tid.
Beroende på vad man har för kontakter är priset lika föränderligt. Släkt borde vara billigast.

Hade jag varit du hade jag kanske besökt sågen i fråga & visat genuint intresse
för verksamheten & materialen, kanske även för det gamla sågverket?
Det finns ingen mall för vad man hittar om man letar ordentligt.
Gubbar som jobbar på sågverk har alltid godbitar undanlagda, det vet du väl?

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Ja, det är ju som du förstår jättesvårt att uppskatta.

Jag hade för länge sedan möjligheten att kunna köpa loss typ en halvpall med uppåt decimetern tjocka plank,
av björk visserligen, men för väldigt små pengar. Vad är ditt släkskap värt?
Plankor av den storleken behöver lååång torktid .. vilket kräver plats & intresse.

Virke som är lagrat tillräckligt länge för att vara (i princip) sprickfritt kostar alltså plats & tid.
Beroende på vad man har för kontakter är priset lika föränderligt. Släkt borde vara billigast.

Hade jag varit du hade jag kanske besökt sågen i fråga & visat genuint intresse
för verksamheten & materialen, kanske även för det gamla sågverket?
Det finns ingen mall för vad man hittar om man letar ordentligt.
Gubbar som jobbar på sågverk har alltid godbitar undanlagda, det vet du väl?

Mvh

Det kanske blir ett "studiebesök" trots allt då;) hade dock vart rätt kul o se hur det ser ut:) blir kanske en liten fotorunda där också då;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Huh?

Kolla på filmen .. mm .. handsågad stock .. hyvlad & slipad för hand .. K-RAUTA, Byggmax??
Nej, jämför inte en usel stavlimmad bänkskiva med riktigt snickeri, tack.

Mvh

aha jag fattade inte att han skulle köpa sig en såg från 1800 talet, och hyvlar från samma period och sedan bygga sig ett litet hus i england för att göra sig en bänkskiva... kolla filmen....

jag kom enbart med förslag på vad han kan göra istället.

på mitt snickeri gör vi skivor som är fingerlimmade. det vet jag inte om de är på de stora byggvaruhusen.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Man kan ju faktiskt passa in stavarna och limma skivan så man knappt ser att den blir stavlimmad fast då får man iofs inte den finfina barkiga kanten runtom

Men i alla fall, dom goa gubbarna på sågverken har nog såna här stora doningar liggandes, fram med lädret bara så ska du se att dom viker sig

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Det stora problemet är nog torktiden. Det är inte så kul om du lyckas få tag på ett ursnitt för en 4-5 tusen och sedan lägger 40 timmar + på att hyvla, slipa och olja för att det sedan ska vrida sig så att du får en fin gungbräda som soffbord.

Grymt coolt annars!

Vi har en stor ek på tomten vid vår sommarstuga som mina föräldrar var trött på. Men risken är stor att de redan tagit ner den.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

behöver inte vara så jätte stor bara lägga den diagonalt så man får ut en större bit liksom..

Torktiden är nog snarare att den kommer slå sig som allt trä gör.
Hitta en 100% rak planka / bräda på brädgård som inte har några fula knaggar i sig så ska du vara glad

Får man ens såga ner ekar hur man vill i vissa delar av Sverige och om de är över en viss ålder?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
behöver inte vara så jätte stor bara lägga den diagonalt så man får ut en större bit liksom..

Torktiden är nog snarare att den kommer slå sig som allt trä gör.
Hitta en 100% rak planka / bräda på brädgård som inte har några fula knaggar i sig så ska du vara glad

Får man ens såga ner ekar hur man vill i vissa delar av Sverige och om de är över en viss ålder?

Nej. Man får inte såga ner stora ekar hur man vill i Sverige.
I Strömsholm finns det MASSOR med monster-ekar, men sågar man där får man skaka galler med största sannolikhet.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

rötar inte eken?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Massiv hel ek är snuskigt dyr! kommer ihåg att jag skulle ah en bit till min båt. biten på bilden nedan kostade bara 750 danska. men känner du dig rik så finns det stor chans att att ett båtvarv har massiv. men e ni säkra på att det är ek? bok är väll ett billigare om det skulle kunan gå för sig?

http://adamsnook.se/pics/bilder/Isa/0031.jpg

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!